Vlucht en toegang naar Costa Rica: hoe het werkt |

Reizen is niet makkelijk in tijden van Corona. Als je eenmaal aan de toelatingseisen hebt voldaan, zullen ze vast weer veranderen of zullen sommige regeringen nieuwe regels uitvaardigen. Hier vindt u onze ervaringen met vluchten en toegang tot Costa Rica (per 29 oktober 2021).

Adverteren in samenwerking met Edelweiss.

Costa Rica is tegenwoordig makkelijk te bereizen. Of je het leuk vindt of niet, is aan jou. We hebben Costa Rica niet als land van bestemming gekozen vanwege de toelatingseisen, maar omdat het zo was Een rechtstreekse vlucht van Zürich met Edelweiss naar San José geeft. En natuurlijk ook omdat we het land zo leuk vinden.

Het prachtige land in Midden-Amerika leek perfect voor de eerste bestemming van onze onbepaalde reis. Het heeft zeker prachtige natuur, golven om te surfen, ik spreek spaans en we kennen het al heel goed van eerdere reizen. De vlucht naar Costa Rica was snel geboekt.

Maar ik had veel respect voor één ding: De eerste lange vlucht als gezin. Onze kinderen zijn twee en vier jaar oud. Vertaald betekent dit: 1 x midden in de opstandige fase en 1 x grote bewegingsdrang. Hoe moeten we 12 uur in een vliegtuig naar Costa Rica overleven? Uiteindelijk ging alles veel gemakkelijker dan verwacht. Onze ervaringen vind je hier.

Vlucht en toegang tot Costa Rica: Zo doe je dat

De kinderen kennis laten maken met de grote reis: Hier op het bezoekersterras op de luchthaven.

Voorbereidingen voor binnenkomst in Costa Rica

Op het moment van onze reis (29 oktober 2021) was het voor alle reizigers verplicht om Maximaal Gelieve 72 uur voor aankomst de “Pase de Salud” in te vullen. Dit formulier bevat naast uw persoonlijke gegevens ook informatie over uw gezondheidstoestand en de landen waar u eerder bent geweest. Het moet worden ingevuld voor alle reizigers, ook minderjarigen.

Na het indienen van de gegevens ontvangt u per e-mail een QR-code die u nodig heeft voor het inchecken en invoeren. Dat is alles, als burger: in Zwitserland of Duitsland is er een visum voor 3 maanden (meestal toch).

Wettelijke meerderjarigen die niet zijn ingeënt, moeten ook een verzekering laten zien die de kosten van ziekte met Covid-19 dekt.

Reizigers die zijn ingeënt tegen Covid-19 hoeven deze verzekering niet af te sluiten. Bij het invullen van de “Pase de Salud” moet een bewijs van vaccinatie of een verzekeringsbewijs worden geüpload.

Let op: Deze regelgeving verandert voortdurend. De informatie hier is van 29 oktober 2021. Informeer uzelf bij de verantwoordelijke autoriteiten voordat u boekt. Rond de jaarwisseling voert Costa Rica ook de 1G-regel in, wat ook tot veranderingen kan leiden.

Vlucht en toegang tot Costa Rica: Zo doe je dat

De Pase de Salud is nodig om naar Costa Rica te reizen.

Voorbereidingen voor de vlucht

Costa Rica binnenkomen is dus gemakkelijk te doen. Waar ik me meer zorgen over maakte, was de lange vlucht van meer dan 12 uur. We hebben ons er daarom bijzonder gewetensvol op voorbereid.

We namen een hele handbagage rugzak mee met speelgoed voor de kinderen. Denk aan TipToi boeken en pennen, kleurboeken met pennen, stickerboekjes en puzzels. We hebben ook een nieuw puzzelboek ingepakt als verrassing, mocht het helemaal niet lukken.

Ze hebben ook kinderen koptelefoon waarmee ze Peppa Pig en Paw Patrol onbeperkt konden kijken op de vlucht. Mediaconsumptie is hier meestal beperkt, maar er was een grote uitzondering op de vlucht. Ze konden vooraf zelf de koptelefoon uitkiezen en thuis uitproberen om eraan te wennen.

Vlucht en toegang tot Costa Rica: Zo doe je dat

We hadden wat speelgoed bij ons en kregen ook een kleurboek van Edelweiss.

We hebben ook wat eten ingepakt. Iedereen die kinderen heeft, weet dat ze altijd honger hebben. We hadden repen, notenmixen en gedroogd fruit bij ons.

Voor de allerkleinsten hadden we een Kids Fly Safe-Cares riem bij ons. Daarnaast hebben we een Fly LegsUp kussen gekocht, die we uiteindelijk niet nodig hadden. De kinderen sliepen allebei een paar uur, maar dankzij EcoMax bij Edelweiss ging dat zonder problemen in de gewone stoelen.

Inchecken de dag ervoor

We wonen in Zürich, op slechts een paar minuten van het vliegveld en daar hebben we eindelijk optimaal van kunnen profiteren. Met twee kinderen, een buggy en extra sportbagage naast de normale bagage konden we ons niet voorstellen direct voor de vlucht in te checken. Met zoveel bagage leek de treinrit naar het vliegveld al te vervelend.

Dus we hebben een dag voor vertrek op het vliegveld voor twee ingecheckt terwijl de kinderen in het kinderdagverblijf waren. Een geweldige beslissing! Het inchecken verliep vlot.

Ze wonen niet allemaal in de buurt van het vliegveld, maar als het enigszins mogelijk is, zou ik dit zeker aanraden. Het maakt de start zoveel relaxter. Bij Edelweiss kan dat 23 uur voor vertrek ingecheckt worden en dat Sportbagage vliegt op een paar uitzonderingen na vrij met.

