Het is een wilde plek! – reisbenodigdheden

"Voordat we naar Bangkok gaan, moeten we terug naar het strand", concluderen we in Singapore. Daar maken we een dagtocht naar de zee, maar slechts één dag telt niet echt mee. Het nieuws van Philippe en Eva uit Frankrijk, dat ons op een ochtend bereikt, past perfect in elkaar: "Als je op zoek bent naar een geweldig eiland in Maleisië, ga dan naar Kapas. Het is prachtig! Het is een wilde plek! " Een ruige plek? Wat zou dat moeten betekenen? Zijn er tegenwoordig 'wilde' plaatsen in Zuidoost-Azië? Onze interesse is gewekt en we kijken snel naar de kaart waar het eiland Kapas helemaal is. Perfect! Het is precies op weg naar het noorden naar de oostkust van Maleisië. Dus we weten genoeg om te beslissen: daar zullen we stoppen. Zonder veel zelfonderzoek, vertrouwen we op het topje van onze kennissen en gaan we op weg naar Pulau Kapas.

Twee dagen later zijn we in Marang bij de kleine steiger, de steiger, en zien we het groene eiland al voor ons in het water liggen. Het lijkt niet ver weg. En dat is geruststellend om te weten, want de boten die naar de Pulau Kapas rijden zijn klein.

Op Google Maps hadden we eerder een camping ontdekt en na een telefoontje met de eigenaren besloten we bij hen te blijven. Met een privétent is het verblijf erg goedkoop en is er zelfs een keuken. "Breng je eigen eten mee, er zijn geen winkels!", De eigenaren gaven ons onderweg en dus zijn we nu volgeladen met pasta, rijst, eieren, groenten, drinkwater en een paar hapjes bij de kade en wachten op de Vertrek van onze boot.

Wanneer een Maleisisch gezin zich bij ons voegt, zijn we compleet en tillen onze bagage op naar het kleine schip. De korte rit vanuit de haven is ontspannen en we vliegen over het kalme wateroppervlak. Maar zodra we de beschermende havenmuren verlaten, wordt de zee rusteloos. Hoewel ik het eiland Kapas al kan zien en we donderen over de zee met oorverdovend lawaai, komen we er niet snel genoeg dichterbij. Van zo'n kleine boot, de golven lijken meer bedreigend dan ze waarschijnlijk zijn.

Het schip lijkt te dansen en onze schipper lacht tevreden. Wanneer we de top van de golf bereiken, staat het schip even in de lucht voordat we een meter of meer terug op het wateroppervlak slaan en krijg ik een klap in de rug. Ik klamp me vast aan de reling en kijk naar de reddingsvesten. We hebben wat aan boord, maar natuurlijk heeft niemand er een aangetrokken. Ik kan niet alleen genieten van de rit, zelfs de zoon van het gezin klampt zich angstig aan zijn moeder vast. Maar de schipper heeft zijn plezier en duwt niet onverschrokken op de golven.

Hoe dichter we bij Kapas komen, hoe rustiger het water wordt. Het eiland steekt uit de zee en afgezien van een smalle strook geel zand, is het voornamelijk dichtbebost en diepgroen. We ontdekken maar een paar kleine huizen. De schipper brengt ons niet naar de pier, maar stuurt de boot een paar honderd meter verder met een schommel recht in het zachte zand. Met trillende benen stap ik uit en dragen we de bagage naar het strand. We zijn er!

Hoewel de camping dicht bij het strand ligt, is het een stuk rudimentair dan we ons hadden voorgesteld. De gehuurde tenten zijn krom, lek en klein en we zijn blij dat we onze eigen tent bij ons hebben. Nu was het weer de moeite waard dat we het met ons meedragen! In vergelijking met de andere tenten is onze Mercedes op de camping en dat we elk een luchtbed en een schone zomerslaapzak hebben, de afgunst flitst in de ogen van andere gasten.

De keuken is ook zeer voorlopig: in een houten hut gebouwd op zand, zijn er vier kookplaten aangesloten op gasflessen op planken. Elke tent heeft een piepschuimdoos om de benodigdheden op te bergen. Dit is om kleine dieren te houden. Er is geen koelkast. De sanitaire voorzieningen zijn gescheiden voor mannen en vrouwen, er zijn twee afsluitbare hurktoiletten en op de ondoorzichtige omheinde tuin zijn vijf douches, die op de binnenplaats zorgen, maar geen privacy. Ik voel me herinnerd aan de oude gedeelde douches in het overdekte zwembad van mijn jeugd.

Maar de rudimentaire uitrusting van de camping heeft geen invloed op ons humeur, want we kwamen niet voor een mooie accommodatie, maar vanwege de zee en het strand. En op dit punt is de Pulau Kapas fantastisch! Eindelijk komen we gewoon lui in het zand liggen en een boek lezen. Ik zou hier dagen kunnen blijven en niets kunnen doen, maar de rust van Sebastian is verdwenen na slechts een dag luiheid.

De volgende dag maken we een wandeling door de jungle, klimmen over een kleine berg en landen in een andere baai. De volgende dag lopen we de andere kant op en ontdekken we nog vier andere baaien. We houden erg van Kapas: het is een beheersbaar en klein eiland en er gebeurt niet veel behalve in het weekend, wanneer de bewoners van het vasteland hier met hun gezin komen. We zien geen grote blokken hotels, maar kleine gebouwen van één verdieping en er zijn slechts vier restaurants op het hele eiland. Een winkel bestaat niet. Gelukkig hebben we eten voor onszelf gebracht.

We genieten van onze tijd aan zee en zijn dankbaar voor de tip van Eva en Philippes, want zonder dat zouden we hier niet zijn. Hoewel we ons best doen, begrijpen we nog steeds niet waarom dit een wilde plek zou moeten zijn. Voor ons is de Pulau Kapas vooral een zeer ontspannen, nuchtere plek waar je niet veel kunt doen behalve zwemmen, ontspannen en terugschakelen in een versnelling.