Reisroute door het westen van Canada

** Gastbijdrage van kaarten voor twee **

Canada – een land dat natuur, wilde beren en ongerepte vlaktes belooft. Dat is tenminste het cliché. En het is een land waar ik zelf nog nooit ben geweest. Des te meer ben ik blij met de gastpost van Krissi en Michael, die halsoverkop verliefd werden op Canada.

***

Eenmaal met de auto over de Icefields Parkway om te zwemmen in de mooiste meren van Canada en op Grouse Mountain het uitzicht over Vancouver om te genieten – vanaf het moment dat we wisten dat we naar Canada gingen, op onze bucketlist. En dat is allemaal voor ons in korte tijd uitgekomen. Het westen van Canada biedt een ongelooflijke variëteit die je dichter bij het typische Canada zal brengen.

Wij hebben voor u highlights samengevat, wat u niet mag missen tijdens een reis door het westen van Canada.

De route

Er zijn heel veel mogelijkheden voor de route. Zeker zou je moeten, maar de twee bekend Nationale parken Banff en Jasper mis het niet! Een manier is om van Calgary of Edmonton naar Vancouver te rijden. Maar hier is onze route van Vancouver naar de Rocky Mountains en Vancouver Island terug naar Vancouver. Hiervoor hebben we 6 weken de tijd genomen en konden we alles zien wat we hadden gepland.

Vancouver – begin en einde van de reis

Als een internationale stad is Vancouver het perfecte startpunt. Er zijn hier Directe vluchten van en naar Duitsland, er zijn talloze camper- en autoverhuurbedrijven en bovendien is de stad gewoon prachtig. U moet minstens 3 dagen plannen om een ​​glimp van deze prachtige stad te krijgen. Ja, je beseft het misschien al: we zijn een beetje verliefd geworden op Vancouver en hebben er meer dan zes maanden doorgebracht. Vancouver is een stad waar we zeker op de ene of de andere dag op terug zullen komen. Overtuig uzelf ervan hoe geweldig Vancouver is!

Vancouver van bovenaf.

Zorg ervoor dat je de Zeedijk verkent, een pad dat eenmaal rond het 400 hectare grote Stanley Park leidt, geniet van het uitzicht vanaf de Grouse of Cypress Mountain en bezoek het Lighthouse Park in West Vancouver. De lijst met dingen die het bekijken waard zijn in Vancouver, we zouden voor altijd kunnen uitbreiden, maar zoveel te zeggen: het is absoluut een stad die je niet mag missen!

Stanley Park in Vancouver.

Cultus Lake – een weekendje weg

Slechts ongeveer 1,5 uur van Vancouver is het Cultus Lake, een prachtig meer dat uitnodigt om te zwemmen en voor ons al voldaan aan alle verwachtingen van Canada. Omgeven door bergen en bossen, ligt het meer midden in een prachtige idylle – hier kan het een paar uur of een paar dagen duren. We begonnen 's middags vanuit Vancouver en brachten ons eerste nacht kampeeravontuur door op dit prachtige meer. Voor ons absoluut een geweldige introductie op onze roadtrip!

Het Cultus-meer in Canada.

Osoyoos Lake – het warmste meer in Canada

Over een paar omwegen rijden we de volgende dag comfortabel richting Banff. Een van deze omwegen is Osoyoos, gelegen in het wijngebied van de Okanagan-vallei. Osoyoos Lake, blijkbaar het warmste meer in Canada, ligt in de woestijn nabij de Amerikaanse grens en is niet overvol. Op het schone gazon maken we onze eerste BBQ en genieten van de warme zon. Omdat het zelfs 's avonds laat zo aangenaam warm is dat we zonder problemen buiten in het T-shirt kunnen zitten en je gedachten kunnen laten afdwalen.

Revelstoke – natuur zo dichtbij

We rijden verder via Kelowna Revelstoke, die u uitnodigt om te wandelen met zijn cafés en mooie straten. Het kleine stadje heeft een ontspannen sfeer en ligt heel dicht bij de natuur. Omdat de Mount Revelstoke veel mogelijkheden biedt om te wandelen, mountainbiken en natuurlijk in de winter om te skiën of snowboarden.

