The Tide of Arrival and Farewell – Georgia Travel Report – Travel Dispatches

Ritmes bepalen ons leven. Lente, zomer, herfst en winter. Ontbijt lunch diner. Werk, weekend, werk, weekend. We hebben al deze ritmes (zoals je kunt doen met twee kleine kinderen) achtergelaten om ons te onderwerpen aan een nieuwe kracht: de magische aantrekkingskracht van aankomst en afscheid.

We hebben gedag gezegd. Over ons werk, de buren en de taal die we zo goed kennen. Een maand lang waren we niet langer stevig verankerd in het dagelijks leven in een afgeschermd Europa, maar pakten we twee grote rugzakken, onze twee blonde meisjes van anderhalf en vier jaar, bij de hand en stapten in de volgende trein. In de onzekerheid. Het is zomer 2019 en het leven is onbezorgd. We zaten veel treinritten en een vlucht later in ons nieuwe avontuur, dat een beetje te groot aanvoelde. Alsof de mouwen de hele tijd over je handen glijden omdat je de jas van iemand hebt geleend. Maar het was op de een of andere manier ons nieuwe leven dat we voor onbepaalde tijd zouden leiden met een onbepaald doel. We wilden erin groeien.

En daarom zitten we nu in Georgië op een terras met een prachtig uitzicht op de Kaukasische bergen en kijkend in de ongedefinieerde wolken. We hadden geen idee hoe Georgië eruit zag en we weten het na twee weken nog steeds niet. We zijn net begonnen zonder urenlang door de bloggerhemel van trekkers en toeristen te lezen, zonder de twintig belangrijkste zinnen in het Georgisch op papier te hebben gezet. Op de een of andere manier zijn we er nog steeds in geslaagd om door het hele land te reizen en hebben we veel rare, intieme en uitdagende ontmoetingen.

Er waren de kinderarts en haar man, die ons formeel en opgewonden verwelkomden als AirBnb-gasten in hun barok ingerichte huis om ons 's avonds laat' voor een kop koffie 'uit te nodigen. Gelukkig spreekt mijn man vloeiend Russisch en zo veranderde het korte koffiegesprek om elf uur in een weelderige avond met wijn, middernachtsnack en verhitte discussies over politiek, God en de aard van knoedels.

Er was de kattenvrouw Mate op straat in Tbilisi, bedelend om geld met haar dier op haar schoot. Op de een of andere manier had ze onze blonde dochter voor de gek gehouden en elke keer dat we ons hostel verlieten, trok ze ons kind op magische wijze aan. De twee hadden een stille liefde, het ging over de kat en het hielp niet dat we verder wilden gaan om kastelen of musea of ​​speeltuinen te bezoeken. Mate en de kat en onze dochter stonden daar zwijgend en streelden elkaar. Geld en tijd waren termen die op dit straathoek op dit moment geen rol speelden.

Er was de Duitse Georgiër die ons sprak tijdens de heenvlucht. Hij schepte in het Duits op over wat een mooi huis met een zwembad hij in zijn thuisland bouwde met het geld dat hij in Bielefeld verdiende. En dat hij ons graag zou uitnodigen. Toen we enige tijd later niet wisten waar we heen moesten, namen we contact op met Vazha. En belandde eigenlijk in zijn huis (met een opblaasbaar zwembad) en besefte dat het beter was geweest om Vazha's vrouw te vragen of we konden komen. Omdat de twee zojuist een bittere ruzie hadden gehad en Georgische beledigingen achter gesloten deuren op het hoofd gooiden. Terwijl mijn man en Vazha erop uit gingen om andere mannen te ontmoeten die opschepten over hun sluipschuttersgeweren en trofeeën en hun dagelijkse wodkaconsumptie, zat ik in een leeg huis met een slecht gehumeurde vrouw.

