Nepal – Van stedelijke jungle en wilde dieren – reisgeesten

Met vijf uur vertraging tapt onze trein vanuit Kolkata eindelijk door de Indiaas-Nepalese grensplaats Raxaul. Geërgerd pakken we onze bagage en gaan we te voet naar de grens. We verwerpen de aanbiedingen van de vele Rickshaw-chauffeurs – een goede beslissing. Omdat een paar meter later alle vrachtwagens, auto's, riksja's en koeteams vastzitten in een file, waar we te voet doorheen kunnen dwalen.

Het Indiase uitgangsgebouw is een onopvallende hut aan de rechterkant van de weg, die niemand binnenkomt behalve wij. De grensovergang mag Indiërs en Nepalezen zonder controle. Maar we hebben onze exit-stempel nodig. "Hoe lang ben je in India gebleven?" De twee grensambtenaren vragen ons vriendelijk. Terwijl we door onze paspoorten bladeren, wordt het gezicht van een persoon donker en geeft hij een van onze paspoorten woordeloos door aan zijn collega. "Ben je in Pakistan geweest?", Wordt ons niet langer zo vriendelijk gevraagd. Gelukkig hebben we niets gehoord over terrorisme, maar over toerisme en praten we over mooie weken in de bergen, gastvrije mensen in de steden en over de vele Pakistanen die tegenover ons staan zeiden dat ze graag naar India zouden reizen om hun familieleden die daar wonen te bezoeken.

Maar deze twee grenswachters, zoals zoveel andere Indiërs die we hier in de afgelopen twee en een halve maand hebben ontmoet, zijn erg sceptisch over Pakistan. Helaas. Wanneer we "veertien" antwoorden, verandert het gezicht van onze tegenpartij opnieuw. "14?", Kan hij nauwelijks geloven. Hij vergeeft ons voor een bezoek aan Pakistan en wil Sebastians hand schudden en een foto met ons maken. "Ik heb nog nooit iemand ontmoet die 14 landen heeft bezocht!"

Zonder verder incident gaan we verder langs de weg en passeren de grote poort, die de grens tussen de twee landen markeert. Dag India! En hallo Nepal! Nogmaals, de inzending is onproblematisch, we kopen voor de eerste keer ons drie maanden durende visum direct op een grens, krijgen de sticker en stempel in het paspoort gestoken en mogen doorgaan. Niemand is geïnteresseerd in onze bagage aan beide kanten.

Een goede zaak kan onze vijf uur durende treinvertraging tot nu toe hebben. De hele dag bussen zijn sowieso veel te vroeg voor ons en dus is de wachttijd tot het vertrek van de nachtbus naar Kathmandu niet zo lang. Om 19 uur stappen we in de bus en ik fronst. Toen ik uit India kwam, wekte de achternaam "sleeperbus" een duidelijk verkeerde associatie met mij op. We zijn ver verwijderd van een luxe bus met veel beenruimte en comfortabele stoelen die ver naar achteren vouwen. Onze bus doet meer denken aan een gammele sardine. Mijn raam kan niet goed sluiten en glijdt keer op keer weg tijdens de hobbelige rit, dus ik krijg de ijzige nachtwind in mijn gezicht.

Ondertussen hebben we al onze jassen op of over onze benen gedaan, maar het is nog steeds koud. We banen ons een weg langs catastrofale wegen en kaatsen urenlang door kuilen en golfplaten. Of we staan ​​gewoon in de kilometerlange file van de vrachtwagens uit India, die hun goederen naar Kathmandu rijden. Om 9 uur in de ochtend arriveren we uiteindelijk in Kathmandu na 275 kilometer en 14 uur rijtijd. Nu gaan we nergens meer naartoe …

Huizen in Kathmandu in Nepal.

In Kathmandu onderbreken we nu onze reis voor de komende drie weken. Na de gevarieerde en vermoeiende laatste weken in India hebben we een pauze nodig. Er zijn te veel organisatorische dingen verzameld, nieuwe blogrecensies willen worden geschreven en we willen gewoon een boek lui lezen en niet bezig zijn met het vinden van nieuwe, mooie bestemmingen. In een door een familie gerunde homestay kunnen we een klein studio-appartement met een kleine kitchenette huren en zijn blij.

Hoewel het in februari koud is in Kathmandu en het water alleen wordt verwarmd door het zonnestelsel op het dak, als de zon schijnt, genieten we ten volle van ons appartement. Sebastian bakt pannenkoeken als ontbijt, 's avonds koken we rijst of pasta met groenten, gedurende de dag zitten we op het dakterras in de zon en lezen, schrijven op de blog of doen gewoon niks. We ontmoeten mijn voormalige collega's en vrienden, die ik ken van mijn stage in 2009, en bezoeken een aantal tempels en culturele hoogtepunten van de stad. We worden door Tsering uitgenodigd in zijn Tibetaanse weeshuis en mogen het Tibetaanse Nieuwjaar vieren met de kinderen en medewerkers van Losar. Ze worden door onze huisbazen uitgenodigd om het nieuwe jaar van hun Tamang-etnische groep met hen te vieren en vragen zich af hoe snel drie weken voorbijgaan kan.

