Op projectreis in Zimbabwe – Zimbabwe reisverslag – reisberichten

Het is mijn eerste reis naar Afrika. Maar dit mag geen gewone toeristische reis zijn, en zeker geen vakantie.

De reis begint op de luchthaven van Berlijn met mijn collega Sabrina en de dokter Johanna. Het is vrijdagavond en terwijl we wachten om eindelijk aan boord te gaan (ons vliegtuig is laat) vertellen ze me over hun laatste reis samen naar Zimbabwe. Mijn verwachting groeit, ik zal eindelijk met eigen ogen zien hoe ons werk de mensen in Afrika ten goede komt.

Sabrina en ik werken voor de NGO GESUNDES AFRIKA eV. Het doel van GESUNDES AFRIKA is – zoals de naam al doet vermoeden – het verbeteren van de gezondheidszorg in Afrika. Wij werken samen met lokale partnerorganisaties in verschillende landen om de duurzaamheid en continuïteit van ons project te waarborgen.

Aangekomen in Frankfurt hebben we precies 8 minuten om over te stappen. We rennen en halen net op tijd het vliegtuig naar Afrika.

Als ik kort voor de landing in Bulawayo uit het raam kijk, word ik me bewust van de uitgestrektheid van het land, maar ook van de ongelooflijk droge grond. Als ik echter aankom, speelt er iets heel anders door mijn hoofd: onze bagage is zoek en niemand kan ons vertellen waar deze is en wanneer deze zal aankomen. Dus rijden we zonder onze spullen naar het hotel. “Morgen komt het wel”, denken we bij onszelf. Maar deze gedachte blijft een aantal dagen hangen.

Eindelijk, na drie dagen, het goede nieuws: onze bagage is gearriveerd. Vol spanning en in afwachting van onze spullen rijden we naar het vliegveld. Van daaruit moeten we in een terreinwagen rechtstreeks naar onze projectregio, het afgelegen district Brunapeg, gaan.

Helaas word ik binnenkort weer teleurgesteld. Mijn reisrugzak is er nog steeds niet, al het andere is opgedoken. De twee doktoren Johanna en Frank begeven zich nog steeds naar Brunapeg. Ze zullen daar workshops geven met lokale docenten en gezondheidsprofessionals in het St. Anne’s Mission Hospital, dat we ondersteunen en waar we een langdurige samenwerking mee hebben.

Sabrina en ik rijden terug naar ons hotel. Het heeft één voordeel: we kunnen weer dineren in het uitstekende Zimbabwaanse restaurant direct tegenover ons hotel. De afgelopen dagen zijn wij al verliefd geworden op de heerlijke Sadza en de verscheidenheid aan verschillende sauzen. Natuurlijk eet je met je handen.

De volgende dag ontmoeten we onze projectpartner in hun “kantoor” – een garage in de achtertuin van een huis. Details van het project zullen worden besproken, wat ik hopelijk de komende dagen zal zien!

Het machteloos wachten en hopen op een nieuw telefoontje van het vliegveld maakt ons gek en we besluiten zonder mijn bagage naar Brunapeg te gaan. De volgende ochtend zou het moeten beginnen. Eindelijk!

Het duurt ongeveer vier uur met de auto van de stad Bulawayo naar onze projectregio Brunapeg, een district in de provincie Zuid-Matabeleland. De reis voert ons over zeer afgelegen paden, omgeven door verdroogde bomen, waar bijna niemand ons tegenkomt, afgezien van talloze geiten, koeien en enkele kleine aapjes.

Als ik aankom, wens ik eigenlijk maar één ding: koffie. We zijn om 5 uur opgestaan ​​en ik heb al veel indrukken verzameld. Maar veel tijd hebben we niet, want het schema voor die dag ligt al vast. We rijden naar het ziekenhuis, waar Johanna en Frank al druk bezig zijn met het geven van lezingen en het geven van workshops met de deelnemers. Ze hebben een kleine, eenvoudige kamer voor ons ingericht in het gastengedeelte van het ziekenhuis. Nadat we onze bagage hebben afgegeven, stappen we meteen weer de auto in.

Nog steeds niet helemaal fit en overweldigd door alle indrukken, zie ik mezelf 20 minuten later in een moestuin staan ​​tussen negen sterke vrouwen. Van de groenten was echter weinig te zien. We komen er snel achter waarom: ze hebben geen water. De provincie Zuid-Matabeleland kampt met steeds langere perioden van droogte.

Op de vraag waar ze momenteel water halen – ook om te drinken – wijzen de vrouwen de tuin uit en zeggen: “Van daar.” We zien alleen maar zandige, droge grond en kijken ze vragend aan. Ze nemen ons mee naar een droge rivierbedding en laten ons zien dat ze hier gaten graven totdat er een kleine plas ontstaat.

Om dit werk voor de mensen gemakkelijker te maken en hen in staat te stellen over een betrouwbare watervoorziening te beschikken, werken we samen met onze lokale partner in de regio om in totaal negen boorgaten (waterverdeelpunten) en plantenvoedingstuinen aan te leggen.