Vlucht en toegang tot Costa Rica: Zo doe je dat

Inpakken voor het hele gezin.

De surfplank is ingepakt.

Inchecken de dag ervoor.

De vlucht

Dus toen was het daar, de grote dag. Na een nacht weinig geslapen te hebben, reden we ‘s ochtends vroeg naar het vliegveld. Op het treinstation ontmoetten we elkaar allemaal op onze gebruikelijke drukke manier van werken, een vreemd gevoel.

Op de luchthaven konden we dankzij de check-in van de vorige dag gewoon door de security check lopen en rechtdoor naar de gate. Daar hebben we de kinderen uitgeput met rennen door de gangen zodat ze voldoende beweging hadden voordat ze lang moesten zitten.

Vlucht en toegang tot Costa Rica: Zo doe je dat

Wij zijn klaar voor Costa Rica!

Het instappen en de vlucht verliepen vlot.

Het in- en uitstappen ging snel en binnen zeer korte tijd waren we in de lucht. Ook deze keer verliep het begin soepel met de kinderen omdat alles nieuw en spannend was.

Enkele dagen voor vertrek kregen we bericht van Edelweiss dat onze rechtstreekse vlucht naar Costa Rica nu wordt gevlogen met een tussenstop in de Dominicaanse Republiek. We waren enigszins teleurgesteld omdat we veel belang hechtten aan de rechtstreekse vlucht.

Het bleek niet zo erg te zijn, want na 10 uur was het goed voor de kinderen om over het vliegveld te kunnen rennen en wat energie kwijt te raken. Terwijl ze op de eerste vlucht veel speelden, verslapen ze de verdere vlucht van de Dominicaanse Republiek naar Costa Rica.

Vlucht en toegang tot Costa Rica: Zo doe je dat

Vanuit de Dominicaanse Republiek gaan we verder naar Costa Rica.

EcoMax met Edelweiss

Bij Edelweiss hebben we ze voor lange vluchten EcoMax-klasse geboekt. De criteria waren 10 cm meer extra beenruimte en 5 cm meer kantelhoek voor de zitting – een verstandige beslissing. Ik zou mezelf op elk moment weer op deze luxe trakteren met Edelweiss, omdat het de vlucht zeer comfortabel maakt.

Het is super praktisch voor de kinderen omdat ze gewoon voor de stoel op de grond kunnen hurken en hun stoel als tafel kunnen gebruiken om te spelen. Daarnaast zit er eerder eten in de EcoMax en is hij kleiner met een aparte ruimte en daardoor stiller.

Er zijn veel mogelijkheden om eten te kiezen en te reserveren. Voor de allerkleinsten is er een speciaal kindermenu. Ik was een beetje zenuwachtig voor de lange vlucht. Zouden de kinderen het ook goed doen? Word jij (of ik) ongeduldig? Ben je te luid? Gelukkig waren we omringd door relaxte medereizigers die zelfs met de kinderen speelden en die de vlucht uiteindelijk heel goed hebben weten te redden. Dit is ook te danken aan de begripvolle stewardessen, die altijd zeer beleefd tegen ons zijn geweest.

Vlucht en toegang tot Costa Rica: Zo doe je dat

Extra ruimte in de EcoMax.

In de EcoMax is er 10 cm meer beenruimte.

Ruimte genoeg en druk in de Edelweiss EcoMax.

De ingang

Een geldig paspoort is vereist om Costa Rica binnen te komen en tegenwoordig is de Pase de Salud ook vereist. Daarmee is de invoer al gedaan en worden normaal 90 dagen in het land toegekend.

We waren niet de enige vlucht die op dat moment landde. Dienovereenkomstig hebben veel mensen zichzelf voor de immigratiecontrole geduwd. De wachttijd werd gegeven als ongeveer twee uur.

Reizen met kinderen is tijdrovend en kan ook zwaar zijn. In deze situatie is het echter zeker een voordeel, omdat we voorrang krijgen. Het duurde maar een paar minuten voordat het grondpersoneel rechtstreeks naar je toe kwam Extra schakelaar waar we de wachttijd konden vermijden en direct naar binnen konden. Terwijl het voor de andere passagiers wat langer duurde, was de invoer voor ons snel gedaan. Hiervoor hoefden ze geen 10 uur lang kinderen te bezitten….

Vlucht en toegang tot Costa Rica: Zo doe je dat

Binnenkomst in Costa Rica.

Bagage ophalen op de luchthaven van San José.

Conclusie

Dankzij een goede voorbereiding en een prettige vlucht hebben we de hele reis goed onder de knie. Voor ons was het de eerste langeafstandsvlucht met twee kleine kinderen. En ik ben aangenaam verrast hoe aangenaam het was.

Alle medereizigers en het cabinepersoneel waren super aardig en attent en dankzij de reis in de EcoMax-klasse van Edelweiss hadden we genoeg ruimte om te spelen.

Ik ben dankbaar voor de kans om als gezin met jonge kinderen voorrang te krijgen, vooral als het gaat om paspoortcontrole in Costa Rica. Toegang was snel en eenvoudig.

Nu zijn we klaar voor een nieuw leven, nieuwe ervaringen, nieuwe mensen en veel inspiratie voor ons levenspad.

Ga je binnenkort naar Costa Rica?

Disclaimer: Edelweiss heeft ons uitgenodigd op deze vlucht. Er is natuurlijk geen verplichting om positief te melden of iets dergelijks. Dit artikel geeft onze mening en ervaring weer.