Gstaad – bergavonturen tussen Lauenensee en Wispile

Het maakt niet uit of u de bekende Lauenensee wilt ontdekken, wilt genieten van het uitzicht vanaf de Wispile of wilt zien hoe kaas wordt gemaakt – alles is mogelijk in Gstaad Sannenland.

Adverteren omdat uitnodiging

Mijn blik dwaalt hierover Dorp Saanen naar de Rüeblihorn, de prominente berg in mijn gezichtsveld. Het uitzicht vanuit mijn bed is zo schitterend dat ik niet eens hoef op te staan ​​om op het balkon te gaan zitten. Zo’n uitzicht hebben we al lang niet meer gehad en na de rit vanuit Zürich genieten we vooral van de avondsfeer.

Wat een avondstemming!

Het is lang geleden dat we terug zijn geweest Berner Oberland op reis. Het is als thuiskomen. Het landschap is mij bekend, de bergtoppen bekend. Hoewel ik ben opgegroeid in het laagland en niet in de bergen, heb ik hier toch veel tijd doorgebracht – of het nu bij mijn grootouders was of om te snowboarden in de winter.

Het is bitzeli zoals thuis.

Gstaad - bergavontuur tussen Lauenensee en Wispile

Gstaad is ook een halte op de Grand Tour of Switzerland.

E-biketocht op de Lauenensee

De volgende ochtend vertrokken we voor waar we eigenlijk voor kwamen: Aan de Lauenensee. Lange tijd wilde ik het veel bezongen bergmeer eindelijk eens met eigen ogen zien.

In Saanen verhuren we twee e-bikes met aanhanger voor de kinderen. Het is iets meer dan 27 km naar Lauenensee en het is een steile klim, dus we zijn blij dat we een duwtje in de rug krijgen, vooral met de kinderen in de aanhanger.

Gstaad - bergavontuur tussen Lauenensee en Wispile

Met de e-bikes naar de Lauenensee.

Langs de mooiste huizen.

De tour is super idyllisch, vooral wanneer het vanaf Gstaad dan echt de berg op en we beginnen te trappen. De timing van onze reis naar Saanenland was perfect gekozen. Het is een warm zomerweekend, bloemen bloeien in alle denkbare kleuren en het landschap is weelderig.

We rijden over zijwegen en zijn bijna alleen op de weg. Slechts een kort stuk leidt langs de hoofdweg voordat het weer op zijwegen gaat. In de Lauenen dorp we pauzeren en verwonderen ons over de prachtige gevels van de beroemde chalets.

Het laatste stuk naar de Lauenensee is lang. Ik vermoed altijd dat het net om de volgende hoek is, maar er is altijd weer een klim. Watervallen donderen door de vallei en het landschap is prachtig, een echt natuurparadijs en nog mooier dan ik me had voorgesteld.

Gstaad - bergavontuur tussen Lauenensee en Wispile

Op weg naar de Lauenensee boven Gstaad.

Rondwandeling rond de Lauenensee

Als we uiteindelijk bij het meer aankomen, kan ik er bijna geen genoeg van krijgen. De kleine en de grote Lauenensee liggen in een natuurgebied met veenweiden is dat een paradijs voor watervogels.

Prachtige Lauenensee.

Het pad rond het meer is slechts 3 km lang en gemakkelijk te bewandelen, zelfs met een kinderwagen. Afhankelijk van wat er wordt aangeboden, is er altijd een andere Perspectief van Meer Lauenen. Het mooiste uitzicht heb je vanaf de twee watervallen Geltenschuss en Tungelschuss, echt paradijselijk.

We springen in het water en verfrissen ons met deze warme temperaturen. Dan eten we binnen Restaurant Lauenensee op het terras met het mooiste uitzicht op het meer en geniet van een kaasplateau, rösti en voor de kinderen de verplichte pasta.

Gstaad - bergavontuur tussen Lauenensee en Wispile

Baden in de Lauenensee in het Berner Oberland in Zwitserland.

Deze idylle!

Rondwandeling rond de Lauenensee.

Gstaad - bergavontuur tussen Lauenensee en Wispile

Eindelijk aan de Lauenensee!

De Lauenensee: gewoonweg prachtig!

Chique Gstaad

Op de terugweg maken we een tussenstop Ga Gstaad binnen en zie het Chalet Village dichterbij. De plaats wordt beschouwd als het centrum van het Saanenland. Wij ervaren Gstaad als een bijzondere mix van verfijnde luxe en rustieke gebruiken.

De prachtig versierde Chalets zijn gelabeld Louis Vuitton en Prada en goed bezocht, terwijl twee meter verderop de landelijke vrouwenvereniging zelfgemaakte jam verkoopt. Het geheel wordt door elkaar gehaald door mensen op racefietsen die zichzelf trakteren op een biertje op de boulevard. Dit mengsel is waarschijnlijk uniek en typisch voor Gstaad.

Gstaad ontvangt regelmatig beroemde gasten uit film, cultuur en politiek en is goed bekend in het buitenland. De bekendheid van de plaats is vooral te danken aan twee internationale scholen die sinds 1917 in het bergdorp gevestigd zijn.

Gstaad - bergavontuur tussen Lauenensee en Wispile

Typische gevel in Gstaad.

Gstaad in het Saanenland in Zwitserland.