Na een paar ontspannende dagen aan de prachtige meren maken we onze eerste wandeling hier en krijgen we een goed zicht op het prachtige berglandschap van Canada. Wij voegen ons bij ons Bear bell en bear spray en altijd proberen luid te spreken of te zingen om onze aanwezigheid aan de beer te signaleren.

Op Mount Revelstoke in Canada.

Takakkaw Falls – komt vaak onverwacht

Het Yoho National Park is veruit niet zo bekend als zijn directe buur, het Banff National Park, maar op zijn minst zo mooie plekken. Eén ervan is zeker Waterval van Takakkaw, die we spontaan bezoeken. De weg die naar dit verborgen juweeltje leidt, is alleen geschikt voor kleine tot middelgrote voertuigen. Grote kampeerders en aanhangwagens zullen het moeilijk hebben om scherpe en steile bochten te maken. Maar na deze inspanning staan ​​we weer voor ongelooflijk mooie en magische watervallen. Niet alleen hun grootte is indrukwekkend, maar ook wat de watervallen uitstralen – pure vrijheid. Een andere plek waar je jezelf moet overtuigen!

De Takakkaww-watervallen.
De Takakkaw-watervallen.

Emerald Lake – turquoise wateren tegen een unieke bergachtergrond

Ook in de Yoho Nationaal Park Gevestigd, maar veel gemakkelijker te bereiken, is het Emerald Lake. Met zijn groen-turquoise water straalt het een schoonheid uit die alleen in Canada te vinden is. Kano over het meer per kano staat nog op ons verlanglijstje. Omdat we het meer tot nu toe 'alleen' in de winter hebben bezocht, wat voor ons net zo indrukwekkend was – maar de geweldige kleuren zijn ons helaas ontsnapt.

Lake Louise – het beroemdste meer van Canada

Hij siert allerlei foto's, reismagazines en reisgidsen en nu ook onze souvenirfoto's – Lake Louise. Het is zelfs een van de mooiste meren die we hebben gezien en het heeft absoluut iets magisch. Evenveel mensen willen hem echter live zien als hij op foto's wordt afgedrukt. Het is het beste om er heel vroeg in de ochtend (vóór 8 uur) naar toe te gaan, om het meer met niet zoveel mensen te delen. Of je kunt een beetje dwalen, dus ontsnap bijna altijd aan de massa (niet alleen voor Lake Louise). Toch is het een geweldig gevoel om aan dit meer te zitten en te genieten van de vroege ochtendstemming. We zijn eigenlijk in Canada, op een plek die we ons zo vaak hebben voorgesteld. Ongelooflijk!

Het beroemde Lake Louise.

Moraine Lake – bijna mooier?

Moraine Lake ligt op slechts enkele kilometers van Lake Louise en misschien zelfs nog mooier dan Lake Louise. Voor het beste uitzicht moet je zeker de steenhoop beklimmen, wat het ongelooflijke uitzicht op het meer mogelijk maakt. Bovenaan schijnt het Morenemeer in het mooiste en rijkste blauw dat we ooit hebben gezien. En met de met sneeuw bedekte bergen op de achtergrond lijkt het op de gids! Waar kan het op dit moment mooier zijn dan hier? Ondanks de vele andere bezoekers kunnen we volop genieten en deze prachtige plek waarderen.

Morenemeer in Canada.

Maar: nogmaals, u moet relatief vroeg of relatief laat komen (vóór 8.30 uur of na 17 uur) of een flexibel schema meebrengen. Omdat het parkeren bij Moraine Lake heel, heel beperkt is en al om 9 uur kan het gebeuren dat de straat alleen toegankelijk is voor bussen.

Banff – het centrum in het westen van Canada

Banff is DE plek die we meteen associëren met het Westen van Canada. Banff ligt midden in het gelijknamige Nationale Park en is de toegangspoort tot veel verschillende excursies, zoals wandelen, mountainbiken of skiën. Maar de plaats zelf heeft zijn eigen charme en biedt vele restaurants, veel winkels en natuurlijk de directe nabijheid van de natuur.

