Onder de middernachtzon – reisbrieven

Het is zo hard dat mijn hele lichaam en alles om me heen trilt. Ik voel me alsof de aarde ademt. Als ik aan de top arriveer ben ik eindelijk op de bestemming. Voor mij ligt het binnenland ijs, een duizelingwekkend groot gebied van 1.726.400 vierkante kilometer onaangetast wit. Terwijl ik eigenlijk neerkijk op de op een na grootste ijskap ter wereld, krijgt de term 'breedte' een nieuwe betekenis voor mij. Net als ik op adem kom, hoor ik het gerommel weer. En voor mijn ogen breekt een enorm stuk ijs af van de gletsjer van Russell en verdwijnt in het ijskoude ijswater, om vervolgens een fractie van een seconde later weer naar de oppervlakte te schieten. Ik verheug me, hetzij met vreugde, verbazing of terreur, ik kan het niet zeggen. "Heb je dat gezien ?!" Ik draai me om. Maar niemand staat achter mij. Ik was helemaal vergeten dat ik daar alleen ben. Dit moment behoort alleen aan mij alleen en ik voel dat ik mijn vuurdoop in de wildernis van Groenland heb doorstaan.

Maar eerst en vooral vanaf het begin. Op het moment van mijn reis naar Groenland ben ik 18 jaar oud en heb ik slechts 4 weken voor mijn Abi-certificaat. Sneller dan ik leuk vond, mijn laatste schooljaar ging voorbij en iedereen was enthousiast over vrijheid en verlangde naar het einde. Tegelijkertijd werden plannen gemaakt, van werk en reizen, vakantie, studie … En ik had graag tijd gestopt. Omdat ik niet wist waar ik heen moest of hoe mijn leven na school zou moeten doorgaan. Ik had echter al vroeg een besluit genomen. Ik moest moed verzamelen voor mijn toekomst en mezelf bewijzen dat ik klaar was voor alles wat vanaf nu zou komen. Meestal ben je altijd omringd door andere mensen. En zelfs als je denkt dat je alleen bent, of iets alleen zou doen, dus zwem je meestal in de stroom, krijg je hulp wanneer je het nodig hebt en alleen in zeldzame gevallen in een situatie waarin je eigenlijk alleen bent is geplaatst. En precies die laatste toestand wilde ik bereiken. Omdat ik eigenlijk alleen iets voor mezelf wilde ervaren.

Ik zocht lang en hard naar een mogelijke bestemming en ontdekte uiteindelijk de Arctic Circle Trail, een 180 km lang wandelpad dat over het langste ijsvrije gebied van Groenland loopt. Waar, zo niet, zou mijn verlangen naar avontuur en eenzaamheid uitkomen ?! Toen ik mijn beste vriend Drotti vertelde over mijn plannen voor een wandeling, was zij de eerste persoon die mijn enthousiasme deelde en mijn motivatie voor de reis begreep. Dus hebben we besloten samen de ACT te lopen. Dan zou ik mezelf van de plaats Kangerlussuaq, het startpunt van het pad, alleen op weg naar het binnenland ijs. Vandaag vraag ik me af hoe ik erin slaagde mijn ouders te overtuigen om door een land te dwalen voor iets minder dan drie weken, volgens Wikipedia, die slechts 0,026 inwoners per vierkante kilometer telt. Maar ik deed het omdat plotseling alles snel ging. We hebben onze vliegtickets geboekt, onze apparatuur geassembleerd, een satelliettelefoon gehuurd voor noodsituaties, gedeelde loopfasen … en zijn op 1 augustus 2016 aan boord van het vliegtuig naar Groenland gegaan.

Als we uit het vliegtuig stappen in Kangerlussuaq en de landingsbaan op komen, ben ik net zo enthousiast als altijd in mijn leven. Het is één ding om je voor te stellen 3 weken in een tent te slapen en ook dat al je spullen en al het eten in een enkele rugzak past. Maar heel iets anders, wanneer u voor het eerst het gewicht op uw rug voelt en weet dat de schoenen aan uw voeten uw belangrijkste metgezel zullen worden in de komende dagen. Vanaf nu was er geen weg meer terug. Maar dat wilden we niet, omdat de ACT een soort zuigkracht had ontwikkeld die ons vanaf nu dreef.

