Een kijkje door het sleutelgat – reisverslag Azerbeidzjan – reisberichten

'Is dat niet het land met de vele spionnen?' – Wat een vreemde gedachte van mijn collega. Ik denk dat ik wat vooroordelen over Azerbeidzjan moet ophelderen en je meenemen op reis naar het land van vuur.

Het land van vuur

December komt te snel. De kerstvoorbereidingen zijn in volle gang en wat heb ik in gedachten? Eindelijk vakantie. Het jaar is lang geweest en op de een of andere manier verlang ik naar het avontuur buiten het rollende gebied van mijn bureaustoel. Ik wil wandelen, of het nu warm of koud is, het kan me bijna niets schelen. Ik wil op de een of andere manier gaan waar het rustig is en liever niet de typische bestemming, zoals je in het Duits zou zeggen. Ik draai de wereldbol op mijn scherm. Zo ver zou het niet zijn, anders is vliegen de 10 dagen niet waard. Achteraf is het me niet helemaal duidelijk waarom ik me plotseling aan Azerbeidzjan vastklamp. Ik weet vrijwel niets over het "land van vuur" zoals het zichzelf noemt. Mijn collega is echter van mening dat agenten hier iedereen in de gaten houden. Een grappige gedachte, die niemand ter plaatse kan bevestigen. Maar één ding is zeker, het land zelf: de informatie van het ministerie van Buitenlandse Zaken is irritant gemakkelijk te lezen. Niets is veiliger dan naar Azerbeidzjan te reizen. Op het laatste moment zoek ik, vreemd genoeg, een gids, een moeilijke taak. Ik vind alleen een Lonely Planet uit 2016, al het andere komt pas in 2020 op de markt. Best grappig, maar toch aantrekkelijk.

Şəhidlər Xiyabanı - Baku

Een blik op Azerbeidzjan

Ik vraag mijn visum online aan. Een noviteit voor Azerbeidzjan. Twee jaar geleden moest je veel meer doen voor je visum, nu is het maar een paar klikken en drie lange dagen wachten. Het werkt vlot en een paar dagen later zit ik in het vliegtuig naar Baku. De luchthaven in Baku maakt indruk met zijn constructie en is een eerste kennismaking met het moderne Baku met zijn moderne kantoortorens die de weg naar het stadscentrum flankeren. Ik neem de pendeldienst naar de luchthaven, die me naar het stadscentrum brengt voor een brutale 1,50 manat, het equivalent van ongeveer 0,80 euro. Het enige dat ik mijn eerste indrukken verpest met de domheid dat ik mijn "BakiCard", het elektronische busticket, met teveel mana heb bijgevuld. Ik dacht dat er verandering was aan de automaat en stopte mijn enige rekening in de automaat. De schoonmaakster van het vliegveld, die me een beetje verdwaald voor de automaat ziet staan, kijkt alleen naar het bedrag en klapt met haar handen over haar hoofd. Voor 50 man kan ik waarschijnlijk maandenlang de metro en bus nemen. Een rit kost slechts 0,30 manat.
Weg naar Baku

Het is kort voor 23.00 uur wanneer de luchthavenbus me uitspuugt op het metrostation "28 mei" in het stadscentrum. De straten zitten vol met mensen. Ik merk snel dat de klok hier anders tikt. Ik check in bij het hostel en word gevraagd of ik een wandeling over de promenade wil maken. Ik weiger gelukkig. Gedachten gonzen in mijn hoofd. Soms is het prettig om spontaan onderweg te zijn, maar op dit moment wil ik gewoon te veel van mezelf. Ondanks het tijdsverschil probeer ik wat te slapen en stel ik de beslissing over mijn plannen uit tot de volgende ochtend. En het begint veel te vroeg. Ik ontbijt snel en neem een ​​vroege bus naar Quba en vervolgens een taxi naar de bergen in Quba. Ik ben 24 uur niet in Azerbeidzjan en eigenlijk waar ik naartoe wilde – in de bergen. Zo eenzaam mogelijk in het kleine dorpje Xınalıq aan het einde van de straat.
Xınalıq in Azerbeidzjan

Welkom in de bergen

Op de een of andere manier ben ik hier ook gewoon terechtgekomen. Alles verloopt te soepel. Mijn taxichauffeur zoekt accommodatie voor mij. Ik hoef me nergens zorgen over te maken. Ik ben ontvangen door Necati. Hij laat me mijn kamer zien en aangezien de zon nog steeds hoog staat en ik drie uur heb om naar de zonsondergang te gaan, legt hij de weg uit naar de kleine top boven het dorp. Zijn hond gaat met me mee en alsof hij weet waar ik heen wil, rent hij van voren weg en wijst me de weg. Een zeer plezierige metgezel, die blijkbaar niet graag in het dorp wordt gezien. Kinderen gooien stenen in zijn richting. Hij lijkt het rustig aan te doen.