U zult zich hier niet vervelen! Omdat we nog steeds geen beer hebben gezien, nemen we in plaats van de luide Trans-Canada Highway de route over de Bow Valley Parkway naar Banff. Volgens de reisgids en internet is het bijna gegarandeerd dieren in het wild tegen te komen. Maar nadat we zin hadden om op tempo 30 heen en weer te rijden en net een verlegen hert zagen, hebben we bijna de hoop opgegeven om een ​​beer te zien.

Icefields Parkway – de mooiste snelweg in Canada

Maar natuurlijk is het gebied rond Banff niet de enige die tot het Banff National Park behoort. Dit strekt zich uit over 6600 km² en de put mooiste weg die door het Banff National Park loopt, is de Icefields Parkway.

De route loopt door het midden van de Rocky Mountains en om de paar meter konden we weer stoppen om genoeg te krijgen van de gigantische uitzichten. De afstand van 230 km moet je in een halve dag onder alle omstandigheden vertrappen. Plan minstens één, bij voorkeur twee dagen en breng een nacht door op een van de prachtige campings midden in de natuur. Al op de eerste kilometers maakt deze weg, die minstens zo bekend is als het Lake Louise, indruk op ons en we nemen de camera bijna nooit meer uit handen.

Icefields Parkway

Herbert Lake – zwemplezier tussen gletsjers

De overgrote meerderheid van de meren in de Rocky Mountains worden gevoed door gletsjers en vanwege de lage watertemperaturen niet geschikt om te zwemmen. de Herbert Lake maakt hier een uitzondering en is perfect om jezelf te verfrissen in het koele water. Op een paar locals na, komen hier maar een paar mensen af, wat het voor ons nog mooier maakt. Tussen de dunne berken maken we het ons gemakkelijk en ontspannen we in de schaduw. Op dit moment genieten we gewoon van de rust van de Canadese wildernis en zijn erg blij hier te zijn. Het meer ligt op slechts een paar kilometer afstand op de Icefields Parkway aan de linkerkant en is nog steeds een echte insider-tip.

Wandelen in de Rocky Mountains – bijvoorbeeld de Helen Lake Trail

Voor ons is het duidelijk dat we niet voor wandelen zijn de populaire paden rond Banff en Lake Louise maar we zijn op zoek naar een minder betreden pad. In de toeristische informatie krijgen we enkele aanbevelingen voor de ene of andere wandeling en kiezen we de Helen Lake Trail.

Het uitzicht op Helen Lake in Canada.

De wandeling (12 km heen en terug) overtreft zelfs onze verwachtingen van de Rocky Mountains. Na de eerste paar meter op het pad is de snelweg niet langer hoorbaar en in plaats daarvan zijn we ons steeds meer bewust van de geluiden van het bos. Natuurlijk hebben we de berenspray altijd bij de hand, maar terwijl we leren van een lokale wandelaar, hebben we de verlegen dieren net gemist. Terwijl we de boomgrens passeren, worden we beloond met ongelooflijk geweldig uitzicht op de Rocky Mountains, en in plaats van groene bomen, wachten kleurrijke bloemenweiden op ons. Wauw, als dat er niet geweldig uitziet!

Helen Lake Trail

Meer stops langs de Icefields Parkway

Bow Lake

De foto van Bow Lake een van onze fotoboeken siert nu de schilderachtige bergen en kleurrijke bloemen op de voorgrond. Omdat de schoonheid van deze plek moeilijk te verslaan is. Al vanaf de snelweg zien we het meer en hier moeten we stoppen! Dat is Canada voor ons – een kristalhelder meer, met sneeuw bedekte bergen erachter en het gevoel van vrede en vrijheid.

Peyto Lake

Zelfs de weg naar de parkeerplaats is volledig geparkeerd en we hebben enig idee hoeveel mensen ons hier zullen verwachten. Voor het enige toilet staat een lange rij mensen en voor een kort moment vragen we ons af of er iets gratis is. Maar nee, ze zijn allemaal alleen voor de toiletten. Gek!

Een wandeling van 10 minuten brengt ons naar het uitzichtpunt van het Peyto-meer, een prachtig meer dat ver onder ons in een rijk blauw schijnt. Met zijn ongelooflijke kleur lijkt het een beetje op Moraine Lake en we kunnen nauwelijks beslissen welk meer we mooier vinden. Hoewel het hier in het hoogseizoen behoorlijk druk kan zijn, vermindert dit de schoonheid van de Peyto Lake absoluut niet.