Chalets in Gstaad.

Fondue eten in de XXL caquelon

Er staat ons vanavond iets heel bijzonders te wachten: een fondue. Natuurlijk, fondue eten is altijd iets bijzonders, maar deze keer draait het allemaal om de locatie: een hele grote Fondue caquelon te zitten in. Voor alle niet-Zwitsers: de caquelon is de pan waarin de fondue gemengd wordt.

Bij vier verschillende kaasmakerijen in de buurt kunt u een fonduerugzak bestellen met alles wat u nodig heeft voor een geslaagde maaltijd.

De fonduerugzak.

Dus we pakken de fonduerugzak met onze kinderen in de fietskar en fietsen naar de Fondue Caquelon Schlittmoos in Schönried. Bij mooi zomerweer genieten we hier van een heerlijke fondue met een schitterend uitzicht op de bergen van het Berner Oberland. Een unieke ervaring!

In de XXL Fondue Caquelon Schlittmoos bij Schönried.

Kaas maken op de alm

De volgende dag zijn we op de Alp “Underi-Bodme”. Wij bezoeken ze Alpenkaasmakerij door Dominik Matti en zijn gezin, die hier elke zomer wonen en werken. In de zomermaanden produceren ze bijna drie ton kaas en kunnen we meekijken.

Het is een bekend tafereel dat me doet denken aan vakanties bij mijn grootouders. Ook zij waren één tijdens de zomer Alp en gemaakte kaas. Bij Dominik kunnen we de één- en driejarige kaas al proeven. Het smaakt hier bijzonder goed, met dit uitzicht en als het ware zo van de boerderij.

Gstaad - bergavontuur tussen Lauenensee en Wispile

Eet kaas waar het is geproduceerd.

Dominik leidt ons Stap voor stap door de kaasproductie en laat ons zien hoe het wordt gemaakt, van melkzuurbacteriën tot het poetsen van de afgewerkte kaas. Hoewel ik de procedure ken, is het weer fascinerend en kijken de kinderen met belangstelling toe hoe een van hun favoriete gerechten tot stand komt.

Bekijk live de kaasproductie op de alm.

Gstaad - bergavontuur tussen Lauenensee en Wispile

We kunnen ook in de koeienstal kijken.

Alles klaar voor de “kaas”.

De Alp “Underi-Bodme” boven Gstaad.

Saani aan de Wispile

De gondel brengt je naar de Wispile. We horen elkaar tijdens het rijden het verhaal van “Saani” on, de mascotte van de wijk, die de kinderen overal tegenkomen. Saani leidt gezinnen door het Saanenland en is te vinden op wandelpaden, speeltuinen of in gondels. Het enige wat je hoeft te doen om het verhaal te krijgen, is de QR-code te scannen. Ik moet zeggen dat de marketing werkt, onze kinderen zijn er erg enthousiast over en naast tattoos op haar armen is Saani nu ook verkrijgbaar als knuffel in haar bed.

Gstaad - bergavontuur tussen Lauenensee en Wispile

Met Saani naar de Höhi Wispile boven Gstaad.

Naar de Höhi Wispile.

De Höhi Wispile ligt op 1907 meter boven zeeniveau en wacht op ons een van de coolste speeltuinen voor de kinderen en een restaurant met een heerlijk menu voor de volwassenen. Het zicht rondom is fenomenaal, wolkenvrij en helder. We genieten elke seconde van de berglucht en de gezelligheid hier.

Ook hier wacht Saani en in de kleine dierentuin de geiten kunnen geaaid worden en in en rond het restaurant zijn verschillende stations waar de kinderen inzichten en wetenswaardigheden kunnen opdoen over de lokale dieren.

Na een lange pauze met veel spelletjes en ontdekkingen, gaan we op een scooter weer de berg af. Vanaf het middenstation snelt Jürgen weg en rijdt langs kuddes koeien tot we hem weer ontmoeten bij het dalstation. Onze kids zijn nog wat te klein voor het scooteravontuur.

Leuk zo’n speeltuin!

Geiten aaien op de Höhi Wispile.

Fantastisch mooi!

Uitzicht op Gstaad.

Tips voor Gstaad en het Saanenland

• Accommodatie: Huus Gstaad. Zeer mooi hotel met oog voor detail. Begeleide kinderclub met drie speelkamers, overdekt zwembad en veel aanbiedingen voor de allerkleinsten. Do-za DJ in de lobby. Zeer smakelijk restaurant “La Vue”.
  • Fondue caquelon: bestel je rugzak op voorhand en geniet ervan in één van de oversized caquelons.
  • E-bike verhuur: Bikesport Reuteler in Saanen. Zeer competente en geweldige fietsen.

In Huus Gstaad.

Het Saanenland leent zich uitstekend voor wandelingen.

Beroemd om de chalets.

Het Saanenland is een prachtig gebied met een groot aanbod om te genieten of om onderweg actief te zijn. Er valt zoveel te ontdekken en we komen zeker terug!

Ben je al in Gstaad of de Lauenensee geweest?

Zin in nog meer Berner Oberland?

Disclaimer: Deze reis is tot stand gekomen op uitnodiging van Gstaad Tourismus.

Source: https://www.rapunzel-will-raus.ch/gstaad-schweiz-bergabenteuer-lauenensee-wispile/