De afgelopen weken waren een avontuur. Er waren tropische stortbuien aan de kust van de Zwarte Zee, waar de regen vermengd met het zweet, er waren uren busritten door de steppen, een ranzig hostel in een achtertuin in Tbilisi, waar melk werd gekocht voor de kleine bij de volgende kiosk. Busrit weer, aankomst weer, melk weer. De vele veranderingen en delen van de reis maakten deel uit van de golven van "hallo en tot ziens". En zo leerden we langzaam de golven berijden zonder eraf te vallen.

Aan het begin van elke reis is er de aankomst. We reisden in de oude backpackerstijl met het openbaar vervoer – ook met twee kleine kinderen. In de Kaukasus betekent dit vooral: March Routka. Dit is zo ongeveer het beste dat de Sovjet-Unie heeft bereikt. Een geavanceerd systeem van professioneel omgebouwde bestelwagens, vaak versierd met letters zoals "Meister Ehrhardt – uw elektricien in Wernigerode", die 10-15 passagiers zelfs over lange afstanden goedkoop kan vervoeren. We zaten al in maart in Routkas in Macedonië en Tadzjikistan en konden ons nu overtuigen van de rijvaardigheid van de Georgische chauffeurs (ik kan alleen maar zeggen: dramatisch). We genoten nog steeds van de babbelende grootmoeders en zwijgende tieners naast ons, keken uit het raam met de kinderen en lieten ze vervolgens spelen op de iPad en genoten gewoon van de lethargie om door de wereld gedragen te worden. Maar na een paar uur deed de kont pijn en kwamen we bezweet en met stijve ledematen aan.

Aankomen. Leg de zware rugzak neer. Was de stoffige voeten. Onderzoek de kamer in het gastenverblijf en zet de melk in de koelkast. Voor onze kinderen betekende nieuwe huisvesting allereerst: ontdekken. Ze wilden elke stekker, stekker en contactdoos één keer aanraken, onderzoeken. Spring op alles om te testen of het geschikt is voor trampolines.

Helaas werkte dat niet zo goed in Georgië, waar veel banken, balustrades en kastdeuren over het algemeen nogal kwetsbaar zijn. En daarom was het de meest vermoeiende tijd in onze golven van de reis. Omdat we als ouders ons gebied elke keer opnieuw moesten markeren. 'Dit is het toilet. Nee, dat hoef je niet aan te raken. '' Waar heb je de afstandsbediening gevonden? Heb je hem gebroken of werkte hij niet eerder? ”We waren vooral blij met de Georgische bouwautoriteit, die haar garanties de grootst mogelijke vrijheid geeft bij het kiezen van balkonroosters. Veel van de terrassen waren voor ons niet toegankelijk. Andere landen andere manieren. Onze gewoonte hier: blijf weg van het balkon.

Nadat het nieuwe terrein was verkend, volgde de thuisfase. We leerden de plaats steeds beter kennen, vonden de weg naar onze accommodatie zelfs in het donker. Er was altijd dezelfde straathond op de hoek en op een gegeven moment wisten we welke kiosk de beste perziken had. We genoten van rustieke huizen, maakten ongelooflijk veel foto's van bergen en wandelden gewoon rond als mensen die niets te doen hebben. Meestal leerden we geweldige mensen kennen. Het was niet moeilijk om aardige mensen in Georgië te ontmoeten. Soms stonden ze naast straathonden op straathoeken en soms nodigden ze ons ook uit.

De taxichauffeur die gebruikte auto's uit Duitsland importeerde en met plezier zijn Duits weer in zijn mond stak. De oudere gastouder, die met twee kleine kinderen in de speeltuin aan het ravotten was en zich met plezier haar tijd als jonge moeder herinnerde. De opa's die een vierstemmig gezang zongen in het park en ons uitnodigden voor een schnapps.

Onze twee kleine blonde meisjes kregen altijd iets, of het nu een bezweet snoepje of een plastic speeltje was. In de thuisfase spelen ze ontspannen en verdiept in achtertuinen en tuinen. Tijdens de lunch is het erg warm, bijna niemand gaat de straat op en wij ook niet. 'S Avonds, wanneer peuters volgens goede Midden-Europese traditie in bed moeten liggen, zitten de straten en restaurants vol babbelende mensen. De speeltuin loopt over in het donker. Soms liggen we al in bed met snurkende kinderen, op zoek naar de volgende bestemming op onze mobiele telefoons.

