Triglav Nationaal Park Slovenië Reisverslag – Reizende pantoffels

De droom van Groenland is dit jaar vroeg uitgebroken. Op de een of andere manier werkt het niet. Steffen en ik hebben gewoon niet de tijd om te ontsnappen aan het dagelijks leven zo lang dat het het waard is. Eindelijk spreken we een kampeervakantie af: een week naar het zuiden. Misschien een beetje langer. Het doel blijft lange tijd onbeslist. Alleen in de auto beslissen we. Het wordt Slovenië. Nogal cool. Ik kijk uit naar het Triglav Nationaal Park. Ik vraag me al geruime tijd af wanneer ik eindelijk door het Nationale Park kan dwalen. Van de wandeling door is dit keer ook niets, maar we hebben nog steeds helse plezier in de bergen.

Via ferratas in Slovenië

Het is bijna donker als we vanuit Oostenrijk de Wurzenpass over de Sloveense grens rijden. Ik herinner me nog mijn eerste reis naar Kranjska Gora. In die tijd was het een kort verblijf in de vallei van de Save. Van de schoonheid van de Julische Alpen heb ik alleen het topje van de ijsberg gezien. De komende week zou alles moeten veranderen. De volgende dag worden we getrokken naar onze eerste bestemming.

Via ferrata Mojstrana

Het kleine klimparcours voor beginners in Mojstrana. We willen het niet meteen overdrijven en langzaam beginnen. De via ferrata is populair en we zijn blij dat we al in het begin een groep kunnen inhalen. Dan gaat het aangenaam verder. Toen ik hier drie jaar geleden klom, was ik alleen. Nu druppelt het keer op keer stenen, gestart door andere klimmers hierboven en dit vraagt ​​om onze volledige aandacht. In alle mogelijke talen klinkt het "Attention stone". Toch; Ik geniet van de bergen om me heen. De Triglav verstopt zich.

Pas enige tijd later zagen we hem. We zijn al een paar kilometer verder op de Peričnik-waterval. De korte weg naar de toeristenmagneet leggen we snel achterover en kunnen in alle schoonheid van de waterval genieten. De zon schijnt door het watergordijn. Het is aangenaam koel in de buurt. Een droom op de warme dag. We besluiten om een ​​tweede via ferrata in Gozd Martuljek aan te pakken. De hitte van de dag kan echter een sterke onweersbui veroorzaken en we breken een beetje teleurgesteld bij de ingang van de via ferrata en keren terug naar de camping.

Triglav Nationaal Park

"O Triglav, mijn vaderland" – dit is de slogan van de munt van 50 cent van Slovenië. "Oj Triglav, moj dom" werd voor het eerst gepubliceerd als een gedicht in 1894 en gepresenteerd in 1895 bij de opening van het Aljaž bivak op de top van Triglav. De componist, priester en alpinist Jakob Aljaž componeerde vervolgens het gelijknamige lied. Zijn nalatenschap is niet alleen het thuislied dat zijn liefde voor de berg uitdrukt, maar ook de vele bergbeklimmersbases en hutten rond de top. Met inbegrip van de hoogste hut in Slovenië, de Kredarica-hut. Vanwege de directe ligging aan de top, wordt het vaak alleen Triglavhaus genoemd.

Kredarica hut / Triglav-huis

We naderen langzaam ons doel. Het weer houdt ons van een directe stijging, maar we verkennen de omgeving en nemen een kijkje in het enorme massief rond de Triglav. De machtige muren van meer dan 1000 meter zijn een uitdrukking van kracht en schoonheid in het nationale park. Vanuit Viševnik is ons zicht op de Triglav bijna onbeperkt. We krijgen een eerste gevoel met welke berg we willen investeren. Zelfs als we recht naar de aangrenzende vallei kijken, is het zicht enigszins geweldig.

Gifel van Viševnik

Het steile pad naar de top

Van de Vrata-vallei tot de top, het is iets meer dan 2000 meter hoog. We schatten een dagwandeling met via ferrata naar het Triglavhaus en vervolgens de volgende dag de beklimming van de top en de afdaling naar de vallei. Nu hoeft alleen het weer mee te spelen. We blijven echter het regenseizoen verslaan in Ljubljana, Ljubljana zelf is niet ver weg, zoals in Slovenië bijna alles. Er is nog een kleine stadswandeling in en het hoogtepunt van het kasteel begint de regen en zal een tijdje niet ophouden. Pas als de avond langzaam nadert, komen we droog in onze auto en terug naar de camping. Zoals elke avond koken we en dan zijn onze rugzakken ingepakt voor de Triglav-beklimming.

