Chengdu – stad van panda's – reisepauletten

De langste treinreis van onze reis

"Als je een sterke hoofdpijn hebt, als je zuurstof nodig hebt, laat het me weten", zo rijmen we de gemompelde woorden van de treinopziener samen terwijl ze naar de zuurstofuitlaat naast mijn bed wijst. Ik hoop dat dat niet nodig zal zijn. Aangezien we Tibet de afgelopen 9 dagen hebben overgestoken en constant op een hoogte van meer dan 3000 meter zijn geweest, zouden we feitelijk zonder hoogteziekte moeten zijn op de passen die verderop liggen met meer dan 5.000 meter hoogte. Vooral omdat we hier lui op bed mogen liggen en niet hard hoeven te werken. De langste treinrit van onze reis tot nu toe en zelfs van ons leven ligt voor ons: 36 uur lang, twee nachten en een dag zullen we deze trein van Lhasa naar Chengdu nemen. 3.000 kilometer! Dat is ongeveer zover als van München naar Aleppo in Syrië, zoals we later op de kaart zullen zien.

Het afscheid in Tibet is tegelijkertijd treurig en grappig: verdrietig, want we moeten afscheid nemen van onze geweldige gids. En ook van ons laatste Zwitserse zakmes … Grappig, omdat we als supersterren worden behandeld. Sebastian wordt spontaan de gevierde fotopartner en laat geduldig alle medewerkers van het station naast hem staan ​​voordat hij eindelijk de VIP-plaatsen in de wachtkamer krijgt toegewezen. Maar de Chinese spoorlijn is op tijd en dus worden we snel begeleid en door twee medewerkers aangenomen in onze auto.

In de onze harde slaperGedurende de volgende 36 uur zullen we "leven" met vier andere mensen, van wie elk alleen hun eigen smalle bed beschikbaar zal hebben. Buiten in de hal staan ​​tafels met krukken die vanuit de compartimentwand naar beneden kunnen worden geklapt en deze zijn zeer gewild. We hebben geluk gehad en we hebben de laagste bedden die de meeste ruimte bieden. En bovendien hebben we geluk dat we hier in China, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in India worden de bedden gerespecteerd en ga je niet alleen zitten om het te doen, tenzij het wordt aangeboden. Dus we hebben onze bedden voor ons, maar bieden de andere vier medereizigers de stoel aan tafel tijdens de maaltijd.

Beschadigd na de lange reis in het benauwde treincoupé worden we moe op een dinsdagmorgen, maar ook uitkijken naar de aankomende, in Chengdu van de trein. Het is nog vroeg en we moeten zes uur overbruggen totdat we in ons kleine appartement zijn toegestaan. Dus we beginnen de dag met een stevig ontbijt.

Chengdu – stad van panda's

Dus nu zijn we in Chengdu en om eerlijk te zijn, we weten niets over deze stad. Behalve misschien dat de panda's hier wonen en dat er een beroemde opera moet zijn. Dat we hier uit de trein zijn gestapt, we zijn het Nepalese agentschap verschuldigd, waarover we naar Tibet kwamen. Hun baas bood aan om treinkaartjes te kopen voor het Terracotta-leger in Xi'an of gewoon naar Chengdu. Omdat Chengdu nogal op weg is naar Laos, kreeg dit het contract toegewezen.

We zijn geïnteresseerd in het door het stadscentrum rennen. De huizen om ons heen zijn enorm en talrijk. We zijn geland in het centrum van een Chinese metropool. Het metrosysteem windt ons op – goed ontwikkeld, goedkoop en de treinen zijn relatief leeg. "Ik merk gewoon dat we nog niet zijn gecontroleerd," zegt Sebastian naast me. "Dat klopt, je hebt gelijk! Ons water werd niet gecontroleerd in de metro en we mochten het stationsgebouw uit zonder bagage uit te checken. ' Nu merk ik dat het hier op een of andere manier "losser" is dan op alle plaatsen die we tot nu toe in China hebben ontmoet. Tot nu toe hebben we geen politie gezien, raar. Of is het misschien gewoon eindelijk 'normaal' hier?

