Met de fiets onderweg op de Bodensee-fietsroute

De eerste keer als gezin op een fietstocht over de Bodensee-fietsroute in het kanton Thurgau. Wij hebben hem getest en laten je de mooiste haltes langs het fietspad zien.

Adverteren bij Thurgau Toerisme

De zon schijnt uit de lucht, de temperaturen zijn met ruim 25 graden perfect en we zijn klaar om te trappen. Met deze topvoorwaarden starten wij onze eerste fietstocht als gezin.

Daarom hebben we gekozen voor de Bodenmeer fietspad besloten, dat dit jaar zijn 40ste verjaardag viert. Het is grotendeels vlak langs het meer en het extra fietspad is perfect voor onze kinderen. De hele route rond het Bodenmeer is ongeveer 300 km lang.Onze kinderen zijn bijna vier en zes jaar oud en daarom brengen we het aantal kilometers terug naar 10 per dag. Dat is niet veel, maar we willen een positieve ervaring voor de kinderen creëren en het eerste fietsweekend rustig aan doen.

De is hiervoor geschikt Doorsnede door het kanton Thurgau vooral omdat er onderweg veel te zien is en we overal kunnen stoppen. Daarnaast rijdt de regionale trein Thurbo parallel aan het fietspad, waar we eventueel op zouden kunnen overstappen.

Thurgau: fietsen over de Bodensee-fietsroute

We zijn klaar voor onze eerste fietstocht met kinderen.

Van Romanshorn naar Güttingen

In Romanshorn nemen we de onze direct bij het treinstation elektrische fietsen bij de receptie. Mijn fiets wordt geleverd met een aanhanger, die ik in eerste instantie gebruik voor onze bagage. Maar het is ook een zekerheid als het jongste kind niet meer wil rijden. De kinderen zitten op hun eigen fiets.

Het Bodenmeer-fietspad loopt grotendeels langs het meer en het begin is al idyllisch. We worden altijd blij van de mooie uitzichten en de vele rustplaatsen onderweg.

Thurgau: fietsen over de Bodensee-fietsroute

Zo idyllisch begint de Bodensee-fietsroute in Romanshorn.

Het Bodensee-fietspad bestaat 40 jaar.

Het gaat altijd langs het meer, hier in Uttwil.

We maken de eerste stop bij Pier in Uttwil waar we onszelf trakteren op een heerlijk ijsje in het restaurant aan het meer. De kinderen zijn blij met de kleine speeltuin, wij met de ligging aan het meer.

We rijden door naar Kesswil. We rijden langzaam en worden constant ingehaald door andere fietsers. Maar als ze zien hoe klein de kinderen zijn, zijn ze blij dat we onderweg zijn en worden de kinderen zelfs toegejuicht, wat ze heel trots maakt.

In Kesswil maken we een langere stop bij de Badhüsli en een duik in de Bodensee mogen we niet missen. We zijn daar bijna alleen en verbazen ons erover dat er op vrijdagmiddag geen mensen meer zijn. Bij de natuurlijke badplaats is er de Badhüsli Kesswil, waar een gezellige stop mogelijk is.

Thurgau: fietsen over de Bodensee-fietsroute

Springen in het Bodenmeer.

Zoals op vakantie!

Kort voor ons doel voor de eerste dag maken we een kleine omweg Zonnehusli, die ons voor onze reis en ook tijdens het fietsen werd aanbevolen. “Je moet absoluut met de kinderen naar de Sunnehüsli in Güttingen gaan”, adviseerden velen van ons.

Vrijwel direct aan het fietspad gelegen, is de Hofbeiz de bekroning van de eerste dag van onze fietstocht. Het is heerlijk ongecompliceerd. Overal is speelgoed en benodigdheden voor de kinderen, de geiten en ezels kunnen geaaid worden en het kleine maar fijne restaurant biedt naar verluidt de beste appeltaart van het kanton Thurgau.