De eerste nacht die we doorbrengen op de camping naast het vliegveld. In tegenstelling tot onze verwachtingen zijn we er niet alleen, omdat verschillende wandelaars uit Duitsland ook in de kleine wei hebben gevonden en we een heel leuke avond samen doorbrengen. Zoals later blijkt, zien we onze co-starters echter niet meer op onze reis. De volgende ochtend begint met een teleurstelling in de vorm van het "ultieme smoothiepoeder", dat we hebben opgedaan voor slechts 8 euro per doos (zogenaamd om een ​​vitamine-rijk dieet te garanderen). In mijn beker drijft een groene bouillon en Drotti ziet er sceptischer uit dan tevreden over de zwevende stukken. Pijnloos, onze slechte investering gaat in de vuilnis en we gaan liever op pad. De eerste kilometers naar het pad voeren over een stoffige grindweg. Er is geen ziel te bekennen tot geheel onverwacht het geluid van een kwetterende motor achter ons klinkt. Zonder aarzeling steken we onze duimen omhoog. Als we in de avontuurmodus zijn, kunnen we proberen te liften. Terwijl de gehavende wagen naast ons stopt, komen we snel binnen voordat er bezorgdheden komen en sneller dan verwacht, bereiken we het einde van de onverharde weg en staan ​​we plots midden in de natuur. Voor ons ligt een uitgestrekt, heuvelachtig landschap bedekt met scrubby, enkelhoge grassen, mossen en korstmossen. En tussen de meanders een onopvallend pad in. Deze route brengt ons 180 km van Kangerlussuaq door de wildernis naar Sisimiut aan de westkust van Grönand. Behalve met het vliegtuig, dit is de enige verbinding tussen de plaatsen, omdat een ontwikkelde weg hier niet bestaat. De zon schijnt op ons en we volgen het pad enkele uren. Terwijl de lunch voorbijgaat, zijn we sceptisch, omdat we volgens onze wandelkaart lang op onze rustplaats zouden aankomen. We graven in de kaart en alleen dan realiseren we ons dat we de kaart verkeerd hebben geïnterpreteerd. De weg is goed, maar we hebben niet zo ver gevorderd als we dachten. Kaarten lezen kost duidelijk meer oefening dan we hadden verwacht. Immers, wanneer we eindelijk de eerste fase voltooien en onze tent opzetten, zijn we uitgeput en zijn we allebei getooid met een subtiele zonnebrand, maar de pasta in de pan en het kristalheldere meer vlak voor onze neus doen de ontberingen van de dag op de achtergrond verdwijnen. Dankzij de middernachtzon gaat de lichte schemering over in de natuur. Maar duisternis zal hier niet bestaan. Aangezien het blijkt, zonder de zon, trekt de koude van het noorden omhoog en kruipen wij snel in onze slaapzakken. Dag 2 brengt ons eerst stijve ledematen en rugpijn. Vanwege de onbekende belasting zijn de eerste uren wandelen moeilijk voor ons en vereist elke stap meer energie dan ik zou willen. Ik maak me een beetje zorgen omdat we in deze situatie niet in staat zijn om de komende paar dagen te verwerken. Maar op de een of andere manier betekent Groenland goed voor ons, omdat het landschap afvlakkend is en het lijkt mij alsof er ergens in mijn lichaam een ​​schakelaar is gedraaid. Plots zie ik de rugzak niet meer als een last op mijn rug. In plaats daarvan geniet ik van het gevoel dat ik alles draag wat ik nodig heb om te overleven. Ik besef dat dit "alles wat ik nodig heb" veel minder is dan ik aannam. Onverwacht, ik besef dat deze minimalistische manier van leven en de onderbreking van constant naar veel goed voor me is en ook Drotti lijkt langzaam op het spoor te komen. We bereiken een kleine hut aan het meer, waar we ons vereeuwigen in het gastenboek. Veel wandelaars zetten overtollig voedsel in deze hutten weg om weg te geven en een grote, blauwe verpakking instant chili con carne valt in onze ogen. We grijnzen. Het pack gaat de rugzak in en ons avondeten voor vandaag is beveiligd! Ik had niet verwacht dat ik zo'n enthousiasme zou ontwikkelen voor zulke triviale dingen als direct voedsel op de tweede dag. 