De drie weken in Kathmandu gingen snel voorbij, maar in het begin was het niet zo eenvoudig om een ​​versnelling terug te schakelen en je voeten stil te houden. Sterker nog, ik hield niet van Kathmandu. Hoewel ik hier al drie keer eerder ben geweest, was ik deze keer te saai, te verspillend, te grijs. Geen vergelijking met de cultureel gevestigde Kolkata. Na drie dagen kwelt een innerlijke onrust mij en begin ik opnieuw plannen te smeden voor een "verder". Willen we echt hier blijven? Onze laatste weken in India werden zo gekenmerkt door ontmoetingen met aardige mensen dat ik me hier eenzaam voel. De Nepalezen die we tot nu toe hebben ontmoet zijn aardig, maar ook gereserveerd. Toch zijn we er niet in geslaagd een diepere relatie op te bouwen met nieuwe mensen die alledaagse en irrelevante onderwerpen overstijgt. Maar gelukkig is er Banu, een vriend uit het verleden, met wie we elkaar meerdere keren ontmoeten en met wie we geweldig kunnen praten.

Ik weet dit ondertussen, dat het moeilijk voor me is om na reis op één plek te blijven. Dat was al het geval in Osh in Kirgizië, waar ik na drie dagen wilde doorgaan, maar uiteindelijk bleven we drie weken. En in Goa op het strand was het vergelijkbaar. Dus het verbaast me niet dat ik ook deze innerlijke onrust in Kathmandu voel en ik ben blij als het na drie of vier dagen verdwijnt. Als ik eenmaal ben geslaagd om een ​​versnelling terug te schakelen, realiseer ik me dat het heel goed gaat.

Na uiteindelijk drie weken stretchen, schrijven en finishen, besluiten we dat het tijd is voor iets nieuws! We komen met de bus terug naar het zuiden en bezoeken het meest beroemde nationale park van het land – Chitwan. In een grote eco-lodge gaan we naar een kleine bungalow, luisteren we naar de muizen die 's nachts in de scheidingsmuren brullen en observeren we olifanten, neushoorns, krokodillen en allerlei soorten vogels die overdag op deze ontspannen plek in Nepal leven. Op een dag lopen we met twee rangers door het Nationaal Park, de andere dag maken we een fietstocht naar het platteland. Negatieve hoogtepunten zijn de val van de hangmat, waarin, zoals te verwachten, de bevestigingskoorden gescheurd zijn en omdat mijn staartbeen netjes doet en een tekenbeet ontstoken raakt.

Na een paar dagen reizen we met verschillende bussen door de Terai, het zuidelijke deel van Nepal, naar Lumbini, de geboorteplaats van Boeddha. Met fietsen verkennen we het grote gebied waar vele boeddhistische tempels van verschillende landen zijn gevestigd, stoppen bij de Cambodjaanse, Birmese en Japanse tempels en natuurlijk bij de Mayadevi-tempel, die op de geboorteplaats van Boeddha was gebouwd.

Onze laatste stop op weg naar Pokhara, de op een na grootste stad, is in Tansen, waar we het Holi-festival vieren. Vooral kinderen en tieners jagen door het gebied als wilde kleurentassen en natuurlijk zijn we populaire bestemmingen als buitenlanders. Kleurrijk getekend, we lopen nog steeds naar de uitkijktoren boven de stad en vergeef ons maar dan terug naar het hotel. Na de nodige douche hebben we niet langer zin om terug te rennen in de strijd en thuis te blijven.

En dan komen we aan na een lange busrit in Pokhara, het toeristisch centrum van Nepal, schilderachtig gelegen aan Lake Phewa. In een gezellig pension met een geweldige tuin, kwartieren we onszelf en beginnen een paar dagen later aan ons eenjarig reisjubileum! Aan de ene kant ging dit eerste jaar zo snel voorbij, maar aan de andere kant hebben we ook zoveel meegemaakt. Als we nadenken over welke mensen we mochten ontmoeten, welke landschappen we overstaken, waar we goed mee bezig waren en waar het vooral slecht was, dan is er veel gebeurd in dit ene jaar! Eigenlijk wilden we na onze oorspronkelijke planning weer thuis zijn, maar we zijn hier in Nepal en bereiden ons voor op onze wandeling naar de Himalaya. Waar zullen we vandaag in een jaar zijn?