Nationaal park Jasper – een wonder van de natuur

We merken niet eens de overgang van Banff naar Jasper National Park – de natuur blijft net zo fascinerend. Voor de laatste 30 kilometer naar Jasper beslissen we over de Athabasca-watervallen (wat trouwens sterk wordt aanbevolen) nogmaals voor een kleine omweg via Highway 93A, wat een goede tip zou moeten zijn voor natuurobservaties.

Hoewel we erg bezorgd zijn dat de brandstof van onze auto niet genoeg is en de tankpen al op nul staat, hebben we de zoektocht naar beren nog niet opgegeven. En inderdaad, hier zien we de allereerste beer van onze reis! Een zwarte beer, die graag een paar meter diep in het bos eet, en geen aandacht aan ons schenkt. Wat een gevoel om eindelijk een beer te zien! Onze pols klopt sneller en ons tankprobleem wordt gewoon even vergeten. Deze beer straalt zoveel kracht en gratie uit dat ons respect voor deze dieren groeit. En ze bestaan ​​echt, de beren in Canada!

In Jasper heerst een ontspannen sfeer die we meteen leuk vinden. De meest bekende bestemming in Nationaal park Jasper is waarschijnlijk het Maligne-meer, ongeveer 50 kilometer van Jasper. Eigenlijk willen we Spirit Island zien, de meest gefotografeerde plek in Canada. We hebben de keuze uit 20 kilometer peddelen over het meer of $ 60 voor een boottocht. Dat is het echter niet met ons allebei eens en daarom kiezen we voor de Wandeling op de Bald Hills Trail, Na een steile klim wacht ons een prachtig uitzicht over het gebied en het meer van Maligne op de top van de berg. Hoewel we Spirit Island hier niet zien, hebben we deze visie bijna voor onszelf.

Michi en Krissi in Nationaal park Jasper.

De andere meren rond Jasper zijn ook zeker een bezoek waard: Pyramid Lake was vooral aantrekkelijk voor ons, vooral in de winter. Lake Annette heeft zelfs een klein strand en is geweldig om te zwemmen en te picknicken.

Whistler – Olympische koorts

Nadat we bij Lake Anette Ontbijt weer, het is al verder zuidwestelijk naar Whistler. Onderweg maken we slechts een paar stops en zo fascinerend is het landschap om ons heen niet meer. Whistler is een klein, zeer charmant dorp dat nauwelijks mooier kan zijn. Omgeven door Whistler en Blackcomb Mountain, biedt het talloze mogelijkheden om te wandelen, mountainbiken of skiën. De plaats zelf spuit nog steeds Olympische flair die we overal in de kleine straatjes voelen en vooral natuurlijk op de Olympic Plaza. In het Olympisch Park proberen we de schietbaan van de biatlon en raken alleen de roos. Misschien moeten we zomerbiatlon proberen?

In Whistler, Canada.

Vancouver Island

Vanuit Whistler gaan we terug naar Vancouver, maar deze keer zonder te stoppen, omdat we rechtstreeks naar de haven in Tsawwassen rijden, vanwaar een veerboot ons naar Vancouver IJsland brengt. Een van de beroemdste plaatsen op Vancouver Island is natuurlijk Victoria, de hoofdstad van het eiland, en niet alleen voor ons de eerste aanloophaven op Vancouver Island. Een bezoek aan de nette "Engelse" stad is absoluut de moeite waard en op één dag kan alles wat de moeite waard is om te bezoeken in de stad worden bewandeld.

Victoria op Vancouver Island.

Langs de oostkust van het eiland zijn er altijd haltes die de moeite waard zijn. Of het nu het prachtige uitzicht is op de zee of de kustdorpen die veel te bieden hebben – we stoppen gewoon waar we willen. Bijvoorbeeld bij Cameron Lake. Het meer op Highway 4 nabij Coombs is een van de mooiste plekken op het eiland. Vermoedelijk ook omdat hij helemaal niet was gepland en we er nog nooit over hebben gelezen. Zonder verder oponthoud pakken we de badpakken uit en brengen we een leuke middag door in dit prachtige meer omringd door bergen. Met de golven die de kust raken, voelen we bijna alsof we aan zee zijn.

