Astrofotografie Tutorial: Melkwegfoto


Ik ben altijd onder de indruk geweest van de nachtelijke sterrenhemel. Sinds ik een nacht doorbracht in een zoutpan van Botswana onder een ongelooflijke nachtelijke hemel, wilde ik weten hoe astrofotografie werkt.

Hoe meer ik erin ging, hoe duidelijker het mij werd dat alleen het fotograferen van de sterren behoorlijk saai is. Ik wilde de Melkweg fotograferen.

Hier komt de mijne Instructies voor sterrenfotografie – Stap voor stap. Er zijn ook tips voor apps, camera-instellingen, lenzen en het bewerken van uw foto's.

Veel plezier met lezen en kopiëren!

EN - 300x250
EN - 970x250

Vereisten voor sterrenfotografie

Kortom, er zijn enkele dingen waarmee u rekening moet houden bij het fotograferen van sterren en de Melkweg.

  • Een donkere locatie zonder luchtvervuiling
  • 1-2 dagen rond de nieuwe maan
  • Vrij zicht, geen wolken
  • Een goede camera, natuurlijk, full-frame
  • Een krachtige lens, maximaal diafragma f 2.8
  • Een stevig statief
  • Externe sluiter of camera met timer
  • Passende apps die u helpen de Melkweg te vinden en ook plaatsen tonen waar de luchtvervuiling laag is
  • De juiste kleding
  • Een programma voor beeldbewerking

Dat was het belangrijkste in borduurpunten. In de volgende tekst ga ik dieper in op de afzonderlijke punten, zodat je een perfecte nachtfoto krijgt van de Melkweg.

Naar de top

Planning en voorbereiding voor astrofotografie

Het belangrijkste is het voorbereiding, Is het bewolkt of heb je er een? volle maan, brengt u de beste apparatuur met de juiste instellingen niets. Daarom komen mijn tips hier, die zelfs beginners kunnen begrijpen. Eigenlijk kan iedereen de Melkweg fotograferen, Zelfs ik heb het voor elkaar gekregen.

In het begin lijkt het moeilijk. Hoe vaker je 's nachts uitgaat, hoe gemakkelijker het is, beloof het!

Donkere plaatsen en lichte vervuiling

Het belangrijkste punt voor mij in de astrofotografie is om er een mogelijk te krijgen donkere plaats zonder of weinig licht vervuiling te vinden.

Er zijn twee websites die je de donkere plekken laten zien.

Met de Dark Sky Finder Ik begrijp het persoonlijk beter. In Duitsland bijvoorbeeld laat het me dat zien Westhavelland als een echte "donkere lucht".

Als ik op reis ben, kom ik altijd beproefde tegen "Dark Sky-parken", Een International Dark Sky Park (IDSP) wordt gekenmerkt door de vermindering van lichtvervuiling en de "nachtelijke duisternis als een belangrijke educatieve, culturele, landschappelijke en natuurlijke hulpbron". In Duitsland zijn er in de Eifel en de Winklmoosalm twee van deze parken.

Rond Brandenburg en het Westhavelland vindt u ook ideale omstandigheden.

EN - 250x250

Onder andere de volgende plaatsen behoren tot de beste ter wereld om de sterrenhemel te zien:

EN - 728x90

In de Atacama we waren 's nachts te gebroken, in de dor plateau in Zuid-Afrika en verder Uluru We bevroor onze konten tijdens nachtfotografie. in Jasper Bij twee bezoeken hadden we altijd een bewolkte nachthemel, zelfs volle maan. Binnenkort zijn we binnen Hawaii en erg benieuwd of we hier de Melkweg kunnen fotograferen.

De beste tijd om de Melkweg te fotograferen

Als je eenmaal een donkere plaats hebt gevonden, hangt het af van het perfecte weer. Iedereen gebruikt anderen Appsnaar de weer controleren. Als het bewolkt is, kun je naar bed gaan. Als het volle maan is, is het te helder, als het zomer is, moet je 's avonds laat wakker blijven tot het echt donker is.

Mijn tips voor weer-apps:

  1. WeatherPro
  2. yr

De beste tijd om foto's van de Melkweg te maken zijn de dagen rond New Moon.

De app Sun Surveyor helpt me om te weten wanneer de maan opkomt en ondergaat. Bovendien laat de app zien wanneer het centrum van de Melkweg zichtbaar is.

De app kan ook andere dingen bevatten die handig zijn voor fotografie en geeft het volgende weer:

  • Blauw uur
  • Gouden uur
  • zonsopgang
  • Echte middag
  • zonsondergang
  • dageraad
  • schemering

Je kunt ook zien wanneer de volgende nieuwe maan of volle maan is. Dag na dag zie je de staat van de maan en zijn opkomst en ondergang.

