Rigi, de koningin van de bergen: een perfect familie-uitje

We ontdekken een van de mooiste excursiebergen van Zwitserland en overnachten op de Rigi. Uiteraard hebben we tips en ideeën meegenomen voor het hele gezin.

Reclame omdat uitnodiging.

Afwisselen van omgeving is altijd een goed idee, dus besluiten we het weekend in de bergen door te brengen. In Zwitserland hebben we keuze te over, maar we komen snel tot een besluit. We weten nog veel te weinig over Midden-Zwitserland en besluiten Mount Rigi, de koningin van de bergeneen bezoek brengen.

Idyllische aankomst

We nemen de trein van Zürich naar Luzern en stappen daar over op het schip. De aansluitingen zijn perfect op elkaar afgestemd en je kunt direct aan de slag. Opnieuw genieten we van het perfect ontwikkelde openbaarvervoernetwerk in Zwitserland.

Maar het plannen van onze reis was niet zo eenvoudig, omdat er veel manieren zijn om de Rigi te bereiken. Met de bus, trein of boot, via Weggis, Vitznau, Küssnacht of Arth-Goldau…. De Rigi is een gevarieerde berg met talloze routes. Op deze panoramische kaart ziet u alle mogelijkheden.

Voor de weg daarheen kiezen wij de boottocht van Luzern naar Vitznau. We reizen met de stoomboot “Uri”, de oudste raderstoomboot van Zwitserland (gebouwd in 1901). Deze aankomst is al een ervaring op zich. De kinderen zijn gefascineerd de draaiende schoepenraderen en wij het grandioze uitzicht op de omliggende bergen. Puur idylle!

Rigi: De koningin van de bergen en een veelbewogen weekend

We nemen de raderstoomboot “Uri” over het Vierwoudstrekenmeer.

Fascinerende inzichten.

Een spannende rit voor de kinderen.

Rigi: De koningin van de bergen en een veelbewogen weekend

En mooi uitzicht voor de volwassenen.

Met de tandradbaan gaat het van kleins af aan Haven in Vitznau verder tot aan de Rigi. Ook hier is een naadloze aansluiting gegarandeerd. Eerst rijden we naar Rigi-Kaltbad, ongeveer halverwege de berg.

De Rigi is op verschillende manieren te bereiken.

Info voor iedereen die met kinderen reist: Kinderen tot 15 jaar reizen onder begeleiding van een volwassene gratis op zes van de negen bergbanen op de Rigi!

Verkenningen in Rigi-Kaltbad

Als we aankomen checken we in Hotel Rigi Kaltbad A. In eerste instantie konden we niet kiezen tussen het hotel op de top en Rigi-Kaltbad, maar we kozen voor het laatste omdat de bekende mineraalbaden en spa er deel van uitmaken en de prijs ook het gebruik ervan omvat.

We zwemmen later in de middag als het weer omslaat en het begint te regenen. Het gebouw is een blikvanger omdat het van het bekende is Zwitserse architect Mario Botta was ontworpen. Ook in het hotel zijn we zeer tevreden, het eten is heerlijk, de kamers zijn ruim en er is ook een goed uitgeruste speelkamer voor de kinderen.

Maar voordat het gaat regenen verkennen we de omgeving, want er is nog veel te beleven in Rigi-Kaltbad.

Rigi: De koningin van de bergen en een veelbewogen weekend

Het mineraalbad & spa Rigi Kaltbad.

De Rotskapel

De Sint-Michielskapel werd er één op basis van een legende bedevaartsoord en de waterbron ernaast zou geneeskrachtig water hebben. Vandaar het oorspronkelijke badtoerisme in Rigi-Kaltbad.

Het mooie, kleine kapelletje is door zijn ligging in de rots zeker bijzonder en een omweg is zeker de moeite waard.

Kapel in Rigi-Kaltbad.

Het Wildmannli-pad

De route loopt langs de kapel Wildmannli-pad naar het uitkijkpunt Chänzeli. De korte wandeling van 20 minuten (ook geschikt voor kinderwagens) voert langs mierenhopen en de figuren van de Wildmannli. Deze wezens gaan ook terug op een legende en er wordt gezegd dat ze in dit bos hebben gewoond.

Rigi: De koningin van de bergen en een veelbewogen weekend

Op het Wildmannli-pad, Rigi-Kaltbad.

Kleine pauze onderweg.

Het uitkijkpunt Chänzeli

Dit uitkijkpunt biedt een grandioos uitzicht Uitzicht over het Vierwoudstedenmeer en de berg Pilatus en vele andere Alpentoppen. Bijzonder indrukwekkend is de Bürgenstock.

Of het nu zonsopgang of zonsondergang is, het uitzicht is hier fantastisch.