Chengdu is de hoofdstad van de provincie Sichuan en heeft 14 miljoen inwoners. Maar het voelt verrassend relaxed om hier door de straten te slenteren. Nadat we zijn verhuisd naar ons centraal gelegen kleine appartement en de eerste lading wasgoed in onze wasmachine loopt, komt de vermoeidheid over ons. We hebben de afgelopen twee weken een lange weg afgelegd. Vanuit Nepal reisden we met onze groep door Tibet en waren we elke dag in beweging, elke nacht sliepen we op een nieuwe plek en elke dag brachten we veel meer dan 3.000 meter door. Duidelijk te snel voor onze smaak, we waren onderweg, maar tijdens een groepsreis heb je geen keus. Na de lange treinrit zijn we nu absoluut k.o. en verplaats de eerste dag uit ons appartement voor het avondeten.

Een bezoek aan de Fokcentrum

De volgende dag zijn we uitgerust en weer actief. In Chengdu is er één grote attractie en dit zijn de panda's! Panda's worden verkocht op elke straathoek, onze appartementmuur is versierd met een enorme panda-afbeelding en elk tweede hotel wordt iets met "Panda" genoemd. Dus we nemen de metro naar de Chengdu Panda Breeding Center, Ja, panda's zijn zeker schattig, maar we begrijpen de hype rondom hen niet helemaal. Maar dan zien we eindelijk de eerste dieren met onze eigen ogen en moeten we onze mening herzien: de enorme Fellknäule zijn gewoon schattig! Ze ontwrichten over elkaar heen, knabbelen aan hun bamboewortels, krassen lui op hun buik of duwen zichzelf uit hun klimrekken. in de Fokcentrum De panda's hebben grote omhuizingen en we hebben geluk met de timing: het is ontbijttijd en dus zijn ze in de buurt van de hekken. We kunnen geen genoeg krijgen van de zwarte en witte ballen en uren doorbrengen op het grote gebied.

Dujiangyan – stad van water

De volgende dag nemen we de super snelle trein in slechts vijftien minuten naar Dujiangyan, 70 kilometer verderop. We volgen het advies van mijn vroegere collega, die het indrukwekkende irrigatiesysteem voorstelt, dat met zijn doordachte constructie het UNESCO-werelderfgoed is geworden. Helaas is het vandaag een beetje regenachtig en grijs, maar dat heeft geen invloed op de massa's bezoekers. "Het is zaterdag!" Komt op een gegeven moment naar ons toe waarom er hier vandaag zoveel gebeurt. Samen met duizenden anderen duwen we het terrein rond en proberen we een glimp van de beroemde te vangen fishmouth gooien. Met zijn slimme constructie, 2.300 jaar geleden, was het mogelijk om voldoende water uit de Min-rivier af te voeren naar de vlaktes bij Chengdu – met normale waterstanden wordt tegenwoordig ongeveer 60 procent van het rivierwater omgeleid, terwijl de resterende 40 procent stroomt. Als het waterniveau daalt tijdens het regenseizoen, keert de verhouding terug en passeert slechts 40 procent van het water de stad binnen en 60 procent stroomt voorbij.

Dus we lezen het parallel op Wikipedia terwijl we door het gebied lopen. Hoewel er hier borden zijn en deze zijn naast Chinees in het Engels en zelfs Duits, de vertalingen zijn zo slecht dat we soms niet eens begrijpen wat de makers van het UNESCO-centrum ons willen vertellen.

We genieten hoe dan ook van de dag in Dujiangyan. Dit komt ook door Nancy, die we hier ontmoeten en met wie we aardig praten. Ze is ook een weekendtrotter en samen met haar moeder hier. Nadat we haar onze vragen opnieuw mochten vragen, is het haar beurt. "Klopt het dat westerse mensen niet kunnen hurken op onze toiletten?", Wil ze van ons weten. Op internet had ze in een video gezien dat Europeanen niet konden hurken. Hoe ze vervolgens de gebruikelijke Klos gebruiken, het lijkt erg druk. Als ik haar vertel dat ik heel goed kan hurken, gelooft ze me niet. Ik moet haar voor de gek houden, alleen dan is ze tevreden. En een beetje teleurgesteld. Maar Sebastian corrigeert de rekening opnieuw door toe te geven dat kraken eigenlijk heel moeilijk voor hem is … Nancy lacht, toen had de video gelijk.

Twee dagen genieten we nog steeds van het uitzicht vanuit ons kleine appartement op de 23e verdieping en brengen de dagen rustig en ontspannen door. Maar dan is het tijd om de rugzakken opnieuw in te pakken. De enorme Boeddha in Leshan wacht op ons.