Want samen is mooier dan alleen – reisverslag Nepal – reisberichten

Eeen wandelverhaal over vriendschap tussen Val & Kristin

Kristin: Een paar maanden geleden hoorde ik in een podcast hoe twee meisjes spraken over hun hele leven achter dit ideaal van vriendschap aan zoals in de tv-serie 'Friends'. Perfecte vrienden met wie je alles deelt, die altijd bij elkaar blijven. Met het opgroeien hadden ze nu echter ontdekt en geaccepteerd dat deze utopie alleen in film bestaat. Het reflexieve hoofdschudden werd gevolgd door een bericht met een podcastlink naar Val: "Dat is onzin, niet?". Val en ik hebben zo'n vriendschap. In de afgelopen 10 jaar hebben we echt geleefd als 'vrienden': samenleven als een gezin, thuiskomen en elkaar alles vertellen wat er overdag is gebeurd, samen ontbijten in pyjama, een korte jurk voor het feest leen aan anderen. We zijn iets geworden tussen beste vrienden en zussen. En sommigen om ons heen behandelden ons bijna als een stel, ik vergezelde Val als een +1 voor een bruiloft, ze kwam met mij naar het familiediner, tussen mijn broers en zussen en hun partners.

Val: Toen het me duidelijk werd dat ik mijn reislust niet langer op vakantie wilde lessen, maar in plaats daarvan permanent naar het buitenland wilde verhuizen, realiseerden we ons dat er iets zou veranderen voor ons en onze vriendschap. Na 10 jaar samengewoond te hebben, zouden we binnenkort op verschillende continenten gaan wonen. Hierdoor gingen we bewuster nadenken over onze vriendschap, wat vriendschap voor ons betekent en waarom de vriendschap tussen ons anders is dan alle vriendschappen die we eerder hadden.

Kristin: We zijn allebei graag op pad in de wereld, die op de een of andere manier de afgelopen 10 jaar is gemarkeerd. Werk en reis in Australië, semester in het buitenland, met de bus door Nieuw-Zeeland of kriskras door Centraal-Amerika. Het voelt passend om aan het einde van onze tijd samen in Hamburg een geweldige reis samen te maken. Iets nieuws voor ons beiden. En ook een beetje een uitdaging. We kiezen voor een lange wandeling in de Himalaya.

Val: Ik ben altijd gefascineerd geweest door de Himalaya, het uitgestrekte landschap, de harde natuur en de andere manier van leven van de mensen. En de moeilijkheden die alleen hoogte met zich meebrengt. Ik heb al verschillende backpacktochten van meerdere dagen gedaan en heb ervaring met het plannen van dergelijke reizen. Maar in Nepal werkt het anders. Ik probeer mijn best te doen om erachter te komen waar er onderweg eten en drinken is, of je kunt kamperen of hoeveel kledinglagen we moeten inpakken vanwege de wisselende lentetemperaturen.

Kristin: Te voet reizen is voor mij een nieuw ontdekte passie. Tot nu toe, tijdens mijn reizen in het buitenland, reisde ik graag met de bus of trein om veel rond te reizen en veel nieuwe dingen te ontdekken. Maar ik heb zin in de vertraging die wandelen met zich meebrengt. En ik kijk maar uit naar Quality Time voor twee.

´Val: We plannen een trektocht van 28 dagen die ons van de voet van de Himalaya naar het hart van Sagarmatha National Park brengt – het huis van de Mount Everest. We willen 3 passen oversteken, elk hoger dan 5000 m, 3 toppen van ongeveer 5500 m beklimmen en Everest Base Camp bezoeken. Geïnspireerd door reisblogs en vlogs, besluiten we een camera mee te nemen om onze reis en onze gedachten over vriendschap vast te leggen. We willen meer met het onderwerp omgaan en naïef als we zijn, we hebben onszelf het gedurfde doel gesteld om onze reis uiteindelijk samen te vatten in een kleine onafhankelijke film.