Dezelfde informatie die u krijgt over de App-fotopillen afgeleverd. Ik denk dat het een kwestie van smaak is, met welke app het gemakkelijker te begrijpen is.

Voor ons op het noordelijk halfrond zijn de Maanden van februari tot september heel goed om de Melkweg te fotograferen. Het meest herkenbare deel van de Melkweg is niet het hele jaar zichtbaar.

In de zuidelijk halfrond heb je voordelen, Hier ligt het centrale deel van de Melkweg direct boven je. Het was ideaal in Zuid-Afrika en Botswana.

Hoe kouder een regio, hoe helderder de nachten zijn. Zo kunt u in Zwitserland, Oostenrijk of Zuid-Duitsland, vooral in de winter (November tot februari) maak geweldige foto's van de sterrenhemel inclusief de Melkweg.

Melkweg zoeken: apps die u helpen

Net als bij het vorige punt, hangt het af van welke app je beter kunt vinden. Al eerder Fotopillen en Sun Surveyor Ik had de app Sky Guide geïnstalleerd. Dit hielp toen, de sterrenbeelden bedankt Augmented reality om de nachtelijke hemel te herkennen.

Ondertussen gebruik ik deze app om precies te weten te komen waar de Melkweg opkomt. U kunt dus van tevoren al een goede locatie ontdekken, van waar u wilt fotograferen.

Een equivalent alternatief voor de app Sky Guide is stellarium,

De juiste kleding

Onderschat zelfs in warmere regio's niet dat het 's nachts verdomd koud kan worden. In Zuid-Afrika waren we bijvoorbeeld in de winter in Sutherland. bij -4 ° C Het was verdomd koud om de Melkweg te fotograferen.

Zelfs onlangs in Tenerife (juni) werd het 's nachts erg koud op de Teide-vulkaan. Dus ik pak er altijd een in hoed. Softshell of dun donsjack a. Afhankelijk van het seizoen ook handschoenen,

En vergeet niet een snack of een hete pot thee of koffie.

Naar de top

Fotoapparatuur (camera, lens, statief)

Laten we gewoon naar de apparatuur gaan die u nodig hebt.

Welke camera is geschikt

Kortom, ik zeg dat je met elke nieuwere camera op de Melkweg wordt gefotografeerd. Omdat er 's nachts erg weinig licht is, moet de camera een ideaal ruisgedrag hebben.

Natuurlijk is dat zo Full frame camera beter dan een Crop Kamera. De sensor is groter, waardoor het gemakkelijker wordt om een ​​goed beeld te krijgen. Het is geen must.

Ik bezit de Sony Alpha 7R iii (spiegelloze full-frame camera) en de kleine Sony Alpha 6400, een bijsnijdcamera. Ik heb de sterrenhemel al met beide camera's gefotografeerd.

Een groot voordeel van Sony-camera's is dat je relatief hoog kunt gaan in de ISO-waarde, zonder dat de ruis te sterk is.

De beste lenzen voor astrofotografie

Voor mij bijna belangrijker dan de camera heldere lens, Ideaal zijn vaste brandpuntsafstanden tot f 2.8. Nog beter f 1.4. U kunt ook een snelle zoomlens gebruiken.

Mijn favoriete lenzen voor het fotograferen van de Melkweg in volgorde:

  1. 14 mm, f1.8 van Sigma (voor langere reizen helaas te zwaar, 1220 g) – exacte aanduiding: SIGMA 14 mm F1,8 DG HSM | soort
  2. FE 24 mm, f1.4 Sony GM, weegt slechts 445 g. Ideaal voor het combineren van meerdere opnames in één
  3. FE 16 -35, f 2.8 Sony GM, 680 g. Mijn groothoeklens voor op reis. Vooral ideaal voor langere reizen
  4. 17 – 28 mm, v. 2.8 Tamron. Met slechts 420 g een ideale reislens, waarmee u ook de Melkweg kunt fotograferen. Bovendien kost het minder dan de helft van de Sony-lens.

Kabel of afstandsbediening, alternatief zelfontspanner

Om een ​​lange nachtbelichting zonder vervaging te maken, heb je er een nodig Kabel of afstandsbediening, Als alternatief en praktischer voor mij kan dat zelfontspanner op de camera 2 of Stel in voor 10 seconden, Met mijn Sony-camera kan ik ook mijn telefoon aansluiten. Dus ik zou het kunnen van de mobiele telefoon, Meestal gebruik ik de zelfontspanner gedurende 2 seconden.

statief

Om de Melkweg te fotograferen moet je langer blootstellen. wanneer je stil kunt blijven, Daarom heb je er een nodig stabiel statief, Het statief moet stevig staan ​​en niet wiebelen in de wind. Ik gebruik een haak om mijn rugzak op te hangen als gewicht in sterke wind.