'S Middags eindigt ons pad plotseling aan de oever van een ander meer en voor ons liggen enorme rotsblokken, waarvan sommige nog steeds in het water reiken. Verbaasd kijken we de weg, maar hij is verdwenen. Plots zie ik een kleine opening tussen de rotsen en als we dichterbij komen, beseffen we dat we door het midden moeten klimmen. Onze rugzakken glijden langs de ruwe stenen, die boven ons uit torenen en onze wandelstokken luidkeels krassen en krassen in de stilte. Er zijn enkele moedige sprongen nodig, maar ik ben niet bang. In plaats daarvan snelt de adrenaline door mijn lichaam en ben ik helemaal gefixeerd op mijn stappen en geniet ik van de uitdaging. Sneller dan verwacht ruimt het kei-veld en we zijn veilig terug op het pad. Kort voor het einde van de dag komen twee optimistische Amerikanen naar ons toe met ghettoblasters en laten ons weten dat ze een openbare kano hebben opgezet op slechts een paar kilometer van hier, die we kunnen gebruiken voor de volgende dag. Wanneer we op een geschikte camping aankomen, vallen we allebei uitgeput in het stof en moeten we lachen. Opgelucht ontdoen we onze wandelschoenen en strompelen naar het meer, op het strand wassen we onze bezwete kleren. De kleine tube biologisch afbreekbare shampoo dwaalt tussen ons in en we dopen alles in het koele water. Behalve geagiteerd zand en een paar ellendige schuimbellen, maar doet weinig. Wanneer ik het water in waad om mijn haar te wassen, stopt het bijna mijn adem. Ondanks de constante zonneschijn gedurende de dag, is het water ijzig en nadat ik mijn hoofd heb overwonnen om mijn haar met een druppel shampoo te wrijven, schud ik een minuut later weer bibberend. Toch moet ik grijnzen. Wie kan beweren dat hij in het midden van nergens in een meer springt, gewoon om zijn haar pseudo-was te wassen?

Als ik de volgende ochtend wakker word, weet ik niet zeker of het nog steeds nacht is of nu al dag is. De windsleutels aan onze tent en de lucht zijn grijs. Ik kruip rustig de tent uit en adem de koude, frisse lucht in. Als Drotti een tijdje later bij mij komt, zijn de wolken verdwenen en lijkt het weer een zonnige dag. Op zoek naar de beloofde kano van gisteren verlaat u het pad, dat zich vandaag sowieso verliest in de leegte en wandelt langs de oevers van het eindeloos grote en diepblauwe meer. Na 3 uur staan ​​we op het punt onze zoektocht te stoppen. De kano moest in de buurt zijn. In welke dimensies bewegen we wanneer een doel "in de buurt" nog steeds niet zichtbaar wordt na een paar uur durende mars? Misschien is er nog een andere wandelaar voor ons geweest? Uiteindelijk ontdekt Drotti de onopvallende metalen constructie op een helling en lopen we de laatste meters naar beneden. Gelukkig voor ons vinden we 2 paddle-gepatchte paddles en oranje reddingsvesten. De vreugde is, zoals al in de laatste dagen, groot en we zijn al aan het rocken op weg van het land en op het meer. Mijn benen bedanken me voor de bijna verloren tijd en verrassend genoeg vordert het vrij goed als een amateur-vaarder. Tijdens de hele reis, houd ik de slang van mijn drinksysteem in mijn mond en vul deze elke keer weer gretig naast ons, zodra ik de 2 liter heb geëindigd. Terwijl we aan de overkant aanleggen, passeren