Kristin: We vliegen naar Kathamandu, van daaruit gaan we verder per jeep. We rijden 8 uur over avontuurlijke wegen tot we aankomen in Shivalaya (1770 m), 250 km verderop. Kamperen is verboden in Everest National Park, in plaats daarvan verblijf je in zogenaamde theehuizen. De weinige kamers zijn eenvoudig maar schoon, je neemt je eigen slaapzak mee en deelt het toilet en de kraan met iedereen. Daal Bhat is traditioneel verkrijgbaar voor ontbijt en diner, maar sommige lodges zijn al aangepast aan westerse reizigers en bieden ook omeletten en havermout in de ochtend. Daal Bhat lijkt een vrij complexe compositie te zijn, meestal bestaande uit rijst, groentecurry, linzen, groenten in het zuur en een vorm van gestoomde groene bladgroenten. Omdat we allebei geen vlees eten, zijn we blij met de verscheidenheid aan vegetarische en veganistische variaties. Elke maaltijd wordt vers bereid door de gastheren en je hebt het gevoel 's avonds samen met het gezin in de woonkamer te zitten.

Val: Bhandar (2190 m), Sete (2500 m), Junbesi (2700 m). Onze route voert ons door dichte, indrukwekkende rododendronbossen en langs eenvoudige boerderijen met kleine velden. Ver weg van de volgende plek lijk je bijna zelfvoorzienend en houdt iedereen kippen, geiten of koeien. We moeten nog wel even wennen aan de lange wandeldagen fysiek en mentaal. Nunthala (2194 m), Bupsa (2360 m), Phakepani (2700 m). De rugzakken zijn zwaar en het pad is altijd steil. Op en neer en weer op en neer. Als het te vermoeiend is, merken we dat we stiekem worden. Of stop met met elkaar te praten om anderen tegen je humeur te beschermen. Kristins theorie is dat ons hoofd altijd focust op iets negatiefs wanneer het lichaam zijn limieten bereikt. Misschien is het 'gemakkelijker' voor het hoofd om irrationeel geïrriteerd te raken door iets leegs ("helemaal stom dat we vanmorgen gingen ontbijten en vervolgens onze rugzakken inpakten, als we mijn suggestie hadden opgevolgd, zouden we dat zo lang geleden hebben gedaan …" ) afleiden van het besef van de eigen zwakheid.

Kristin: Reizen met een camera is een hele nieuwe uitdaging. Niet alleen foto's maken, maar video's maken terwijl je zowel een ervaarder als een documenteerder bent, is een mooie evenwichtsoefening. Soms missen we een belangrijk moment om te filmen omdat we als onderwerp op dit moment leven, we kunnen niet ver van ons verwijderd zijn. Soms laten we de camera ook bewust in onze rugzak zitten en kiezen we voor de spontane schoonheid van het moment en tegen de goede foto. Soms is het respect voor de lokale bevolking, bijvoorbeeld wanneer een boeddhistische monnik een ceremonie houdt voor onze gastheren om het nieuwe huis in te wijden. En soms zijn het heel eenvoudige, externe omstandigheden die beperken – de vermoeidheid waarmee we 's avonds in bed vallen of het ongeduld als de dag lang is en de maag leeg is.

Val: Maar filmen is leuk en gelukkig worden we er ook beter in. En sneller. We perfectioneren ons uit- en inpaksysteem en vinden nu snel de juiste instellingen. En langzaam kijken we niet meer zo onhandig voor de camera, het lukt ons altijd de lens te vergeten die op ons gericht is als we onszelf filmen. Als we 's avonds de opnames van de dag van de SD-kaarten op de harde schijf afspelen, kijken we altijd kort door de foto's en video's. Zijn de opnames iets geworden? Wat is de belichting? Wat doet het ND-filter? Lijken we weer op twee konijnen voor de slang?

Kristin: Bij de voorbereiding op de reis ontdekten we dat de levensduur van de batterij en de oplaadtijd een probleem zouden zijn. De meeste afgelegen theehuizen hier hebben helemaal geen elektriciteit, enkelen hebben zonnecellen op het dak, van waaruit de elektriciteit in autobatterijen wordt opgeslagen. Met het vooruitzicht om elke vierde of vijfde dag alleen betrouwbare elektriciteit te hebben, moesten we wat batterijen en apparatuur meenemen, dus ons plan van gemakkelijk en onafhankelijk reizen was klaar. Met de enorme drukte voor grote, uitgebreide expedities naar de Himalaya, verdienen veel Nepalezen geld als dragers of gidsen. Een beroep dat in deze afgelegen regio's een hoge reputatie geniet. Ook al vinden we het idee in het begin heel vreemd, toch besluiten we hulp te aanvaarden voor het dragen van de filmapparatuur en een drager en gids in te huren.

