Praag in de winter – een sprookjesachtig weekend

Praag in de winter – wens vervuld! Breng een sprookjesachtig weekend door in de Tsjechische hoofdstad. In dit reisverslag vertel ik je wat mij fascineert aan de spannende stad en hoe mijn pre-Corona uitje eruit zag. Hier zijn mijn tips voor twee dagen op de Vltava.

[Hinweis: Dieser Beitrag enthält unbezahlte Werbung und Affiliate-Links*. Bestellst Du über die mit einem Sternchen (*) markierten Links, erhalte ich eine kleine Provision für meine Empfehlung. Für Dich entstehen keinerlei Mehrkosten.]

Praag met een verschil – weg van de toeristische drukte

Plein van de Republiek PraagKleinste bordeel in Praag

Op vrijdagavond reisde ik met het vliegtuig van Hamburg naar Praag. Mijn eerste citytrip van deze soort, omdat ik zulke korte tripjes met het vliegtuig meestal vermijd. Deze keer had ik dringend behoefte aan een pauze met een geliefde en deze keer gooide ik mijn goede voornemens overboord.

Bovendien stond de stad al zo lang op mijn verlanglijstje dat ik het gewoon niet kon laten.

Na een vrij korte nacht in mijn hotel in Praag* trok ik ‘s morgens de gordijnen opzij en zag sneeuw. Algemeen.

Bekijk nu de beschikbaarheid van het Panorama Hotel in Praag*

Ingepakt begaven we ons naar de Plein van de Republiek (Namesti Republiky), want hier hadden we om 10.00 uur een afspraak met onze gids Dana.

Een week eerder had ik een reisgids over Praag* uit de bibliotheek gehaald. Ik heb echter nauwelijks de lezing kunnen bestuderen.

Op de een of andere manier ben ik op internet naar de website Als een lokaal tegengekomen Ik vond de presentatie, tips en presentatie erg leuk. Naast insidertips worden daar verschillende stadsrondleidingen aangeboden.

Ik vond de recensies en het tourconcept van Dana zo leuk dat ik een tour bij haar heb geboekt. Hun motto: Praag achter de schermen.

Op zoek naar de verborgen hoekjes van Praag

Dana laat ons haar stad in de komende vier uur zien.

We passeren verschillende steegjes, passeren de ene of de andere hippe winkel, leren meer over het kleinste huis van Praag en de op een na oudste jazzclub van Europa.

Ze mixt haar aanbevelingen met historisch relevante informatie, dus saai wordt het gegarandeerd niet.

In de sneeuwvlaag zijn we vooral gericht op wandelen en hadden graag ski’s of een slee gehad om mee te rodelen.

De hevige sneeuwval heeft in ieder geval een voordeel – Praag is bijna alleen van ons. Slechts een paar moedige mensen gaan de straat op en er zijn nauwelijks automobilisten. Ideaal om ongestoord een stad te verkennen. En wat meer is, Praag ziet er zo mooi uit met sneeuw.

We passeren de Duitse ambassade. Bekijk onderweg ‘Pre-Wedding’-fotoshoots met Chinezen die dapper poseren in hun trouwkleding.

We lopen een steile helling op. Vanaf hier hebben we een fantastisch uitzicht over de oude stad en de Kasteel van Praag. Een prachtige plek!

Lees ook:

• Top 10 meest leefbare steden ter wereld

Praag in de winter – gezellige uurtjes in de sneeuwvlaag

Café in Praag

De tijd vliegt en onze voeten worden langzaamaan koud.

We stoppen bij een klein café dat gerund wordt door een familie van kunstenaars en galeriehouders. We kletsen bij soep, sandwiches, glühwein en cappuccino. En leer meer over Dana, haar carrière en haar idee om Praag aan toeristen te laten zien.

Tot onze verbazing horen we dat we aan het einde van deze stadstour tussen de 12 en 13 km hebben gelopen.

Zo ver lijkt het ons nog niet, al varen we door de sneeuw, lopen we over kasseien en klimmen we een steile helling op.

Onze stadstour eindigt bij de Praagse Burcht en de kathedraal. We keren terug van ons “wintersprookje” naar de (toeristische) realiteit en moeten deze geweldige stad nu weer delen met alle andere gasten.