Een reisstatief gemaakt van koolstof kan licht zijn, maar wiebelt vaak. Zelfs als het minimaal is. Ondertussen bezit ik er een Tripod van Gitzo,

Bekijk hier het statief van Gitzo Traveler

Balhoofd naar het statief

Batterijen en geheugenkaart

Pak er altijd een in batterij en meer geheugenkaarten a. Zeker weten.

koplamp

Als ik 's nachts de sterren ga fotograferen, pak ik altijd de mijne in koplamp a. Dit helpt om de weg te vinden of om van lens te wisselen. Zwaar in het donker. Je kunt de zaklamp in de telefoon gebruiken, maar je hebt niet beide handen vrij.

Mijn Stehllampe van Petzl

Naar de top

Instellingen op de camera (diafragma, ISO, sluitertijd) en focus

Eerst verander ik de mode op handmatig, Schakelt autofocus uitehm focus handmatig om te kunnen.

Het diafragma of de brandpuntsafstand

Bij het diafragma is de juiste instelling eenvoudig: de grootste diafragma die mogelijk gebruik is. Open meer licht komt naar de sensor en je kunt korter belichten. Sommigen zeggen dat de foto niet meer scherp is en gaan een of twee stappen omhoog met de iris. Ik vertrouw op de goede lenzen. Als de lens een brandpuntsafstand van f1.4 heeft, gebruik ik dit.

De ISO waarde

Met de ISO-waarde kunt u geen algemene verklaring afleggen. Dit varieert van camera tot camera. Mijn Sony Alpha 7R 3 kan goed overweg met duisternis. Mijn laatste foto's van de Melkweg waren altijd inbegrepen 800 – 1000 ISO-waarde, Velen nemen ISO 3200 als richtlijn. Proberen.

De belichtingstijd

Hoe langer u blootstelt, hoe meer informatie u krijgt. Als je te lang belicht, bewegen de sterren. Het creëert een vervaging.

De beste sluitertijd?

Hoe langer hoe beter. Er is een vuistregel voor full-frame camera's die zegt: 500 / brandpuntsafstand. Bij Crop Camera is het 300 / brandpuntsafstand.

Voor mijn 14 mm-lens zou dit 35 seconden zijn met een ISO-waarde van 100.

Ik heb dat bij mij ervaren ISO 800 – 1200 ik tussen 13 – 15 seconden bloot te leggen. Ik open het diafragma altijd zo ver mogelijk.

Over het algemeen doe ik dat altijd verschillende testopnames met verschillende instellingen, Ik varieer met ISO-waarden en belichtingstijden en beslis vervolgens wat het beste past.

Handmatig scherpstellen

Focussing bezorgde me de meeste hoofdpijn aan het begin van de astrofotografie. Het is vrij simpel. Je moet absoluut focus handmatigomdat het op zulke donkere plaatsen onmogelijk is om met autofocus te werken.

Klik gewoon op 'oneindig"Helpt niet, omdat de markering op lenzen bijna altijd onnauwkeurig is.

Dus je vindt een focus voor een scherp beeld van de Melkweg:

  • Zoek een speciale heldere ster,
  • Schakel de live View op je camera.
  • De Sony Alpha-camera's zoomen in op handmatige scherpstelling automatisch in, ik hoef alleen maar te focussen. U ziet een directe vergroting van het doelgedeelte op het display.
  • Om te focussen heb je nu alleen nog op Draai de focusringtot de ster een scherp klein rond punt is.

Dat klinkt veel moeilijker dan het klinkt. Met een beetje oefening gaat het redelijk goed. In het begin was ik vaak niet zeker of het echt scherp was.

Stel indien nodig de witbalans in op 3200 K.

Op een gegeven moment kreeg ik de tip, de temperatuur 3200 K vragen. De foto krijgt er dan een blauwe tint,

Omdat ik altijd in de RAW-formaat foto's maken, ik kan de kleurtemperatuur en dus de witbalans later aanpassen Lightroom te maken. Sommigen houden van koelere kleuren en anderen geven de voorkeur aan warmere tonen in de astrofotografie. Een kwestie van smaak, denk ik.

Naar de top

Kies een spannende foto

Je hebt de betovering "Voorgrond maakt foto gezond" zeker al gehoord. Ook in astrofotografie is het beelddetail en het beeldontwerp een belangrijk stilistisch apparaat.

Helaas is het niet altijd mogelijk om een ​​koele voorgrond te hebben. Ik ben notoir lui en maak liever een foto waarop ik de hele Melkweg heb. In plaats van een foto samen te stellen uit 20 opnamen. Maar ik werk eraan.