Val: Gelukkig kunnen we meteen goed opschieten met Tek en Novin. Tek's Engels is erg goed en we leren veel van hem over het land en zijn tradities. De twee vervelen zich al snel met onze vele stops, de constante montage en demontage van de camera en ons langzame wandeltempo tijdens het filmen met de gimbel. Beter gewend aan de hoogte gaan ze vaak snel naar de volgende stad of de volgende kruising. Ze geven ons de ruimte om het concept van onze film en de reis te implementeren. Twee vriendinnen op een wandeling. En de twee lijken er weinig bezwaar tegen te hebben, na verschillende foto- en filmstops ontmoeten we ze overdag ergens onderweg, babbelend en lachend, verdiept in discussies met elkaar en met de lokale bevolking. Voor de Tek en Novin lijken we een aangename afwisseling te zijn van de grote reisgroepen waarmee ze normaal reizen en ze gebruiken hun vrije tijd om oude contacten te onderhouden en nieuwe te leggen.

Kristin: Na een week wandelen in rustige harmonie, naderen we de zogenaamde Everest Highway, de hoofdroute die Lukla verbindt met het Mount Everest Base Camp. Op deze route wandelen niet alleen bergbeklimmers en yaks met voedsel naar het basiskamp, ​​het is ook de meest populaire trekkingroute in Nepal, waar wandelaars rechtstreeks naar de 2860 meter hoge Lukla vliegen en vandaar naar het basiskamp lopen en terug in ongeveer 10 dagen.

Val: Het is ongebruikelijk in Phakding (2610m) om plotseling omringd te worden door zoveel mensen, van wie sommigen zojuist vandaag of gisteren vanuit Kathmandu zijn ingevlogen. Er hangt opwinding in de lucht en hoewel we onszelf of onze schaarse garderobe een week niet hebben gewassen, zien velen er fris en schoon uit, met gloednieuwe rugzakken en sprankelende wandelschoenen.

Kristin: Als we de Hillary Bridge oversteken, voelen we dat we in de hoge bergen zijn aangekomen. We zijn nu in het Sagarmatha National Park, de thuisbasis van de Mount Everest. In Namche Bazaar (3440 m) genieten we van een korte pauze van gericht wandelen en wandelen we comfortabel door de smalle straatjes. Namche is het commerciële centrum van het nationale park en hoewel alles hier met een jak, vervoerder of helikopter wordt vervoerd, heb je het gevoel dat je in een echt stadje bent. Er zijn allerlei soorten wandelkleding en uitrusting te koop en we trakteren onszelf op een zeer westerse espresso in de Himalaya Java Coffee. De kleine coffeeshop zou ook in Hamburg kunnen zijn. Hoe vreemd het ons in eerste instantie hier ook lijkt (we leren dat de Italiaanse espressomachine door jakken in zijn afzonderlijke delen is opgesplitst), het is ook leuk om zo ver van huis zo vertrouwd iets te vinden. Op de een of andere manier lijken coffeeshops altijd een beetje ontspannend voor mij als ik reis, even vergeten we op welk continent we ons bevinden.

Val: Thame (3820 m), Marulung (4210 m), Lungden (4370 m). Sinds Namche wandelen we op de Three Passes Trek, die ons in ongeveer 15 dagen terugbrengt naar Namche. Weg van de Basecamp-route wandelen we nu weer alleen en keert de rust terug. We hebben ons ritme gevonden, lopen in harmonie met elkaar en met onze omgeving. Onze rugzakken zijn een deel van ons lichaam geworden en onze schoenen dragen ons alleen de berg op. We hebben al meer dan twee weken niet gedoucht omdat het gewoon te koud is om 's avonds met koud water uit de kom te spoelen. Maar dat maakt ons niet zoveel uit, we slapen, eten en rennen naast elkaar. Ons lichaam moet lang geleden naar dezelfde geur hebben geroken en onze neus kan de geur van de een niet meer van de ander onderscheiden. We konden onze kleren tenminste met de hand wassen met koud water als er genoeg tijd was om te drogen.

Kristin: Voorafgaand aan deze reis vroegen enkele kennissen of collega's ons of we niet bang waren voor onze vriendschap – voordat we op onze zenuwen gingen werken en meer dan een maand lang 24 uur per dag niet samen konden zijn. Maar we wandelen graag in tweetallen. We lopen in dezelfde harmonie waarin we thuis samen leven. We hebben nooit veel ruzie gemaakt. Helemaal aan het begin, pas verhuisd naar de eerste gedeelde flat, was er constructieve stress. Ik herinner me een situatie, ik weet niet meer waar het over ging, maar ik herinner me nog steeds huilende en dichtslaande deuren terwijl Val deed alsof er geen argument was. Maar vanaf het begin respecteerden we elkaar erg en waardeerden we elkaar. En waren beiden geïnteresseerd in een diepe vriendschap. We wilden dat het zou zijn als 'Vrienden'.

