Lange afstanden slap – Reisverslag Spanje – reisberichten

We hebben zojuist de helft van de planeet rondgereisd. Het is begin 2020 en ik kan me niet voorstellen dat het ooit onmogelijk was of ooit zal zijn. Nu zijn we op een tropisch strand in Costa Rica en zweten we onze ziel, en minder dan 10 dagen geleden sliepen we in Zwitserland. Dit is een kruissnelheid waarbij mijn ziel alleen maar achter kan blijven.

Wij, dat is mijn man en onze twee kleine meisjes van 4 en 2 jaar oud. Tijdens onze lange reis proberen we langeafstandsvluchten te vermijden. We rennen graag door het gebied of schuifelen van dorp naar dorp. Maar als je van Europa naar Amerika wilt, is er weinig anders te doen dan in het vliegtuig stappen. Daarom splitsten we onze route vakkundig en blijven we enkele dagen op de tussenstations. Dat zou bij kinderen heel nuttig moeten zijn, dachten we. En ook voor onze geest, want na drukke dagen vol activiteiten wilden we gewoon tijd hebben om te slapen. Zwitserland, Milaan, Barcelona, ​​New York, San José. We plannen niet veel anders tijdens onze reis, maar deze keer hebben we alles onder controle: we weten wanneer we aankomen waar, waar we slapen en we hebben alle kaartjes. Met zo'n kruising kan volgens ons niets misgaan. En het leven lacht stiekem naar onze naïviteit.

Als we in de trein van Zwitserland naar Milaan zitten, voelt alles zo gemakkelijk. Onze twee dochters slapen allebei op de treinstoelen met een patroon en de vlucht van Milaan naar Barcelona is volledig ontspannen. Zelfs als we om middernacht door het Spaanse vliegveld dwalen, om te ontdekken dat de laatste trein al is vertrokken, zien onze kinderen er goed uit en spelen ze slecht en rennen ze vrolijk door verlichte luchthavenhallen. Een taxi brengt ons naar de buitenwijken van Barcelona. Het is een klein appartement direct aan een enorm dakterras en de komende dagen zijn gevuld met lekker eten, de warme januarizon en goede muziek. We genieten allemaal van de kleine pauze tijdens onze reis, die ons al door veel landen en naar veel mensen heeft geleid.

Ik gebruik de tijd om intern afscheid te nemen van Europa. We weten niet hoelang we onderweg zullen zijn. Reis zonder retourvlucht. Nu reizen we al enkele maanden door Europa en ik heb genoten van het dichtbij zijn van bekende mensen. Hoe zal het zijn als we helemaal weg zijn? Ik denk terug dat ik al lang geleden weg had moeten zijn. Omdat we een vlucht hadden geboekt die ons voor kerst naar Midden-Amerika zou brengen. Maar deze vlucht was geboekt bij een luchtvaartmaatschappij van Thomas Cook en op een gegeven moment lazen we op een van deze twijfelachtige nieuwsportalen dat Thomas Cook blut was. 'Nou, dachten we. Op zoek naar een nieuwe, goedkope vlucht – we waren direct daarna te lui. Dus besloten we om alleen met Kerstmis familie en vrienden te bezoeken en dan opnieuw te beginnen in het nieuwe jaar. Het voelde precies goed. Maar ook een beetje alsof Europa me niet zou laten gaan. Alsof ik op de een of andere manier in een continent werd geklapt. Maar ik voel de klauwen niet, hier in Barcelona op het dakterras. 'S Avonds dwalen we door de speeltuinen, glimlachen naar lachende mensen en genieten van wilde papegaaien. De zon is licht en het leven is een schaal vol Magdalena's.

Morgenavond gaat onze vlucht naar New York. Vrienden halen ons op van het vliegveld en brengen ons naar hun boshuis buiten de stad. We kijken ernaar uit om ze te zien, ook al blijven we maar kort en nemen dan onze aansluitende vlucht naar Costa Rica. Met de gedachte aan sneeuw, natuur en een goede gemeenschap in gedachten, gaan we 's middags op de pc zitten om online in te checken. Maar de website van de luchtvaartmaatschappij zegt alleen: “Je vluchttijden zijn veranderd. Je kunt niet inchecken. 'En het duurt even voordat we ontdekken wat er is gebeurd. De vlucht werd op een dag uitgesteld. Daarom. We doorzoeken onze e-mails in paniek om te zien of we iets hebben gemist. Geen mail. Geen aankondiging, niets. We zitten hier in Barcelona, ​​hebben een mooi plan voor wanneer we waarheen gaan, en nu heeft een hogere macht simpelweg besloten in te grijpen. We vloeken, verkleden en zetten verwoed de kinderen voor een televisie. Het duurt een paar uur van stress, spanning en onderzoek voordat we begrijpen dat deze vluchtverandering niet het gevolg is van een sneeuwstorm, maar van een economische bezuinigingsmaatregel van de luchtvaartmaatschappij die een maand geleden in werking is getreden. Als de vlucht niet vol raakt, wordt deze geannuleerd. En niemand heeft het ons verteld. De klauwen drukken ze stevig aan.