Op een gegeven moment kwam het afscheid. We hebben routinematig onze rugzakken ingepakt en zien eruit als de speurhonden onder het bed en achter de versleten bank. Onze angst was te groot dat we iets belangrijks waren vergeten. Bij een gastheer had onze jongste dochter blijkbaar onopgemerkt met onze portemonnee gespeeld en vijftig euro onder het kussen verborgen. Hij vond het later en informeerde ons. We moesten keer op keer afscheid nemen van zulke aardige mensen en toch graag doorgaan. Omdat we niet thuis waren, was nieuwsgierigheid ons motto.

Sinds we onderweg waren, waren de golven van aankomst en vertrek stormachtig. Hoog en hectisch. Na een paar weken wilden we gewoon op de reis aankomen en ons lichaam inhalen. Blijf langer dan twee of drie nachten op één plek. Heb meer dan een gedeelde badkamer en een kleine kamer. Dat bleek niet zo eenvoudig, want we waren ergens in Kakheti en er waren arme dorpen of steenrijke wijnmakerijen, en onze kansen om een ​​eenvoudig klein appartement te vinden waren relatief slecht. We hebben het Vazha gevraagd. En Vazha zei: "Sighnaghi."

En dus reden we – met de marsroutine – door zonovergoten wijngaarden naar Sighnaghi. We reden door kleidorpen met kippen op straat en kwamen terecht in een klein, feestelijk stadje dat eruitzag alsof het uit een ei was gepeld. Daar was een reden voor, omdat tegelijkertijd een horde backpackers, veel Aziaten en Indiërs de stad bij ons bevolkten. Sighnaghi was het kasteel Neuschwanstein in Georgië.

We hadden geen moeite om een ​​kamer in een pension te vinden. Het lag midden in het bos en de buitenkant van het huis was niet te onderscheiden van de vele ruïnes, maar de twee vrouwen die het runden, hadden het netter schoongemaakt dan welk 5-sterrenhotel in Zermatt dan ook. We genoten van een eigen douche en dachten na over wat we daarna moesten doen. Vakantiewoningen in deze stad waren volledig te duur en ze waren allemaal al volgeboekt door de Indianen. Nee, het zou waarschijnlijk terugkomen Gasthuis wees een kamer met een lokaal gezin. We hebben een paar aanbiedingen online opgezocht en besloten ze 's middags gewoon te voet te bekijken. We vonden de foto's het leukst van een zekere Nani die een kamer huurde in haar klassiek ingerichte huis. Onze kinderen moesten hun zonnehoed opzetten en na de intense hitte sjokten we door het stadsbeeld. Volgens Google Maps leidde het adres van Nani ons het dorp uit het bos in. We wandelden tussen tjilpende vogels en donkere dennen en zongen iets kitscherigs als "Wandelen is het plezier van de molenaar". Daarna vertelden we elkaar verhalen over Conni die een wandeling maakte en hoe ze een kleine Indiase jongen ontmoette. En na ruim anderhalf uur zei Google Maps dat we nu bij het genoemde pension waren aangekomen. Google Maps is een klootzak. We stonden voor een boom, geen huis wijd en zijd. Wij volwassenen keken lange tijd naar elkaar en hadden een stille ruzie met onze ogen. Met een druk op de knop begonnen twee peuters te huilen. 'Weet je wat, daar is een klooster. Conni wilde daar ook heen. Kom op, laten we kijken of er daar een indiaan is. 'En dus trokken we het bos uit en de federale weg op, na een vermelding op Google Maps. Tourbussen vol toeristen schoten ons nauwelijks voorbij. De ene of de andere straathond vluchtte uit onze slechte aura.