we onze kano naar een opgeluchte wandelaar, die in de andere richting reist. In de komende paar dagen praten we veel, ook over een heleboel privézaken die we waarschijnlijk nooit in andere omstandigheden zouden hebben gedeeld. We lachen zo veel en zo diep uit het hart als in een lange tijd. Andere tijden, iedereen dwaalt voor zichzelf, de ander elk klein figuurtje op 100 meter afstand en we volgen stil onze eigen gedachten. Wandelen is alledaags geworden. Ik heb het gevoel dat de heldere lucht hier door me heen stroomt en mijn lichaam en mijn geest zuivert. De ACT geeft ons een zorgeloze tijd. Ik voel me vrijer, rustiger en denk zelden aan de wereld achter de bergen en meren die me omringen aan de horizon. We komen rendieren en sneeuwkonijntjes tegen en af ​​en toe zelfs een paar wandelaars uit de andere richting. Maar dit zijn slechts onopvallende momenten, want hier bij de ACT gaat iedereen individueel voor zichzelf. De dagen en uren vervagen in elkaar en op een gegeven moment kan ik niet uit elkaar houden wat er gebeurde toen of hoe lang we onderweg waren. Op een dag lopen we 's avonds door een uitgedroogde vallei en de gehoopte stroom staart ons leeg en droog aan. Het is de eerste nacht van mijn leven dat ik zonder water doorbreng. De miezerige halve liter in mijn drinksysteem moet genoeg zijn om 's avonds te kunnen koken, wassen en drinken, maar ook voor mijn ontbijt de volgende ochtend. Elke druppel is op dit moment ongelooflijk waardevol, en ik besef hoeveel geluk ik heb om in een land te leven waar onbeperkt schoon water uit de han stroomt als dat nodig is. Op een andere dag brengen we de nacht door in een hut op echte matrassen en gulzig koken we 3 verschillende soorten soep op een rij, die daar een voorganger heeft voorzien. De laatste paar nachten had ik altijd in een echt bed willen liggen, maar nu stoor ik me opeens de deken over mijn hoofd en ik mis de wind en de geluiden van de nacht. We kraken de 100 kilometer en zijn dus elke 3 dagen op mars in elke richting van de beschaving weg. In onze pauze ontmoet een ouder koppel uit Duitsland. We praten lang en het is een verrijkend en inspirerend gesprek. Het verbaast me altijd hoeveel verschillende mensen zich aangetrokken voelen tot dit pad. Terwijl we verdergaan, bevinden we ons aan de verkeerde kant van een grote stroom. Verbaasd kijken we naar het pad dat evenwijdig aan ons aan de andere kant van de bergen slingert. We kunnen de stroom niet zo gemakkelijk oversteken en daarom proberen we een brug te bouwen met een hoge geest, waarin we stenen van de kust in het water spatten. Na een tijdje geven we het op. We kijken elkaar aan en barsten in lachen uit. Hoe krijg je zo'n idee, alsjeblieft? Het voelt goed om weer een kind te zijn en tegelijkertijd volledig verantwoordelijk te zijn voor je leven. Eindelijk, een paar kilometer verder is er een geschikte plaats om over te steken, maar we houden nog steeds onze poging plechtig met de camera.

Het gebeurt veel op deze reis en ik kan hier maar een fractie van delen. Ik voel me alsof we al een eeuwigheid op ACT zitten, maar de laatste paar dagen gaan veel te snel voorbij. We staren allebei naar vuil. Mijn nagels, voeten en haar zijn, om het zacht uitgedrukt, verslaafd aan de natuur, maar ondanks alles rust een diepe tevredenheid in ons beiden. Als we op onze laatste dag op een enorme vallei staan ​​en de zee tussen twee bergen zien, omhelzen we elkaar juichend. We horen de hese sisimiuten huilen en het echoot ver in de nacht. Het is bijna een persoonlijke receptie.