Nadat we dit hebben begrepen, gaat de stress door – we zijn een dag langer in Barcelona (waar slapen we?) En een dag minder in New York (wat zeggen onze gastheren hierover?). We zullen minder dan 36 uur op Amerikaanse bodem zijn – is het echt de moeite waard dat onze vrienden uren door het bos rijden en niemand in slaap valt? We beslissen allemaal – nee, het is het niet waard. En we zijn op zoek naar andere oplossingen. Een vriend is het er spontaan mee eens dat we met hem een ​​nacht in zijn flat in Barcelona kunnen slapen. En een vriendin uit New York bood ons aan om op haar bank te slapen – ze woont niet ver van het vliegveld. Opnieuw glimlachen onze harten van dankbaarheid. Maar er is ook bezorgdheid dat alles zal lukken. Er is momenteel een sneeuwstorm in New York en veel vluchten kunnen helemaal niet landen. Er is momenteel een orkaan in Barcelona en we weten nog steeds niet of onze vlucht echt kan opstijgen. We vertrouwen nu de luchtvaartmaatschappij, die ons niet eens heeft geïnformeerd over de omboeking, dat onze vlucht alleen maar is ingebeeld en helemaal niet bestaat. Ik voel de klauw in mijn nek.

We brengen een winderige, mooie dag door met onze vriend in Barcelona. Hij heeft een skateboard en we gebruiken het om onze dochter langs het strand te navigeren en allemaal een leuke dag samen te hebben. 'S Middags zwerven we door het scheepsmuseum. Vroeger werden in Barcelona veel schepen gemaakt. Onze dochters verwonderen zich over grote vaten en enorme roeispanen. We duiken in een tijd dat er nog kombuisschepen op de Middellandse Zee waren. Elke vooruitgang, elke meter snelheid was het resultaat van hard werken. Ik moet slikken.

En dan gaat het over de schepen die eerst soldaten, veroveraars en vervolgens emigranten naar de nieuwe wereld brachten. Meer specifiek naar New York. Mensen die de klauwen van Europa achter zich wilden laten. Zonder terugkeer. Sommige van deze schepen zijn precies in de hal gebouwd waarin we ons bevinden. En ik moet weer slikken.

Was een kruising

de moed van de mensheid om naar plaatsen te gaan waar de natuur hen ontkent

de hoop op een beter leven dat opzettelijk blind is voor het risico

en

stille angst.

Wekenlang dobberden mensen van alle klassen en landen over water in schepen waarin ze nooit zouden kunnen overleven als het belangrijk was. Ze moesten mentaal volgen dat ze hun dromen in een hectisch tempo naderden. Zonder te weten wat er onderweg zou gebeuren. Gekke mensheid.

Een paar uur na deze indrukken zijn we op de luchthaven, op slechts een paar kilometer afstand van de schepen. Alles gaat goed, en ondanks de harde wind zitten we op tijd op onze stoelen, vastgebonden en klaar. We naderen snel onze dromen. In één nacht leggen we de afstand af die de kombuisgevangenen bespaard bleven, en de emigranten bleven enkele weken in de buik van een schip. We racen over de planeet en de middag in de buik van een schip herinnert me eraan hoe gek het is. We komen moe aan in New York en gaan dankbaar op de bank van onze gastheren liggen. Onze lichamen zijn aangekomen, maar de gedachten hebben het niet gehaald. Ze zwemmen net voor Barcelona.

We hebben precies één dag in New York. Het is koud en zonnig, er waait een ijzige wind door de straten van Manhattan. Onze tijd is gevuld – we ontmoeten mensen, rennen, zien zoveel mogelijk en hebben geen tijd om moe te worden of achter te blijven. Het is diffuus als een droom.

Onze kinderen gebruiken drugs. Het lijkt een beetje op Kerstmis voor hen – weinig slaap, veel suiker, de volwassenen willen de hele tijd met elkaar praten – en daarom zijn ze in tranen, hyperactief en vermoeiend. Je wordt 's morgens om 4 uur' s ochtends wakker – in een luidruchtig tweekamerappartement – en mag Peppa Wutz als nooit tevoren in je leven bekijken. Gelukkig staan ​​we de volgende avond sowieso vroeg op om terug te rijden naar de luchthaven. Voor ons is New York slechts een tussenstop. En terwijl ons hart probeert op te warmen met sneeuw, de grote stad en de mensen hier, stappen we in het vliegtuig met vrolijke Amerikaanse gepensioneerden en vliegen over Florida naar Costa Rica. We zijn gewoon niet meer in de stemming – we zijn net klaar. De snelheid is verbluffend. Nog maar een paar dagen geleden met bekende mensen, op een continent dat we kennen, en nu een compleet nieuw territorium onder ons vliegtuig.