Ljubljana

De nieuwe dag begint rustig en pas om 9 uur staan ​​we op de parkeerplaats bij de Aljažev-hut, binden onze schoenen en beginnen we aan de ingang van het Tominšek-pad. Door dicht bos maken we snelle hoogtemeters. Het is nog steeds cool en de inspanningen zijn beperkt. Bij het eerste veiligheidskoord zetten we onze via ferrata-set aan. De moeilijkheid is beperkt. Ook bij de volgende passages heb ik vaak het gevoel dat de delen waar je je onzeker voelt geen zekerheid kunnen hebben terwijl andere passages beveiligd zijn, maar alleen voor het goede gevoel. Wanneer de eerste touwhaak mijn aanraking raakt, besluit ik mijn handen en voeten te vertrouwen in plaats van de touwen. We zullen hoe dan ook gaan zweten. De zon staat nu recht boven ons en als we het kruispunt met de Praagse weg bereiken, brandt het echt. Over het volgende kei-veld gaat de klim verder. IJsvormige scheuren in de rots worden afgewisseld met rotsachtige passages. Kort voor de Triglavhütte komt de laatste kleine via ferrata passage, die we veilig stijgen.

Tominšek Climb

Top of niet?

Aangekomen bij de hut, overwegen we kort of we de top nog moeten aanpakken, maar de wolken en het gebrek aan uitzicht laten ons liever genieten van de hutten en de zon, dan om de wandelschoenen weer aan te trekken. Pas als de volgende ochtend in de kamer het hele pak in de kamer wakker wordt om de top te beklimmen, maken we ons ook klaar. We ontbijten snel, laten een rugzak achter en beginnen de klim in volle gang. Er zijn al honderden mensen onderweg voor en na ons; veel Slovenen, maar ook een groot internationaal publiek. Voor beginners en niet erg zelfverzekerde en duizeligheid-vrije personen, de via ferrata-set is een must en heeft zeker een kalmerende werking. Ik klamp me alleen vast aan de blootgestelde gebieden, maar gebruik het gespannen stalen touw om vast te houden en te geleiden. Na de kleine Triglav blijft het zeer zichtbaar op de rug. Hier ontmoeten steeds meer mensen ons niet alleen in onze richting, maar ook de gedegradeerde. Een wilde klif en sorteren op het stalen touw is het resultaat. Ook duurt de klim waarschijnlijk slechts één tot anderhalf uur. In het weekend is het verkeer zeker langer. Zelfs onervaren personen met overgewicht kunnen door berggidsen naar de top worden geleid. Inhalen is bijna onmogelijk. Op slechts enkele plaatsen kunt u dit onbeveiligd doen. Ik passeer ook een heel trage groep met wat klimmen. Steffen blijft wat "in het verkeer" en bereikt enkele minuten later de top.

Topfoto Triglav

Triglav-gevoelens

Na onze Elbrustour 2017 is de Triglav opnieuw een gemeenschappelijk hoogtepunt. Hoewel niet zo inspannend als op grote hoogte, heeft de Triglav zijn eigen bijzonderheden. Het enorme hoogteverschil tussen vallei en top en het klimmen onderweg zijn niet zonder. Na de verplichte topfoto's hebben we nu de afdaling van zes uur. Tot aan het Triglav-huis is beter dan verwacht op de touwen die naar beneden slingeren. Na een korte pauze nemen we dezelfde route als de beklimming, maar slaan dan af op het Prag-pad en martelen ons naar beneden. Het pad is onaangenaam grind en daarom glad. We kunnen het niet onder de knie krijgen en worden altijd gereviseerd. Het is voor mij onbegrijpelijk hoe de passages sneller kunnen worden uitgevoerd. De weg rekt zich uit en mijn benen worden zwaar. Dus ben ik des te gelukkiger, toen ik in de Vrata-vallei aankwam, mijn schoenen uit te doen op de ijskoude rivier, mijn voeten in het water te zetten, mijn T-shirt te wassen en mijn pet op te frissen. Het is ondraaglijk warm en zelfs de laatste kilometers naar de auto zijn gemakkelijk, maar ze trekken enorm.

De volgende dag herinneren we ons echt wat we hebben gedaan. Trillende benen en een leuke bende zijn het resultaat. Wandelingen en andere klimroutes geven wij de voorkeur. Dat kan niet goed zijn. Hiervoor rijden we naar Bovec, naar de Soča-vallei. Hier gaan we naar een kajakschool en hoeven we niet meer zo veel aan onze benen te denken. In de vaargeul van Soča genieten we van het landschap, de bergen, de heldere rivier en onze laatste dag in Slovenië. Nogmaals, dit land verraste me positief en uiteindelijk was ik ook in het Triglav Nationaal Park.

Kajakken op de Soca

Verdere wandelingen in Slovenië

Ten zuiden van het Triglav Nationaal Park komt het brede landschap van groene karst samen. Hier begint de Via Dinarica, waarvan de paden meanderen naar Albanië. Ook bekend zijn de grot van Postojna en het rotskasteel Predjama.