Van Sisimiut zelf ben ik meer verrast dan dat ik blij ben dat ik aan de finish ben. Hoewel er slechts 10 dagen verstreken zijn, ben ik niet meer gewend om over verharde wegen te rijden en de mensen, auto's en huizen maken me rusteloos. In feite krijg ik nu een telefoontje van mijn moeder. Een week lang was ik niet bereikbaar voor een menselijke ziel en de mensen die ik vluchtig heb ontmoet, kan ik op één hand rekenen. Het is moeilijk om deze emotionele toestand over te brengen, maar de boodschap van mijn moeder brengt me plotseling terug in de realiteit. Ik kreeg eigenlijk een plaats in de psychologie. Ongeveer 700 kilometer van huis. En vandaag eindigt de deadline voor de belofte. Ik sta midden op Groenland langs de kant van de weg en passerende auto's spoelen stof in mijn gezicht. Het is bijna ironisch dat ik hier naar de verantwoordelijkheid durfde te komen en dan eigenlijk een beslissing moet nemen waarop mijn toekomst voorlopig zal afhangen. Ik duw rond en ben het uiteindelijk eens. Vandaag veranderde ik van studieplek, wat ook veel beslissingsmacht van me vroeg. Maar achteraf ben ik blij dat ik beide keren het ja durfde te zeggen. Als we Sisimiut verlaten en naar het vliegveld liften, zijn we allebei opgelucht. In minder dan 25 minuten vliegen we over een afstand die ons 10 dagen duurde om te lopen. Het voelt raar en tegelijkertijd kijken we verwonderd neer en begrijpen wat we ons hebben eigen gemaakt. We kijken elkaar aan en negeren respect in de ogen van de anderen.

Op 13 augustus 2016 klimt Drotti alleen in Kangerlussuaq en ik wacht tot hij niet meer zichtbaar is tussen de wolken. Vandaag begint deel 2 van mijn reis. De volgende week ben ik niet solo in een dubbel pakket, maar eigenlijk helemaal alleen op pad. En dat is niet ingetogen. Ik zal geen enkele persoon ontmoeten en een woord spreken behalve een paar inheemse jagers die ik van een afstand zie. Vanaf nu begint mijn 80 kilometer lange route vanaf de ACT en richting het ijs in het binnenland. Ik ben opgewonden en stop mijn koptelefoon in mijn oren. Ik hoor het jungleboek in een continue lus en kan al snel de wet van de jungle reciteren en samen met koning Louie Mowgli een vuur aan het licht brengen. Ik loop in de zanderige rivierbedding en naast me komt de gletsjerrivier voorbij. De dag gaat snel voorbij en opnieuw moet ik een avond zonder water doorbrengen. Terwijl ik in de tent lig en de muziek stopt, kruipt plotseling de stilte meedogenloos in elke centimeter van mijn lichaam. Ik ben alleen. Nu pas besef ik de volledige betekenis van deze zin. Ik ben bang en kom uit mijn slaapzak. Mijn ademhaling gaat altijd sneller en ik begin te huilen. Waarom doe ik dit hier? Met wie wil ik iets bewijzen? En waarom kan ik niet gewoon genoegen nemen met een normale vakantie zoals iedereen? Ik roep de uitputting van de laatste dagen en ook de woede over mezelf. Ik gil en stap tegen de struiken totdat ik eindelijk kalm en moe terug naar de tent klim. 'S Morgens rantsoen ik mijn resterende voedsel voor de komende paar dagen. Omdat ik mijn gaspatroon voor de vlucht moest afleveren, blijven alleen mijn havermout en de overblijfselen van het studentenvoedsel de komende dagen achter. Ik haal elke rozijn uit de grond en vouw hem voorzichtig terug in de zak. Voor sommigen is dit een vreselijk vooruitzicht, maar het kon me niet schelen. Ik had de vorige nacht mijn negatieve energie achtergelaten en alles geaccepteerd, en vanaf dat moment kon ik ten volle genieten van de wandeling. Ik ben stil, denk, zing, vertel de natuur vrijelijk wat in me opkomt en wanneer ik het binnenijs en de gletsjer kalveren bereik, ben ik diep gevuld met nederigheid en geluk om hier te zijn. Ik breng het grootste deel van de dag op het ijs door, neem foto's, klim op nabijgelegen rotsen en verwonder me over de machtige kracht die zich daar voor me opbouwt. Het is de eerste keer dat ik een gletsjer zie en tot op de dag van vandaag een van de mooiste natuurlijke fenomenen die ik heb kunnen ervaren. Eindelijk, ik moet