Val: In de loop van de tijd hebben we geleerd om na te denken over ons eigen gedrag en met elkaar te praten. Maar het hielp zeker om samen te leven. Conflicten konden we niet gemakkelijk vermijden. We hebben geleerd de tijd te nemen om elkaar te begrijpen en andere perspectieven als even gerechtvaardigd te accepteren. Dat klinkt versleten, maar niet om het anders zijn van de ander te vergelijken met het fout hebben, maar om openheid bewust te beleven, het verschil als inspiratie te vieren en de kans te zien iets nieuws te leren – dit is misschien de basis van onze vriendschap.

Kristin: Na een dagje rust is het tijd voor de eerste pass. We starten voor zonsopgang in Lungden (4370m). Het hoogste punt van de Renjo La Passes ligt op 5360 m en we proberen daar rond het middaguur aan te komen. De hoogte is zwaar. Na onze rustdag voelden we ons fit en waren we goed geacclimatiseerd aan de hoogte, althans in Lungden. Maar met elke meter verder ademen we sneller, de benen zijn zwaar en we maken maar langzaam vooruitgang. Desalniettemin hebben we een goed humeur en kijken we uit naar het uitzicht en de welverdiende pauze.

Val: Na 6 uur zijn we op. Zoals altijd betekende het bouwen van de camera, filmen, tweemaal uitrekken en opnieuw inpakken dat het wat langer duurde. Maar dat is oké, we genieten van het moment en het indrukwekkende uitzicht tot aan het dorp Gokyo, het turquoise Gokyo-meer en de Mount Everest, dat zo dichtbij lijkt en niet zo veel hoger dan wij.

Kristin: Nadat we de eerste high pass hebben overwonnen, verlies ik een deel van de spanning. Zonder veel wandelervaring had ik er al over nagedacht of ik het zo gemakkelijk zou kunnen doen, een stijging van meer dan 1000 meter in 6 uur en dan de afdaling naar Gokyo die nog 2 uur zou duren. Wandel in totaal meer dan 8 uur en slaap dan in Gokyo op 4790 m. Maar op dit moment ben ik nog beter af dan Val, die nogal wat hoofdpijn krijgt. Ik ben trots en blij dat ik deze reis heb durven ondernemen. En ik ben blij dat ik de vreugde en het geluk met Val kan delen.

Val: We blijven een paar dagen in Gokyo. Ik heb moeite met de hoogte en het duurt even voordat mijn hoofdpijn is verdwenen. De hoogte beïnvloedt Kristin anders, maar ook intensief. Ze heeft moeite met slapen en wordt meerdere keren per nacht naar adem happend wakker, het gevoel dat ze niet genoeg lucht krijgt is alom aanwezig. Het meest vreemde is ons aanhoudend gebrek aan eetlust. Na 10 uur wandelen knijpen we 's avonds lusteloos in een bordje Daal Baht. We moeten elkaar eraan herinneren om genoeg te eten. Het is alsof de hoogte het lichaam zijn eigen gevoel ontneemt voor wat het op dit moment nodig heeft. Alsof je was overgeschakeld naar de zelfvernietigingsmodus. Het enige waar we trek in hebben is een snickers als toetje (en voor ontbijt en lunch en tussendoor).

Kristin: Drinken is daar beter, we zorgen ervoor dat we minstens 5 liter water per dag drinken, soms meer 8. En gemberthee, die hier als een wondermiddel wordt verhandeld. Hoe mooi Gokyo ook is, het verblijf is stressvol voor ons en we zijn blij als we ons fit genoeg voelen om verder te gaan. Het gaat verder naar Dragnag (4830 m) en over de Cho La Pass (5420 m) naar Dzongla. Het landschap is indrukwekkend, bergen met pittoreske met sneeuw bedekte toppen zover het oog reikt, indrukwekkende gletsjers, waarvan het water in kristalheldere bergmeren stroomt, schitterende zonneschijn en blauwe luchten.

