Het gevarieerde zuiden van Sardinië: Cagliari, Solanas en Villasimius

Het startpunt van onze reis naar Sardinië is Cagliari, een positief verrast stad. Maar eigenlijk zijn we hier vanwege de stranden en dus gaan we verder naar de zuidkust van het eiland.

Cagliari, de hoofdstad van Sardinië, verrast op veel manieren. Ik zou me bijvoorbeeld de plaats niet zo groot, zo veelzijdig hebben voorgesteld. Liever in de stijl van een klein stadje als uitgangspunt voor de reis naar Sardinië. Maar in tegenstelling tot Olbia heeft Cagliari veel te bieden en het is een verblijf waard.

Hoewel ik – zoals de meeste andere reizigers waarschijnlijk – Sardinië voornamelijk bezoek vanwege de stranden, zal ik me niet laten overnachten in Cagliari. Ik heb honger naar zee en golven, maar als ik hier ben, Ik wil weten hoe de Sardijnse stad zich presenteert.

Ciao Cagliari!

We krijgen een eerste indruk bij aankomst, terwijl we verder lopen jachthaven te maken. De buurt ligt – zoals de naam al doet vermoeden – direct aan de haven. Alleen een drukke weg scheidt het nachtleven van het water. Hier kunnen we ons nauwelijks van het aanbod redden. Bij elke bocht vinden we een pizzeria, trattoria of anders een plek waar we nauwelijks nee kunnen zeggen. Italiaans eten is absoluut een van de beste ter wereld! We beginnen met pizza en pasta, zo klassiek mogelijk.

Avondstemming in Cagliari.

Cagliari, Sardinië, niet de VS.

De volgende dag bekijken we de stad nader. We beginnen met de San Benedetto-markt waar groenten, fruit, kaas en vis worden verkocht. De gastheer van onze B&B legt echter onmiddellijk uit dat de markt op maandag niet volledig functioneert.

De bovenste verdieping met groenten en fruit is open en er is ook genoeg te kopen. De onderste verdieping met de vers gevangen vis is op maandag gesloten, omdat de meeste vissers niet op zee gaan op zondag. Desondanks krijgen we een goed inzicht in de markt en bedekken we onszelf met verse aardbeien en mispels. De laatste zou ons de komende twee weken op Sardinië moeten vergezellen en mijn nieuwste liefde worden.

San Benedetto, Cagliari.

Verse kaas, veel fruit en groenten op de San Benedetto-markt.

Vanuit de markthal lopen we direct naar Piazza Arsenale. Het gaat bergopwaarts, omdat we vanaf hier een prachtig uitzicht hebben over een deel van Cagliari en comfortabel een pauze nemen en genieten van de vruchten die op de markt zijn gekocht.

Op naar Piazza Arsenale.

Uitzicht vanaf Piazza Arsenale via Cagliari.

Piazza Arsenale, Cagliari, Sardinië.

Via de Porta Cristina bereiken we de oude stad. Een leuke buurt met rustieke charme en een echt Italiaans tintje. Hier kunt u rondwandelen! Er zijn enkele terrassen die een prachtig uitzicht bieden over Cagliari. Van bijna overal hebben we een prachtig uitzicht over de daken van de stad, aangezien de oude stad op een heuvel ligt. Het wordt vaak eenvoudig Castello genoemd.

Onderweg in het oude centrum van Cagliari.

Prachtige steegjes in de hoofdstad van Sardinië.

Dan landen we direct op de Bastione di Saint Remy, die dient als een groot uitkijkterras. Hier hebben we ook een fantastisch uitzicht over Cagliari en het marmeren terras is al een kunstwerk op zich. We zien veel groen direct onder de oude stadsmuur, in de Tuin onder de muur, geeft de Cagliari een kleurrijk wattenstaafje.

Toegang tot de Bastione di Saint Remy.

Uitzicht op de oude stadsmuur van de Bastione di Saint Remy.

Prachtig uitzicht vanaf de Bastione di Saint Remy.

We laten ons zonder plan door Cagliari gaan en genieten van de sfeer. Hier en daar zetten we er een Gelati Stop, behandel ons een pizzastuk en drink opnieuw echt goede koffie. Naast de gebruikelijke verdachten, zijn er nog een paar kleine winkels in de winkelstraten die handwerk verkopen en verleiden met mooie souvenirs.

In de straten van Cagliari.

Gelati moet zijn.

