Wandeljam in de Hoge Tatra – reisverslag – reisberichten

Eindelijk vakantie! De eerste maanden van het jaar waren super vermoeiend en in plaats van minder te werken stond er simpelweg veel meer op de tablet dan normaal. De zomervakantie zit er net op, de meeste van mijn collega’s zijn al op vakantie geweest, ik sleep me van de ene op de andere dag en snak naar de natuur en stilte.

Het was eigenlijk het plan om met vrienden naar Oostenrijk in de Alpen te reizen en daar een huttentocht te doen. Op de een of andere manier een slecht idee met Corona en de bekende bedcamps. En zo ontstond vrij spontaan het idee om naar de zogenaamd rustigere gebieden van de Hoge Tatra op de grens tussen Polen en Slowakije te rijden en daar te genieten van de bergen. Mijn reislust wordt enorm aangewakkerd door een documentaire op televisie en op de een of andere manier klinkt de regio erg verleidelijk.

Klimmen naar de Gerlachspitze

Op de allereerste dag besloten we om naar de Gerlachovský štit te gaan. Sommige van onze groep rollen met hun ogen; De volgende ochtend na de lange reis om 05.30 uur op het ontmoetingspunt staan ​​met de berggidsen. Ook is het misschien niet tactisch slim om de bergen in te klimmen met je benen nog steeds “koud”. Uiteindelijk zullen de pijnlijke spieren ons de komende dagen vergezellen, maar de toegang tot de regio met de Gerlachspitze wordt een volledig motiverend succes. Onze twee berggidsen Ivan en Peter wachten ons al op. ‘S Morgens zijn ze nog wat zwijgzaam, maar al gauw als we de eerste meters achter ons hebben, beginnen ze voor ons te bidden over elke berg en elke route die je hier kunt lopen. Aangezien het onze eerste dag is en we nog steeds geen oriëntatie hebben, is het moeilijk voor ons om alles te volgen. Ondanks een zekere frisheid in de ochtend volgen we de twee zeer gemotiveerde vanuit de Sliezky Dom-hut om toegang te krijgen tot de klimpassage naar de top. Het is vrij gemakkelijk klimmen, maar veeleisend en vermoeiend vanwege de lengte en de vele hoogtemeters.

Velické pleso

Als we bij de eerste bergkam aankomen en deze oversteken, stappen we een gordijn van mist in en mijn eerste gedachte is of we überhaupt iets zullen zien vanaf de top. Maar al snel trekt de mist weer op en hebben we beneden een duidelijk zicht. Hoogtevrees wordt tijdens de tour niet aanbevolen. We zijn niet de enige voor de hele tour. In Slowakije mag je behalve de wandelpaden alleen met een berggids gaan en dat vind ik erg handig, want ondanks zijn populariteit en misschien wel 50 tot 100 mensen per dag mag de tocht niet onderschat worden. En zo veel kleine touwteams sieren de weg naar boven.

Gerlachspitze / Gerlachovský štít

Op de top van de Gerlachspitze is het vrij smal en aangezien iedereen een foto wil met het blootgestelde kruis op de top, staan ​​we in de rij. Nou ja, het is hier maar af en toe vol en je kunt snel een plekje vinden voor een hapje. Ik weet niet of het komt door de inspanning van de beklimming of door het vooruitzicht dat het eten goed zal smaken, maar ik zal de energie nog nodig hebben voor de afdaling. Na versterking aan de oostkant van de berg voelt het steiler aan en een klimpunt scherper. Sommige klimpassages zijn beveiligd met spelden en beugels, maar ze wiebelen ongemakkelijk. Hier zijn dringend verbeteringen nodig. Zou de berggids onze kant ophouden, ondanks dat hij was beveiligd? Zelfs dagen later zijn we het er niet mee eens. We dalen dus langzaam en voorzichtig af. Met elke meter verdwijnt echter ook de kracht en moet worden gecompenseerd door concentratie. Als we eindelijk beneden zijn en onze weg de hoofdweg bereikt, is een min of meer met natuursteen geplaveid wandelpad over de Hoge Tatra, zelfs rechtdoor lopen is vermoeiend. Dan is er de middagzon, die nu onvermoeibaar op ons hoofd brandt.

In de buurt van de Velické pleso

Terug in de hut laten we onze benen hun batterijen opladen en vullen we de gekraste vloeistofreserves met een koel drankje. Ik kan me de pijnlijke spieren van de komende dagen goed voorstellen.

Doe je benen omhoog?

De komende dagen doen we het rustig aan en regenereren we onze benen met korte wandelingen en trektochten. Alles in de geest van de volgende tour op de Kôprovský štit. Hij werd ons aanbevolen door de berggidsen en adverteerde met eenzaam. We zijn zeker niet de enigen op de parkeerplaats bij het treinstation Popradské Pleso bij Štrbské Pleso. De plaatmetalen lawine van geparkeerde auto’s is enorm. Gelukkig verspreiden de mensen zich over de uitgestrektheid en lopen ze nog steeds in één richting. We maken een korte omweg naar het monument voor de bergbeklimmers die stierven in de Hoge Tatra en halen onszelf op en een stukje respect voor de bergen.

Uitzicht vanaf het Kühlbachtal

Daarna gaan we verder richting Kôprovský štit en Rysy. De Rysy is de hoogste berg van Polen en is ook vanuit Slowakije te bereiken. Daarom is het pad navenant vol. Maar wanneer het pad zich scheidt en ons pad nog steeds erg druk is, rijst de vraag hoe de berggidsen erin geslaagd zijn om “alleen” te zijn op de Kôprovský štit.

Bij het bergmeer Vel’ke Hincovo Pleso nemen we een korte pauze en wachten op elkaar. Onze groep is inmiddels flink uitgebreid. Met frisse energie pakken we de laatste etappe aan en klimmen vanuit het dalbassin de bergkam op en dan nog eens 30 minuten naar de top. Het is soms moeilijk om je eigen ritme te vinden, omdat iemand je van onderaf inhaalt of je hebt een groep voor je. Ook al zijn we niet alleen op de top en is het echt niet makkelijk om een ​​fijne en comfortabele plek te krijgen op het ruige terrein, het uitzicht en het uitzicht over de Hoge Tatra is uitstekend. Vanaf hier kunnen we de grenskam tussen Polen en Slowakije zien en onze ogen in beide richtingen ver de bergen in laten dwalen. Op een gegeven moment zien we kleine groepen punten en zijn we echt verbaasd hoe populair dit gebied is en hoeveel mensen zich aangetrokken voelen tot vermoeiende dagtochten en momenteel minder meerdaagse reizen.

Uitzicht vanaf de Kôprovský štít

Bij de Majláthova chata-hut op de kristalheldere Popradské pleso stoppen we voor een pauze in de afdaling en trakteren we onszelf op een biertje. De dag was zo heet dat bijna vier liter water op is en ik dringend verfrissing nodig heb. De laatste meters terug naar de auto lopen de benen bijna alleen. Natuurlijk is een diner met lokale en hartige gerechten in een restaurant in Tatranská Lomnica ook verleidelijk. We lieten de laatste avond in Slowakije mooi eindigen en vatten de paar dagen hier heel positief en met veel meer wandelpotentieel samen.

Goulash met knoedels

De volgende ochtend rijden we naar de “winterhoofdstad van Polen”. Zakopane ligt hemelsbreed maar een paar kilometer verderop, maar is alleen te bereiken via een brede boog rond de Hoge Tatra en ook nog een heel andere wereld, zo moeten we meteen ontdekken. We zijn sneller terug in Slowakije dan we ons kunnen voorstellen. Maar dit is een ander verhaal.