Rigi: De koningin van de bergen en een veelbewogen weekend

Uitzicht vanaf het uitkijkpunt Chänzeli.

Een droom!

Ook de zonsondergang is hier bijzonder mooi.

De avonturenspeeltuin Rigiland

Sla rechtsaf bij de splitsing van het Wildmannli-pad linksaf naar de avontuurlijke speeltuin. Je kunt ze hier ook vinden Barbecueplaatsen, een biotoop en een minigolfbaan.

Rigi: De koningin van de bergen en een veelbewogen weekend

Op naar de avonturenspeeltuin.

Biotoopwaarnemingen.

Er zijn hier zelfs paardenstallen!

De Gratalpstübli

Een beetje meer verborgen, maar slechts een paar minuten de berg op, kwamen we het tegen het kleine café “Gratalpstübli” struikelde. Super sympathiek met prachtige decoratie, we hebben hier heerlijk gegeten. Absoluut een aanrader.

Rigi: De koningin van de bergen en een veelbewogen weekend

Verfrissing in de Gratalp-Stübli.

Er heeft iemand zin in de plakjes kaas!

Zonsopgang op de berg Rigi

De volgende ochtend moet ik vroeg opstaan. Als ik in de bergen ben, wil ik dit Mis de zonsopgang niet. Als ik om 05.00 uur voor het hotel sta en wil gaan lopen, wacht ik nog steeds 20 minuten. Het is pikdonker en omdat het mijn eerste keer hier is, durf ik niet in het donker te tasten. Het pad is makkelijk te bewandelen, maar dat weet ik nog niet.

Ik voel me achteraf in ieder geval prettiger als ik tenminste mijn hand voor mijn gezicht kan zien. Ik kom onderweg geen andere mensen tegen en vraag me af waarom iedereen dit spektakel mist. Ik loop in volledige stilte naar boven en geniet van de natuur, die ook langzaam aan het ontwaken is.

Rigi: De koningin van de bergen en een veelbewogen weekend

De dag wordt langzaam wakker.

Bijna aan de Rigi-Kulm.

Een vos kruist mijn pad en we lopen samen een paar meter tot hij in het struikgewas verdwijnt. De tweede helft van de route loopt langs de sporen van de tandradbaan en is daardoor zeer goed begaanbaar.

Toen ik de top bereikte, ben ik blij dat ik zo vroeg opstond voor de zonsopkomst zien. Het is adembenemend mooi en het 360 graden uitzicht over wat voelt als heel Zwitserland zal ik niet snel vergeten. Voor mij is de zonsopgang op de Rigi DE ervaring van de berg!

Rigi: De koningin van de bergen en een veelbewogen weekend

De zonsopgang op de Rigi.

Wat een spektakel!

Blij ik!

Rigi: De koningin van de bergen en een veelbewogen weekend

Geweldige sfeer op de Rigi bij zonsopgang.

Rondom zicht – voelbaar over heel Zwitserland!

Miniwandeling van Rigi Kulm naar Lok 7

Terug in Rigi-Kaltbad ontbijt ik met de rest van de familie en vertel ik hen over mijn prachtige ervaring op de top van de zonsopgang.

Nadat we hebben uitgecheckt rijden we samen met de tandradbaan naar Rigi-Kulm, zodat iedereen kan genieten van het prachtige uitzicht. Terwijl we in de vroege ochtend met zeven mensen op de top stonden, delen we de ruimte nu met veel gepensioneerden en toeristen en het gevoel is heel anders. Deze uniciteit wordt niet langer gevoeld, maar dat is oké.

Rigi: De koningin van de bergen en een veelbewogen weekend

Welkom bij de Koningin van de Bergen!

Dat uitzicht!

Er is veel te zien!

Samen lopen we vanaf de Kulm naar beneden naar restaurant Lok 7, dat wordt gerund door de Rigi Spoorwegen. We versterken ons met lekker eten en wederom een ​​schitterend uitzicht vanaf het terras voor de terugreis.

Om terug te keren naar Zürich rijden we van Staffelhöhe naar Arth-Goldau en van daaruit nemen we de trein terug.

De Rigi-spoorweg

De Rigi is echt een koningin – en zo divers. Er zijn talloze wandelroutes voor gezinnen met kinderen of ambitieuze wandelaars. Op de Rigi zijn voor alle smaken en behoeften de juiste aanbiedingen te vinden en dat is precies wat de berg zo populair maakt als bestemming.

Ben jij al in de Rigi geweest?

Ben je op zoek naar meer Zwitserse bergavonturen?

Disclaimer: Tijdens deze onderzoeksreis werden wij ondersteund door de Rigi Spoorwegen en de SGV. Bedankt. Ervaringen en meningen zoals altijd de onze.

Source: https://www.rapunzel-will-raus.ch/rigi-die-koenigin-der-berge-luzern-schweiz/