Aan de andere kant worden we aangetrokken door de stranden van Sardinië en de volgende dag gaan we naar het zuiden van het eiland. Op de korte rit naar Solanas zetten we er een Tussenstop bij de Stagno di Molentargius a. Sardinië staat bekend om zijn wilde flamingo's en we zouden ze graag willen zien. Het natuurpark wordt nu beschouwd als een recreatiegebied voor de inwoners van Cagliari. Voorheen werd dit gebied gebruikt voor de winning van zout.

Wanneer we daar aankomen, draait de wind op volle sterkte. Het is ongemakkelijk en niet erg leuk voor een wandeling. De paar flamingo's Degenen die de wind weerstaan, staan ​​ver weg van de kust en we kunnen ze nauwelijks zien. Helaas moeten we geen geluk hebben op de rest van het eiland en de wilde flamingo's niet zien.

Winkelstraat in Cagliari.

Stad inzichten.

Cagliari van bovenaf.

Strandgeluk in Solanas

Het kleine dorp bestaat uit een handvol huizen, een kleine speeltuin, veel schapen en een dorpswinkel. Een plek waar we ons goed voelen! Het is dienovereenkomstig stil en comfortabel heen en weer. In mei is het strand vrijwel leeg en zijn wij een van de weinige mensen hier. Het strand is fijnkorrelig en valt gemakkelijk af. We genieten van de tijd in ons huis, dat op een helling ligt en een geweldige Uitzicht over de baai van Solanas biedt. We zijn hier in samenwerking met Interhome, dat ons ondersteunt met onze vakantiehuizen op Sardinië.

Het volledig uitgeruste huis is perfect voor onze behoeften: een grote keuken, een kamer vol speelgoed voor onze kleinste medereizigers, Veel ruimte en een zonnig balkon met een prachtig uitzicht op de baai van Solanas. We voelen ons goed!

Ons vakantiehuis in Solanas.

Uitzicht op de baai van Solanas vanuit ons appartement.

Meer aanbiedingen voor accommodatie zijn te vinden op Interhome. Ons voorbeeld: een verblijf van 1 week in de 3-sterren appartement "Casa Casu" in Solanas op Sardinië voor maximaal 8 personen te boeken bij Interhome vanaf CHF 483, – inclusief ERV-annuleringsverzekering.

Het aanbod kan geboekt worden via internet bij Interhome, telefonisch op 0840 84 88 88 of per e-mail.

We brengen niet alleen veel tijd op het strand door, maar ook dingen doen die je alleen met een klein kind doet: We kijken naar de kuddes schapen, brengen veel tijd door op de speelplaats, wandelen door de lege straten van Solana en volgen de kippen. Voor ons begint nu de fase waarin we ons ook kunnen ontspannen. Reizen met een kind is even vermoeiend als vertragen.

Het strand van Solanas in het zuiden van Sardinië.

Op Sardinië zijn er talloze schapen - tot grote vreugde van onze dochter.

Op Sardinië zijn er talloze schapen – tot grote vreugde van onze dochter.

Het achterland van Solanas verkennen.

Uiteindelijk hebben we ons laten meeslepen voor een reis. We rijden langs de kust van Solanas naar Villasimius. De badplaats staat bekend om zijn halvemaanvormige kustlijn en siert de meeste ansichtkaarten van het eiland. Het strand is eigenlijk te zien, tenminste van bovenaf. We zijn een beetje teleurgesteld door de zee, omdat het strand niet erg schoon is en toch busladingen toeristen al onderweg zijn. Solanas vinden we leuker.

Het strand van Villasimius.

We slingeren nog steeds een beetje langs de weg, eet matig goede pasta uit een foodtruck met spectaculair uitzicht over de kust en geniet van onze mini-uitgang. Op de terugweg vinden we een geweldige fotoplek langs de weg, vanwaar we een prachtig uitzicht hebben over de baai van Solanas.

Mini-uitgang van Solanas naar Villasimius.

Fototspot ontdekt ...

Fototspot ontdekt …

... aan de baai van Solanas.

… aan de baai van Solanas.

Strandleven in Solanas.

Het zuiden is niet voor niets een van de meest bezochte regio's van Sardinië, De stranden zijn mooi en afhankelijk van de behoefte, de juiste plek voor alle reizigers.

Heb je ook zin om naar Sardinië te reizen? Dan is er nog veel meer inspiratie:

Volg mij op Facebook, Instagram, tjilpen en Pinterest! Daar vindt u ook een prikbord voor reizen in Italië. En hier om rechtstreeks vast te pinnen:

Was je ook mooi in het zuiden van Sardinië? Waar vond je het het beste?

openbaarmaking: Interhome ondersteunde ons tijdens onze reis met appartementen in Sardinië. Bedankt