Bij het fotograferen van de Melkweg staat natuurlijk de nachthemel op de voorgrond. Dit zou minstens 2/3 van je foto moeten nemen. Want het onderwerp is altijd spannend wat er op de voorgrond staat. Probeer een boom, rotsen, bergen, uw auto of zelfs mensen op de foto te plaatsen. Misschien staat er ook toevallig een gebouw in de buurt?

Als je jezelf op de foto zet of gaat zitten, moet je proberen je adem in te houden en niet te bewegen. Anders wordt het beeld wazig. U kunt ook twee opnamen maken: een opname van de sterrenhemel en een lange belichtingstijd.

Het andere schot dan, om de voorgrond goed te maken. Hier kunt u dan langer blootstellen. De twee afbeeldingen die u moet samenstellen, worden dan alleen in Photoshop tot een foto gemaakt.

Met dit motief worden de wolken plotseling dunner op de Teide op Tenerife. Het licht werd sterker gereflecteerd. Het creëerde een interessante stemming:

Melkweg Tenerife Teide

Naar de top

Beeldbewerking in Lightroom of Photoshop

Als je je foto's hebt "Geen camera" vergelijk met de foto's van andere fotografen, je zult denken: hoe doen ze dat? Omdat de foto's er bijna saai uitzien. Maar dat is geen geheim.

Melkwegfoto eerder daarna
Beeldbewerking voor – na. Links: rechtstreeks van de camera en direct na bewerking in Adobe Lightroom.

Iedereen werkt in één keer aan zijn foto's foto-editor hoe Adobe Lightroom of Adobe Photoshop, Ik gebruik voornamelijk Lightroom, soms Photoshop voor details.

Zodat je dat snel kunt doen, zal ik je een paar trucs vertellen om je Melkwegfoto's er hetzelfde uit te laten zien.

Dankzij de camera van Sony kan ik 's nachts altijd een beetje onderbelichten. In Lightroom kan ik de donkere gebieden vervolgens weer lichter maken. Daarom zien de foto's er altijd een beetje donkerder uit als ik ze kopieer en open op de computer.

Een goed sterrenbeeld wordt alleen briljant met de nabewerking.

Mijn stappen in nabewerking in Lightroom:

  • Pas de kleurtemperatuur en witbalans aan. Meestal heb ik een waarde van 3100 – 3800 Kelvin. Afhankelijk van wat ik leuk vind.
  • Corrigeer de belichting iets naar boven (indien nodig)
  • Afhankelijk van het onderwerp: verwijder contrast en structuur.
  • Om sterren beter te markeren: verhoog het licht enigszins, verminder de diepten en zwartheid.
  • Soms "haze verwijderen", maar overdrijf het niet.
  • Onder "Details" verscherpen de sterren en randen na een maskering.
  • U kunt de verzadiging en luminantie van elke kleur indien nodig wijzigen.
  • Ik gebruik het correctiepenseel en / of de radiale koers om de Melkweg nog meer te benadrukken.
  • Soms leg ik verlopen in de donkere gebieden om ze nog donkerder te maken.
  • Stel indien nodig de ruisonderdrukking in op 10 of 20, details en het contrast op 50 (voorbeeldwaarden).
  • Klaar is je foto.

Een opmerking:

Beeldbewerking is een kwestie van smaak en subjectief. De één houdt van een warme behandeling, de ander geeft de voorkeur aan een koelere blauwachtige. Uiteindelijk bepaalt je smaak. Laat je niet misleiden. Ook zouden wij (Dom, Philip en ik) anders aan elke foto in landschapsfotografie of nachtfotografie werken.

Experimenteer rond en bekijk meer tutorials over fotografie van de Melkweg op YouTube. Je zult snel ontdekken dat alle anderen benaderingen hebben. Blijf trouw aan je stijl.

Melkwegfoto detail
Een detailfoto van de Michlstraße.

Heb je nog vragen over astrofotografie of andere tips voor het fotograferen van de Melkweg?

Ik hoop dat je genoten hebt van mijn tutorial en je ook zin hebt om astrofotografie uit te proberen! Ik heb in het begin ook echt slechte foto's gemaakt. Daar waren ze niet scherp op. Heb geduld, het loont!

Ik kijk uit naar een reactie aan het einde van het artikel!

PS: Mijn eigen training leidt me naar Timelapse-opnamen van de Melkweg en de nachtelijke hemel. Ik hou je op de hoogte!

Wil je geen info meer missen?

Kom binnen VEEL GAAN Community op Facebook.In deze gesloten groep kun je met reisliefhebbers praten.

Volg mij Facebook. tjilpen. Pinterest en Instagram en ontvang regelmatig nieuws in de nieuwsbrief of per RSS Feed,

Ken je Pinterest al? Volg mij en de muur voor Rome – perfect voor het plannen van reizen!

Naar de top

Source: https://viel-unterwegs.de/milchstrasse-fotografieren/