Val: Ik geniet van de reis, mis niets. Ik denk aan mijn eerste grote reis, ik was 19, het doel: Thailand. Ik wilde echt alleen gaan, ik denk dat ik mezelf wilde bewijzen dat ik op eigen benen kan staan. Het werkte goed, ik voelde me alleen veilig en reizen was spannend. Maar op een gegeven moment bereikte ik het punt waarop ik wenste dat ik de vreugde en het moment met iemand kon delen. Ik heb veel andere reizigers ontmoet, maar het plezier bleef vaak even oppervlakkig als de gesprekken: waar kom je vandaan, waar ga je heen, wat heb je waar meegemaakt, wat heb je misschien gemist. Ik verlangde toen naar echte, diepe ontmoetingen. Achteraf denk ik dat deze ervaring ongelooflijk vormend was voor mij. Ik weet dat ik het alleen goed kan, maar ik weet ook hoe leuk het is om ervaringen te delen.

Kristin: Ik vind het belangrijk om te leren om alleen te zijn met jezelf. Om je eigen geluk niet afhankelijk te maken van anderen. Echt verantwoordelijk zijn voor jezelf en je eigen leven. Maar als je dat begrijpt, als je niets van anderen vraagt ​​of verwacht, dan creëer je ruimte voor groei, voor een synergie waarin de gemeenschap echt meer is dan de som der delen.

Val: In Lobuche (4910m) komen we de Everest Highway tegen, die ons naar Gorak Shep (5140m) leidt, de hoogste plaats in het nationale park. Zelfs water moet hier door jakken worden vervoerd en het land lijkt vijandig tegenover al het leven. Alleen kleine grassen en korstmossen groeien, de zon is helder en de wind bijt. We zijn onder de indruk van dit landschap, dat zo anders is dan alles wat we op onze vorige reizen hebben gezien. Ik ben blij dat ik deze ervaring kan delen. We vieren een moment van bezinning in Everest Base Camp (5364 m) wanneer er lichte sneeuw valt en we een deel van de energie voelen die de vele gele tenten uitstralen. Zoveel doelen en dromen, zoveel energie die is gestopt in planning en voorbereiding, de teleurstelling als je eigen gezondheid of het weer niet meespeelt. Alpinisme op deze hoogte heeft veel variabelen en slechts een paar staan ​​onder menselijke invloed.

Kristin: Vanaf het basiskamp gaan we verder naar de Kongma La Pass (5535m), de laatste en hoogste pas van onze reis. Maar de klim is niet bijzonder lang en we zijn zelfverzekerd en ervaren na 4 weken wandelen. Eenmaal bovenaan maken we een epische opname en weten we op dat moment dat dit de openingsscène van de film zal zijn. Voor het eerst voelen we dat het gedurfde idee van de reisfilm daadwerkelijk werkelijkheid kan worden. Op de pas aankomen betekent ook dat het vanaf nu alleen maar bergafwaarts is, terug richting Lukla. Alle zorgen verdwijnen in het niets, alle ontberingen zijn voorbij. Vanaf hier zijn de wandeldagen gemakkelijk en kort. We zijn opgelucht en trots – maar al een beetje triest dat de reis binnenkort ten einde komt.

Val: Op weg naar Lukla passeren de plaatsen ons, we zweven gewoon de berg af. Na weken in dunne berglucht voelen we ons vederlicht en alle energie keert terug naar ons lichaam als het terugkeert naar onze omgeving. Bij elke stap wordt het landschap rijker aan kleur en leven.

Kristin: Aan het einde van de reis weten we niet wat de toekomst voor ons in petto heeft. Maar wat we zeker weten, is dat alleen wij verantwoordelijk zijn voor onszelf en ons leven. Wij zijn de enigen die verantwoordelijk zijn voor wat er van onze vriendschap zal worden en net zoals we voor elkaar besloten toen we begin twintig waren en voor een vriendschap als 'Vrienden', kunnen we dat nu opnieuw doen.

Val: Niet omdat we iemand nodig hebben, maar omdat we iemand willen. Omdat we weten hoe waardevol echte, diepe relaties zijn. Omdat samen mooier is dan alleen. En omdat samen met Kristin sowieso de mooiste is.

Als je meer wilt weten over ons, onze reis of ons filmproject, dan zijn we blij als je langskomt op Instagram of op onze website togetherfree.de. Het krijgt langzaam vorm!

Source: https://www.reisedepeschen.de/weil-zusammen-schoener-ist-als-allein/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=weil-zusammen-schoener-ist-als-allein