In de camper door Catalonië – Spanje reisverslag – reisberichten

Wilt u al lang op vakantie met een camper in Catalonië? Alle sportliefhebbers zullen genieten van de vrijheid die een stacaravan ons biedt. En voor actieve mensen hebben de busjes van Activans nog wat extra pluspunten te bieden.
U kunt de campers rechtstreeks ophalen bij Activans in de buurt van Barcelona. De busjes zijn modern uitgerust met alles wat je nodig hebt voor een reis: keuken, badkamer, koelkast en veel opbergruimte voor sportuitrusting. Wat vooral geweldig is, is de mogelijkheid om fietsen en zelfs stand-up paddleboards (SUP) mee te nemen. Na een korte briefing kan uw avontuur beginnen.

Ook voor uw roadtrip door Catalonië hebben wij het juiste boek voor u: GrandTour Catalonia van Nicolé Biarnes

Hierbij een verslag van een roadtrip met een camper door Catalonië, als eerste inspiratie voor jou:

Benasque en de Pyreneeën

De eerste etappe brengt ons naar L'Escala en verder de indrukwekkende Aragonese Pyreneeën in. Na een lange rit bereikten we Benasque, een idyllisch hoogbergdorpje. Er zijn hier twee parkeermogelijkheden voor stacaravans. De betaalde versie biedt elektriciteitsaansluiting en drinkwater, wat erg praktisch kan zijn.

De eerste nacht in de camper was verrassend comfortabel. De bedden waren comfortabel en we genoten van het diner in onze kleine maar mooie keuken. De volgende ochtend vertrokken we vroeg voor een wandeling in Cerler. Onze bestemming waren de drie watervallen van Ardonés, die ons overweldigden met hun donderende kracht en schoonheid. Terugkeren naar de camper na een lange dag wandelen was als thuiskomen: alles was klaar en we konden de dag ontspannen afsluiten.

De volgende dag namen we een wandelpad dat ons naar de Angel Orus Hut zou brengen. Deze ligt in de vallei van Aigüeta de Eriste op een hoogte van 2.150 meter. Onderweg konden we genieten van een paar watervallen, wat een zeer welkome manier was om af te koelen. Aan het eind van de dag reden we met de camper naar het dorpje Benabarre. Dit zou ons startpunt worden voor de excursie die we voor de volgende dag hadden gepland. We brachten de nacht door op een parkeerplaats direct onder het dorpskasteel. Hier loopt een pad dat u rechtstreeks naar het fort leidt.

Historisch in Tarragona

Vanuit Benabarre reden we naar Tarragona, een stad die bekend staat om zijn rijke Romeinse geschiedenis. We parkeerden onze camper op een parkeerplaats aan de rand van de stad, wat indruk op ons maakte vanwege de nabijheid van de belangrijkste bezienswaardigheden.

Onze eerste dag in Tarragona begon met een bezoek aan het Romeinse amfitheater, dat direct aan zee ligt. Het was indrukwekkend om de overblijfselen van dit eeuwenoude bouwwerk te verkennen en je voor te stellen hoe hier ooit gladiatorengevechten plaatsvonden. We gingen verder naar het Romeinse circus en het praetorium, waar we meer leerden over de geschiedenis van de stad.

In de middag slenterden we door de oude stad, die wordt gekenmerkt door smalle straatjes en gezellige pleinen. We waren vooral gecharmeerd van de kathedraal van Tarragona, waarvan de gotische architectuur indrukwekkend was. We sloten de avond af met een gezellig diner in een van de vele restaurants aan de haven voordat we ons terugtrokken in onze camper.

Spiritueel in Montserrat

Onze volgende stop bracht ons naar Montserrat, een bergklooster ongeveer een uur ten noordwesten van Barcelona. De kronkelende rit de berg op gaf ons een adembenemend uitzicht op het omringende landschap. We parkeerden onze camper op een van de speciale camperplaatsen, die goed uitgerust en veilig waren.

Montserrat staat niet alleen bekend om zijn benedictijnenklooster, maar ook om zijn bijzondere rotsformaties. De volgende ochtend namen we de tandradbaan naar het klooster en van daaruit begonnen we aan onze wandeling naar de toppen. De wandelroutes waren goed bewegwijzerd en leidden ons door een indrukwekkend berglandschap. Bijzonder indrukwekkend was het uitzicht vanaf de top van Sant Jeroni, het hoogste punt van het Montserrat-massief.

Na onze wandeling bezochten we het klooster en de basiliek waar we de beroemde Zwarte Madonna bewonderden. De spirituele sfeer van de plek was overweldigend en bood een aangenaam contrast met onze eerdere, meer avontuurlijke stops.

Laatste etappe: Garrotxa en de terugkeer van de camper

Onze laatste nacht brachten we door in Hostalets d'en Bas in de regio Garrotxa. De openbare parkeerplaats bood vijf plaatsen voor campers en was een perfecte plek om te genieten van de rust van de omgeving. De volgende ochtend hebben we een lange wandeling door het pittoreske dorpje gemaakt en genoten van de rustige sfeer.

Uiteindelijk gingen we terug naar Barcelona om de camper terug te brengen. Het retourneren was net zo eenvoudig als het ophalen. Het Activans-team was vriendelijk en behulpzaam en we voelden ons goed verzorgd. Meer informatie over de inbegrepen diensten en extra's vindt u hier.

SUP, fietsen, wandelen

We hielden van de vele sportieve activiteiten. De Activans-camper bood ons de perfecte uitvalsbasis om onze verschillende passies te verwezenlijken.

Staand peddelen aan de Costa Brava

Een hoogtepunt van onze reis was het stand-up paddling aan de Costa Brava. De kustlijn met zijn verborgen baaien en kristalhelder water is ideaal voor SUP. Wij hadden een opblaasbaar board bij ons dat makkelijk op te bergen was in de camper. We genoten van de excursies op het water, vooral 's morgens vroeg als de zee kalm was.

Mountainbiken in de Pyreneeën

De Pyreneeën boden ons perfecte omstandigheden om te mountainbiken. Dankzij de geïntegreerde fietsendrager in de camper konden wij onze fietsen probleemloos vervoeren. De paden rond Benasque waren uitdagend met hun steile beklimmingen en technische afdalingen, maar het uitzicht op de omliggende toppen en valleien maakte alle inspanningen goed. De paden in Montserrat boden ons ook spannende uitdagingen en unieke natuurlijke ervaringen.

Wandelen in de Pyreneeën en Montserrat

Wandelen was een van onze hoofdactiviteiten. De wandeling naar de drie watervallen van Ardonés was indrukwekkend, de watermassa’s stortten met ongelooflijke kracht de diepte in. In Montserrat verkenden we de goed gemarkeerde wandelpaden en genoten we van het spectaculaire uitzicht vanaf de top van Sant Jeroni, waar we de hele omgeving konden overzien. Deze wandelingen boden ons een diepe onderdompeling in de natuur en lieten ons de diverse landschappen van Catalonië van dichtbij ervaren.

Opnieuw en opnieuw!

Onze 10-daagse reis door Catalonië in een camper was een geweldige ervaring. Dankzij de flexibiliteit en het comfort van het busje konden we spontaan beslissen waar we heen wilden. De uitrusting van de camper liet niets te wensen over en de ondersteuning van het Activans-team was uitstekend.

Vooral de wandelingen in de Pyreneeën en de verkenning van de “Chinese Muur van Huesca” zullen we ons nog lang herinneren. Maar ook de ontspannende avonden in de camper, de verscheidenheid aan landschappen en de vrijheid die de camper ons bood waren van onschatbare waarde.