Een eerste blik op het "meest afgelegen dorp" van Europa komt van de kleine heuvel boven het dorp. De Xınalıq zelf ligt aan het einde van de asfaltweg, die pas een paar jaar de bergen in slingert. Voorheen was de locatie op ruim 2100 meter alleen bereikbaar via een ellendig grindpad. De oude stenen huizen zijn eenvoudig gebouwd, dieren rennen door de straten en keurig gestapelde meststapels drogen voor de deuren op voor later gebruik als brandstof. Het gebied is nu bruin en kaal in de winter. In de zomer bloeien diverse bloemen op de bergflanken. Nu ligt er wat sneeuw op de bergtoppen.

Şahdağ-berg

Onder de wolken

De volgende dag neem ik een bergtop naar het noorden en verken het landschap. Daarachter is de hond van Necati. Ik volg de oude weg en ga dan naar het noorden. Na een paar kilometer loopt de weg. Wat overblijft zijn herderspaden en uitgestrekte weiden. Ik blijf een kleine vallei volgen die de berg ophakt en probeer de ruwe instructies van Rahman, Necati's vader, op te volgen. Ik weet niet helemaal zeker waar ik heen moet. Dit komt ook door de opkomende wolken die mijn zicht belemmeren. Een ijskoud briesje opent zich net onder de wolken. Verder gaat het niet. In de wolken zonder echt pad en zonder uitzicht op een uitzicht, begin ik de weg terug. Ik steek de berghelling over en volg gewoon mijn humeur de berg af. Ik kan niet verdwalen. Alle wegen leiden terug naar het dorp. Helaas wacht er geen warme douche op me. Helaas moet ik het zonder zo'n luxe stellen. Om dit te doen, moet de dorpsfontein voor de voordeur van Rahman worden gebruikt voor het wassen van katten met ijskoud water. Binnen wacht een lekkere hete thee op me. Meer heb ik niet nodig.
Uitzicht over Xınalıq

Bevroren watervallen

Als de zon de volgende ochtend opkomt, sta ik voor een beslissing. Eerst wilde Necati me meenemen naar twee watervallen, maar toen werd hij teruggefloten door zijn vader omdat beren daar graag blijven. Dat ik er alleen heen zou gaan, zou het niet beter maken. Ik zoek een alternatief en vind het. Bijna haastig neem ik afscheid van Rahman en Necati en een vriend van Rahman brengt me voor 20 minuten naar de naburige stad Qalayxudat. Van daaruit wandel ik richting Qrız. Het wandelpad leidt me langs de Qudyalçay-kloof en naar de bevroren waterval van Qrız.

Qudyalçay Canyon in Azerbeidzjan

Het smalle pad leidt gedeeltelijk langs de bovenrand van de kloof en biedt een prachtig uitzicht. 'S Morgens hangen de wolken nog steeds in de smalle kloof, maar al gauw gaan ze liggen voor een diepe blik op de rivier. Ik ben de derde dag alleen geweest. Behalve één herder, ik zie niemand. Ondanks dat het winter is, kan ik zonder jas in de zon lopen en heb ik na de eerste kilometers de grootste hoogteverschillen onderweg al overwonnen. Ik heb tijd, waarom zou ik me haasten? Er is geen internet, geen afspraken en geen verplichtingen. Het is een dag van diepe ontspanning. En toch reis ik, ondanks het lage tempo, te snel.

Qrız waterval

Gedachten wegnemen

In Qrız vraag ik me af over Seyfeddin. Vol verwachting staat hij voor zijn huis. Rahman bemiddelde ons en regelde alles. We begrijpen elkaar taalkundig niet. Gewoon een beetje Russisch van de Google-vertaler en een paar gehakte woorden uit het offline woordenboek Azerbeidzjaans-Engels helpen 's middags en' s avonds. De tafel is rijkelijk gedekt voor het diner. De televisie speelt op de achtergrond. Zappen is hier ook aangekomen en dus verandert het programma van volksmuziek naar muziek en weer terug. Ik versta geen woord. Maar het kan me nu niet schelen. Ik droom al van meer: ​​meer rust, meer bergen en iets meer Azerbeidzjan. Vervolgens in en rond de hoofdstad Baku.

Eten in Qriz

Informatie over mijn wandelroutes

Ik heb de wandelroutes bij Outdooractive gekoppeld. Alle belangrijke informatie zoals aankomst, accommodatie en aanbevolen bagage zijn hier ook gelinkt.

Source: https://www.reisedepeschen.de/ein-blick-durchs-schluesselloch/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ein-blick-durchs-schluesselloch