Als we aankomen in San José, de hoofdstad van Costa Rica, is het vreemde merkbaar. Het ruikt naar vocht, de kleuren springen letterlijk op ons af, mensen kijken ons aan uit beleefd belangeloos. Maar we zijn niet langer ontvankelijk. Eet slaap. Dit zijn onze behoeften. In een prachtig gelegen hostel nabij het stadscentrum voorzien we in deze behoefte en slapen we zoveel mogelijk met jetlag. 'S Morgens zijn om vier uur' s nachts twee kleine blonde meisjes wakker. Peppa Pig ook.

We nemen nog een dag vrij, gaan winkelen, krijgen internet op onze mobiele telefoon (het kompas van de ontdekkers van vandaag), eten en slapen weer. En weet: de volgende dag zal gewelddadig zijn. Omdat we onderdak hebben gevonden in het zuiden van het land. Direct aan het strand willen we eerst heen en weer gaan. We weten van de foto's dat het de moeite waard is om al dit reizen te hebben ondernomen, maar het laatste deel geeft ons weer buikpijn.

Net op tijd voor de reguliere Peppa Wutz-tijd stappen we op de volle bus die ons naar het zuiden brengt. Ik zucht opgelucht – nu is het reistempo in ieder geval redelijk. We vliegen niet door landen en oceanen, nee, we reizen van San José. Het gaat langzaam en we kijken rustig naar de passerende huizen en bomen. Hoe verder we van de stad komen, hoe dichter de jungle, we zien krokodillen en kleurrijke vogels. Ik kon aan deze snelheid wennen en comfortabel uit het raam kijken, maar onze kinderen zijn net klaar na de vele dagen op pad. Ze zijn moe, kunnen niet slapen, hebben honger, maar willen niet eten, willen knuffelen, maar hebben geen lichamelijk contact. Na een paar uur vragen we ons af wanneer we eindelijk aankomen en weten dat we het grootste deel van de dag in deze bus zullen zitten.

We kregen te horen dat we bij de laatste stop moesten uitstappen. Het is zover – 's middags geeft de buschauffeur ons eindelijk een teken dat we de langeafstandsbus kunnen verlaten. We stappen uit en proberen ons te oriënteren. De tropische hitte maakte mijn bril beslagen. We kwamen terecht in een klein stadje aan de kust. Eigenlijk is het nog maar een paar kilometer van hier naar het schiereiland waar we op willen blijven, maar omdat er geen directe weg is, moet je aan de buitenkant rondrijden. Na een korte tijd beseffen we dat we de verkeerde kant op zijn gegaan – er zou een andere stop zijn geweest – en onze verdere reis zal daarom iets gecompliceerder worden. En we hebben niet veel tijd meer, want de laatste bus naar onze accommodatie vertrekt over een kwartier. Weer drukte. Gelukkig brengt een behulpzame medewerker ons naar de bushalte. We stappen in de gammele lokale bus – nogmaals dankbaar voor zulke aardige mensen – de ramen staan ​​open en laten de lucht naar binnen fladderen. Nu begint het echte avontuur, want we verlaten snel de verharde weg en trekken door het achterland. De jungle breidt zich uit en onthult weilanden met koeien, tuinen en boerderijen. Het ziet er vredig uit, maar helemaal niet van de wereld. Ik ken dit gevoel van veel plaatsen waar ik geweest ben – maar nu ben ik in een regio van de wereld waar ik nog nooit geweest ben en het voelt volkomen absurd. De mensen om ons heen kennen elkaar allemaal, komen thuis van het winkelen in de grote stad (het dorp waar we begonnen) of van het bezoeken van een dokter. Na een uur stopt de bus op de kruising voor een indianenreservaat. Er wordt ons verteld dat we hier op de aansluitende bus moeten wachten. Er is een open hal die dienst doet als supermarkt, er zijn Indiase vrouwen in traditionele kleding en er zijn genoeg motoren. Mensen hebben zich verkleed en elkaar ontmoet op een manier die je misschien aan de kust van Nice tegenkomt. En niet elke dag voor Claudia's Enchilada-stand. Het ziet er onwerkelijk uit.

We tuffen verder met de volgende bus. Zodra de bus stopt, ruikt hij naar ontsnappend gas, maar zodra hij doorgaat, overstemt de wind die door de openstaande ramen naar binnen blaast de indringende geur. Onze kinderen genieten van de vele dieren langs de weg en Peppa Wutz is niet langer het thema van de dag. En inderdaad – na meer dan 12 uur busreizen, 4 vluchten, veel taxiritten en verschillende treinritten zijn we gearriveerd. We stappen uit op de juiste plaats. We pakken een sleutel en gooien ons op het bed. We zijn er echt. Maar welke delen van het lichaam onderweg zijn gebleven, waar ons hart naar toe reist en of onze gedachten nog het laatste stuk zullen maken, zal de komende dagen te zien zijn.

Is een kruising

de moed van de mensheid om met nieuwe dingen bezig te zijn

de hoop op tevredenheid, die opzettelijk blind is voor de ontberingen

en

rustige dankbaarheid.

Source: https://www.reisedepeschen.de/langstrecken-hinken/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=langstrecken-hinken