afscheid nemen en een andere route maken op de weg terug naar Kangerlussuaq. De bergen om me heen vormen een open plek richting de gletsjer en de wind blaast het koud in de nacht. Ik ben op zoek naar meer dan dat ik echt slaap en wikkel mijn trillende lichaam in de zilveren veiligheidsdeken van de EHBO-set. Maar zelfs deze nacht gaat voorbij, de zon schijnt fel en alleen mijn witte vingers herinneren me aan de afgelopen uren. Ik loop over de bergen over het kreupelhout om een ​​beter overzicht te krijgen. Daarbij raak ik de weg kwijt en zo absoluut zonder geld door het landschap te bewegen. Maar hier maak ik me geen zorgen over. Ik zal de weg opnieuw vinden, omdat de richting beslist de juiste is. Ik lach als ik nadenk over hoe ik 2 weken geleden in zo'n situatie had gereageerd. Groenland heeft blijkbaar mijn manier van kijken naar dingen veranderd. Ik lees een beetje in mijn gids en leer het volgende onder het kopje Goed: "Als je een kudde muskusossen tegenkomt, pas dan op dat je niet op een heuvelrug gaat staan, want de dieren vluchten naar de top." Geweldig. Dat is precies waar ik nu ben. Ik heb de dieren nog niet ontmoet, maar het kan altijd de eerste keer zijn. Ik leg mijn rugzak neer en rommel als een ninja op mijn buik naar de heuvel om er overheen te gluren. Niets te zien. geluk. De spanning valt van me weg en tegelijkertijd ben ik opgelucht dat niemand mijn spontane zelfreddingsactie heeft opgemerkt. Het moet een absoluut raar gezicht zijn geweest. Een paar mijl later kom ik terug op het pad en vervolg ik mijn weg terug. Ik geniet de laatste paar dagen alleen en terwijl ik de kleuren om me heen en de geur van de natuur in me opneem, hoop ik oprecht dat een deel van de wreedheid van Groenland in me overgaat. Wanneer ik het vliegveld bereik, ben ik eindelijk op de bestemming. Maar de opwinding van het reliëf dat door me heen stroomt, is duidelijk vermengd met melancholie. Mijn vlucht vertrekt morgenochtend en dus trakteer ik mezelf op 2 losse koekjespakketten in de enige winkel en eet alles tegelijk. Het is als een smaakexplosie en ik voel me alsof ik in de hemel ben. Daarna rol ik mezelf op een bankje in de wachtruimte en val in slaap. Ik word wakker door het geroezemoes van stemmen en terwijl ik slaperig knipper, staan ​​mensen in slimme pakken om me heen op me neer te kijken. Ik ben in de war en richt mezelf op en word prompt aangesproken. Wat ik hier doe en of het goed met mij gaat. Ik zeg hees en een van de mannen zit naast me en kijkt me vriendelijk aan. "Je moet wel honger hebben, denk ik?" Ik wil niet grof lijken, maar mijn ogen verraden te veel en voordat ik mezelf kan beheersen, glipt er weer een "ja" uit. Hij leidt me naar de kantine waar het heerlijk ruikt en geeft me een ontbijt. Gewoon zo. Ik, een vreemde en niet bepaald schone man. Dit gebaar raakt me diep en ik mis de woorden. Voordat de man vertrekt, legt hij zijn visitekaartje voor me neer. 'Dus je weet wie je het eten heeft gegeven.' En net zo snel als hij opdook, verdwijnt hij weer. Ik staar naar de kaart en slik mijn broodje door. Aan de voorkant is er het wapen van de Duitse adelaar. Dit lid van de Bondsdag zal waarschijnlijk een geweldig verhaal vertellen, net als ik.

De vlucht gaat snel en wanneer ik met de trein van Kopenhagen naar huis ga, komt de dageraad op en dompelt het landschap voor het raam onder in een fijne nevel. Terwijl alles voorbij me snelt, bekijk ik de laatste 3 weken. Velen zeggen dat ze reizen om zichzelf te vinden. Tot nu toe heb ik altijd naar deze verklaring gelachen en kon er weinig mee doen. Ik heb er niet naar gestreefd mezelf te vinden, en toch is er een subtiele verandering in mij geweest. Ik zie de goede dingen nu vaker. Ik ben meer oplettend. Ik accepteer wat is en wat komt en maak er het beste van. Ik zal nooit als vanzelfsprekend aannemen wat ik heb. Noch de materiële dingen, noch mijn geweldige familie wachten op mij thuis en zullen nooit opnieuw in twijfel trekken dat ik geliefd ben. Ik ben geaard. Ik ben een volwassene.