Dat moet ik natuurlijk testen en wat kan ik zeggen? Ik kan me alleen maar aansluiten bij het enthousiasme. Ik heb nog nooit zo’n heerlijke appeltaart gegeten – rechtstreeks uit Mostindien, zoals het gebied ook wel heet. De eigenaar is vrijgevig met het recept en waardeert onze complimenten.

Thurgau: fietsen over de Bodensee-fietsroute

Naar de Sunnehüsli in Kesswil.

Maar hallo!

De lekkerste appeltaart is bij Sunnehüsli in Kesswil.

Er zijn nog maar een paar honderd meter te gaan tot we in de Landgasthof Zeemeeuw aankomen. Hongerig bestellen we de welverdiende maaltijd en worden verrast met extreem lekker eten.

Thurgau: fietsen over de Bodensee-fietsroute

In de herberg Seemöwe in Güttingen.

Van Güttingen naar Kreuzlingen

De volgende ochtend gaan we verder Appeldorp Altnau. We zijn daar op een eerdere reis gestopt en hebben vooral genoten van het appelpad. Toen liepen we, nu fietsen we. Twee van de drie paden zijn ook met de fiets te doen en zijn zeker de moeite waard. Vooral over fruit en appels valt veel te leren.

In Altnau springen we die dag voor het eerst het water in. Het badstrand ligt direct naast de steiger, die wordt beschouwd als de langste aan het Bodenmeer en een geweldig fotomoment is. ‘s Ochtends zijn er nauwelijks mensen, maar voor de kleintjes staat er een bak met zandspeelgoed en genieten we van koffie direct aan het water.

Koffie aan het meer.

De beroemde voetgangersbrug in Altnau.

Zwemstop in Altnau.

Het is warm dit weekend en de kinderen willen gewoon in het water zijn. Dus onze volgende stop is dat Het openluchtzwembad Röösli in Bottighofen. Ook hier zwemmen we en genieten we gewoon van het leven in de zon. Deze fietsroute maakt het lastig om op de fiets te blijven terwijl er overal zulke fijne badplekken zijn – badhoppen op zijn best.

En verder gaan we…

Poolhoppen op de Bodensee-fietsroute.

Aangekomen in Kreuzlingen bezoeken we het Seeburgpark – een paradijs voor gezinnen. In dit park is er een grote speeltuin, een piratenschip om te klimmen, een blotevoetenpad, een midgetgolfbaan, tennisbanen en een omheining voor kleine dieren – plus veel ruimte om te spelen en te wandelen.

Het Seeburgpark is ook een station Elfi’s sprookjespad, waarop we Kreuzlingen verkennen. Het avonturenparcours voor kinderen leidt door de stad, langs de mooiste plekjes en altijd op zoek naar de toverspreuk die helpt om Elfi te bevrijden. Aan het eind is er een kleine prijs voor de kinderen.

Thurgau: fietsen over de Bodensee-fietsroute

Op de Bodensee-fietsroute in Kreuzlingen.

Elfi’s sprookjespad in Kreuzlingen.

Het piratenschip in het Seeburgpark.

We leveren onze e-bikes in Romanshorn in en gebruiken deze keer de Regionale trein Thurbo terug en zie de stations van de afgelopen twee dagen snel achter elkaar voorbij suizen.

Thurgau: fietsen over de Bodensee-fietsroute

De regionale trein Thurbo brengt u van Kreuzlingen terug naar Romanshorn.

Conclusie

De tocht over het Bodensee-fietspad is een perfecte eerste keer voor een gezinsfietstocht. Met een aanhanger en de regionale trein naast de deur is er voor alle incidenten een oplossing en voor de kinderen is er op elke hoek de mogelijkheid om te zwemmen of te pauzeren.

Door de overwegend vlakke route is zelfs voor zeer kleine kinderen een gevoel van voldoening gegarandeerd en smaakt het naar meer.

Thurgau: fietsen over de Bodensee-fietsroute

Reizen per fiets in Thurgau.

Gewoon mooi.

tips

Bent u al op de Bodensee-fietsroute in Thurgau geweest?

Disclaimer: dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Thurgau Tourismus.