Tijdens ons bezoek waren er al vier putten geboord. Eén van hen kunnen we dezelfde dag onderzoeken. De leden van de plaatselijk gevormde watercommissie vertellen dat de gaten ongeveer 100 meter diep zullen worden geboord. Dit zorgt ervoor dat het water niet na enkele jaren opdroogt. Ongeveer 200 gezinnen hebben via een boorgat toegang tot schoon drinkwater.

Ik ben heel blij met de kennis die ik op dag één heb kunnen meenemen! Maar ook totaal uitgeput van de vele nieuwe indrukken in een omgeving met leefomstandigheden die ik nog nooit eerder heb gezien.

Gevoelens die mij de komende dagen zullen bijblijven. We leren buren, gemeenschapsgezondheidswerkers en vele andere mensen kennen die ons vertellen over hun huidige levensomstandigheden en hoe zij kunnen profiteren van ons project.

Op de laatste dag van onze reis mogen we erbij zijn als de kwaliteit en capaciteit van het water in de nieuwe boorgaten wordt gecontroleerd. We ontmoeten Tecla en Kudzi, die de leiding hebben over de tests en erg trots zijn op hun werk. Al bijna twee jaar testen ze de waterkwaliteit van nieuwe boorgaten in de gemeenschap Brunapeg in Zimbabwe.

“Het mooiste moment is wanneer het heldere water voor het eerst stroomt”, zegt Tecla. Het water moet een uur lopen, zodat ze kunnen bepalen of een boorgat voldoende water bevat. In de buurt gaan vaak berichten rond over de dag dat Tecla, Kudzi en hun collega’s de kwaliteit en kwantiteit van het water in het nieuwe boorgat testen. Er komen zoveel mensen langs om te zien hoe de nieuwe waterput in gebruik wordt genomen. Velen brengen ook watercontainers mee om direct water te halen voor hun groentegewassen en voor drinkwater voor het hele gezin.

Helaas zullen we de voltooiing van de boorgaten en de aangrenzende tuinen niet meer meemaken. Op de laatste avond is er voor ons een klein afscheidsfeestje in het ziekenhuis, we eten en dansen samen. We moeten iets “typisch Duits” dansen en kiezen voor Peter Fox. Op dat moment zou ik het liefst in de grond zinken, ik schaam me zo. En toch zijn dit de momenten waar ik achteraf om kan lachen.

Op de terugweg in het oude ziekenhuisvoertuig zien we zelfs zebra’s! Anders gebruik ik de tijd om de afgelopen dagen terug te kijken. Het was het eerste project dat ik bezocht. Tot nu toe kon ik alleen maar vertrouwen op wat mijn collega’s mij vertelden. Maar het is bewezen dat het werk loont!

Vooral dankzij de samenwerking met lokale NGO’s en mensen als Tecla en Kudzi, die hun thuisland, hun gemeenschap en de omstandigheden kennen, is het voor ons als GEZOND AFRIKA mogelijk om een ​​duurzame water- en voedselvoorziening te garanderen. Dat bleek ook uit de kwaliteitstest op het nieuwe boorgat: de locatie waar geboord werd is optimaal. Er is voldoende water en het is veilig om te drinken. Toen we de leden van de ‘Watercommissie’ vroegen hoe ze hier wisten te boren, grijnsden ze alleen maar en zeiden: ‘We kennen gewoon ons gebied.’ Ze kennen elke boom en elke plant en kunnen de verschillende soorten herkennen, waar er genoeg water diep in de aarde.

Met een soortgelijke grijns halen we, terug in Bulawayo, eindelijk mijn bagage op van het vliegveld! Wij genieten dus nog steeds van de laatste twee dagen in Zimbabwe. Vanuit Bulawayo maken we een dagtocht naar Matobo National Park. Om 8.00 uur worden we opgehaald bij ons hotel in een open safari 4×4. Geleidelijk aan worden de andere deelnemers opgehaald. Het is voor ons een beetje ongemakkelijk om als toeristen zo opvallend door de stad gereden te worden. Maar zodra we in de natuur aankomen, kunnen we ervan genieten en valt de stress van de afgelopen dagen weg! We rijden dieper het nationale park in. Na ongeveer een uur staat er: “Laten we nu verder lopen!”. Een paar minuten later staat de eerste neushoornfamilie op zo’n 20 meter afstand van ons! Ongelooflijk! Sabrina is niet bang en wil graag nog dichterbij komen, het liefst bekijk ik het gezinnetje van een afstandje.

Na een tijdje willen we terug naar het voertuig als de neushoorns plotseling steeds sneller onze kant op komen lopen. “Ik wist het, dat was geen goed idee!”, denk ik alleen maar. Maar gelukkig blijft de situatie rustig en ben ik blij als we weer bij het voertuig zijn en van het uitzicht kan genieten.

In Matobo National Park zijn, in tegenstelling tot andere Afrikaanse nationale parken, niet bijzonder veel dieren te zien. Voor mij was het echter de eerste safari ooit en ik ben enthousiast over iedere gazelle. Steeds weer stappen we uit en lopen een stukje. Op verschillende plekken observeren we neushoorns, ontdekken we een groep zebra’s en bewonderen we muurschilderingen van duizenden jaren oud.

Tegen de schemering worden we teruggebracht naar Bulawayo in het licht van een felrode zonsondergang. Daar eindigen we de laatste avond in ons favoriete restaurant “The Smokehouse” voordat ik de volgende ochtend terugga naar Duitsland.