Het klooster maakte ook deel uit van het decor van Neuschwanstein. Deze achtergrond was behoorlijk indrukwekkend: het uitzicht over een brede, vruchtbare vallei, omlijst door met sneeuw bedekte bergen. Het klooster was pas onlangs volledig gerestaureerd, zodat hier nog meer Koreaanse reisgezelschappen en Duitse gepensioneerden konden komen. We zaten op een muur voor de achtergrond en keken naar nonnen die koeien naar de wei drijven en aan onze koekjesvoorraad knagen. Mijn man en ik hadden opnieuw deze stille dialoog, die alleen met ogen rondkomt.

"Wat moeten we doen? Morgenochtend moeten we het pension uit, alle kamers zijn volgeboekt. Het wordt laat op de avond en we hebben nog geen pension bezocht. ”

'Nou, anders nemen we gewoon iets.'

"Ben je gek? We zijn op zoek naar een huis waar we weken willen verblijven. Je moet er minstens één keer eerder naar hebben gekeken! '

'Dat weet ik ook! Maar hoe moeten we nu zoiets vinden? We zitten in een klooster midden in het bos en tegen de tijd dat we terugrennen is het donker en schreeuwen de kinderen van de honger! ”

"Het is allemaal jouw schuld. Ik wist meteen dat Google Maps … "

"Hou op!"

En dus gingen we terug naar huis, elk met een kind op onze schouders. De toeristenbussen kwamen ook terug en raakten ons bijna. We hadden een prachtig uitzicht over het stadje, het lag voor ons als in een sprookje, omgeven door bossen en weiden. En we hadden geen zin om terug te gaan, het krioelde van de toeristen en dat was het laatste wat we wilden. We waren gewoon op zoek naar een rustige plek om onze schoenen uit te trekken en gewoon naar Georgië te gaan.

Kort voor de stad ging een tak de berg op. In plaats van recht naar achteren te lopen, keken we elkaar even aan en draaiden ons toen om. Het ging steil de berg op en het was niet duidelijk of het een onverharde weg of een echte weg was. Google Maps zei dat er daar huizen zouden moeten zijn, maar ik begon te reageren op Google Maps zoals op YouTube-video's over chemtrails. Maar op een gegeven moment verscheen er een bewoond huis en toen nog een. We werden gadegeslagen door nieuwsgierige kinderogen tussen hekpalen. Mijn man belde Russisch of er hier een pension was. Een man in een onderhemd en joggingbroek verscheen op een terras dat meer op een bouwplaats leek en ons in de richting van een onverharde weg wuifde. Hij zei dat dit het laatste huis was. Dus bleven we rennen. De straat eindigde bij een verroeste oude poort en in eerste instantie hoorde niemand onze klop. Toen kwam ze, de oude kromme vrouw. Haar naam is Nani en ja, ze heeft onlangs twee kamers online verhuurd. Of beter gezegd, haar zoon deed het. We gingen met haar mee en waren verbaasd: het was precies de kamer die we op internet hadden gezien en waar we naar wilden kijken. De kamer is pas gerenoveerd, de badkamer eenvoudig, het terras enorm en (!) De reling kindveilig, we mochten hun keuken en wasmachine gebruiken. We waren het meteen eens en de volgende dag bracht een taxi ons met onze bagage naar Nani. We bleven bijna 3 weken bij haar en het kon niet vriendelijker zijn.

Nani kookt voor ons ingemaakte groenten, kruidensoep en bonenstoofpot en onze kinderen vrolijken de verse weduwe op. We genieten van de rustige uren op het enorme terras en maken kennis met Nani's kleinkinderen en familie, die hier ook de zomervakantie doorbrengen. Ze vertellen ons over hun leven, en wij over ons leven, en dan zitten we urenlang rustig en gelukkig rond de houtoven te kauwen op vers brood, dat Nani viert als de heilige gastheer, met een vroom gezicht.

We zullen verschillende keren door het bos sjokken en nog steeds onze weg terug vinden. We zien Neuschwanstein van een afstand en toch zijn we zo ver weg van de drukte als we hadden gewild. Sighnaghi, de Georgische stad van liefde en uitzicht, ligt rustig als in een gladde wolkenzee. En we weten dat wanneer de volgende golf komt, we met volle kracht terug zullen duiken.