Cameron Lake, Vancouver Island.

Maar het echte hoogtepunt op Vancouver Island is natuurlijk Tofino. De surfspot en de vele stranden die je uitnodigen om te zwemmen, surfen, bodyboarden of te ontspannen, maken Tofino zo populair.

In Tofino, Canada.

In de zomer kan het daarom erg druk zijn en de accommodaties zijn helaas schaars en duur. Dus brengen we de nacht door op de openbare camping Green Point, ongeveer 20 kilometer ten zuiden van Tofino. Een ander alternatief zijn de campings in Ucluelet, waar een echte aanrader is Wild Pacific Trail begint. Dit bekende pad kan over een willekeurig lange afstand worden bewandeld en biedt keer op keer zeer mooie perspectieven op de kust, de wilde zee en met een beetje geluk ook walvissen.

Op het strand in Tofino.

Dingen die u zelf kunt redden

Kelowna: Als je je voorraad wilt vullen of iets wilt eten in een van de chique restaurants met een mooi terras, kun je hier stoppen. Anders heeft de plaats niet echt veel te bieden en scheurt het ons niet van de ontlasting.

Athabasca-gletsjer: Wat zou de beroemde Athabasca-gletsjer een flop moeten zijn? Nee, niet echt een flop, maar er zijn plaatsen die ons veel meer fascineren. Omdat de gletsjer de afgelopen jaren heel ver is gegaan en er veel mensen (rondleidingen en groepen) hierheen komen, is het niet erg speciaal voor ons.

Kamloops: Alleen het uitzicht vanaf Kamloops (vanuit het noorden) naar de rivier en het omliggende landschap is de moeite waard. De plaats heeft echt niets te bieden, behalve een paar goede supermarkten.

Waar moet je nog meer aan denken:

• Voor de nationale parken heeft u een nationale parkpas nodig. Je kunt dit per persoon per nacht betalen, maar in de meeste gevallen is de jaarkaart het waard. Als u een camper huurt, kunt u de verhuurder gewoon om een ​​pas vragen. Vaak lenen ze de National Park-passen uit voor een kleine vergoeding.
  • Iedereen die veel gaat wandelen of niet alleen in de steden wil reizen, zou dat in ieder geval moeten doen bear nevel en weet hoe het te gebruiken indien nodig. Bear spray is het enige wapen dat je in noodgevallen tegen een beer kunt gebruiken. Maar zorg ervoor dat je van tevoren weet hoe je je goed moet gedragen tijdens een ontmoeting met een beer. Nuttige informatie is te vinden op de website van Parks Canada.
  • Vooral in het hoofdreisseizoen kunnen campings in het westen van Canada erg, erg druk worden en zonder reservering kunt u aan het eind van de dag zonder camping eindigen. Voor de zekerheid kunt u van tevoren alle campings boeken. Je neemt echter de spontaniteit mee, wat vooral mogelijk is door met kampeerders te reizen. Omdat flexibiliteit voor ons belangrijker is en we vooral genieten van spontaan stoppen en de nacht doorbrengen op een mooie plek, gaan we anders. We reserveren geen enkele camping en vinden ondanks het hoogseizoen elke nacht een slaapplaats. Een tip van ons is om een ​​"nee" te vragen na een overloopgebied of een annulering. In veel gevallen ontstaat er iets. Uiteindelijk moet je zelf beslissen hoe je je reis organiseert en hoeveel nachten je vooraf wilt boeken. We nemen graag het risico, omdat we ons tijdens het reizen willen concentreren op spontaniteit.

Hoe zie je dat – ben je ooit in Canada geweest?

Vind je dit artikel leuk? Pin hem dan op Pinterest:

***

Op haar reisblog schrijven Krissi en Michi regelmatig over hun avonturen in Canada, Australië, de VS en vele andere landen. Ze houden van avontuur, roadtrips, komen in contact met de lokale bevolking en ontdekken nieuwe dingen buiten de typische hotspots. En als een prachtige plek kan worden gecombineerd met een lange termijn, dan is de wereld perfect voor jou! Volg ze op Facebook en Instagram.