De Oude stad van Praag we zullen later verkennen. Want eerst willen we opwarmen in het hotel. Later keren we terug en verkennen we Praag in de avond.

We nemen afscheid van Dana, die na deze vier uur meer gastheer dan ‘reisleider’ is geweest. Dekuji!

Lees ook:

• Een dag in Bogotá - Wandel tussen fietsers en graffiti

Praag – Stadstour bij nacht

Kruittoren Praag

De poeder toren dateert uit 1475 en werd aan het einde van de 19e eeuw uitgebreid met de torenspits.

Hier stond ooit een van de 13 stadspoorten van de oude stad. In de 18e eeuw werd de toren gebruikt als kruitmagazijn, vandaar de naam.

Vanaf de toren moet je een geweldig uitzicht hebben. En iedereen die geïnteresseerd is in middeleeuwse wapens vindt er interessante exposities die ook een rol hebben gespeeld in films zoals “The Chronicles of Narnia”.

De vertegenwoordiging huisNamesti Republiky, is een prachtig art-nouveaugebouw, zo niet het mooiste van heel Praag.

Op de begane grond is een restaurant en een café. De bovenverdieping kan worden bezocht als onderdeel van een rondleiding en omvat onder andere de grootste concertzaal van Praag onder een glazen koepel en de Primator’s Hall ontworpen door Alfons Mucha.

Hier stond het voormalig koninklijk hof tot het eind 19e eeuw werd gesloopt. Binnen 6 jaar creëerden 30 bekende kunstenaars uit 1906 dit prachtige gebouw.

De “boulevard” van Praag

De Celetna behoort tot de bekende kroningsroute (voormalige processieroute van toekomstige koningen). De het huidige voetgangersgebied begint bij de Kruittoren en leidt naar het Oude Stadsplein. Je kunt het helemaal niet missen, want het is indrukwekkend geënsceneerd. Dan heb ik het over de gevels van de huizen en de verlichting met mooie lantaarns. De benedenverdieping van de woningen imponeert met een eerder ondergronds winkelaanbod. Souvenirwinkels, fastfoodrestaurants en Thaise massages met aquaria. Dus als je een voetpeeling nodig hebt, is dit de plek voor jou.
Gelukkig was ik niet overdag. De verlichting en het constant omhoog kijken compenseerden dit bescheiden aanbod.

Astronomisch uurwerk van Praag

Oude stadsplein en astronomische klok

De Oude stadsring (Staromestka) is waarschijnlijk een van de mooiste pleinen van Europa en is het centrale marktplein in de oude binnenstad van Praag. Ik had niet verwacht dat hij live zo indrukwekkend zou zijn. De indrukwekkende verlichting speelt hier zeker ook een grote rol. Voeg daarbij de sneeuw – een bijzondere sfeer. Wie kunstgeschiedenis of architectuur heeft gestudeerd of er gewoon in geïnteresseerd is, krijgt er nauwelijks genoeg van. Als je dit in alle rust wilt doen, moet je hier zeker heel vroeg (rond 6-8 uur) of heel laat in de avond komen.

De Tyn kerk springt meteen in het oog met zijn puntige gotische tweelingtorens. Het interieur dient rijkelijk gedecoreerd te zijn in barok- en rococostijl. De Jan Hus-monument troont op het plein en is een eerbetoon aan de Tsjechische hervormer die uiteindelijk in 1415 op de brandstapel belandde wegens zijn scherpe kritiek op de katholieke kerk.

De astronomische klok kan gemakkelijk worden gevonden. Waar iedereen op het uur staat, vindt een spektakel van 45 seconden plaats. Ik moet toegeven dat ook ik erg onder de indruk was. De eerste keer kon ik bijna niets zien omdat ik te ver weg stond en smartphones, smartphones op selfiesticks en digitale spiegelreflexcamera’s mijn zicht belemmerden. Even later kreeg ik nog een kans en was gefascineerd door de vele details. Een skelet (Death) luidt de bel, een filosoof, een Turk en de twaalf apostelen zijn slechts enkele van de interessante personages in dit schouwspel. Gebruik de tijd en bekijk de details van het oude stadhuis van dichterbij. U kunt gedetailleerde informatie krijgen van uw gids (live of schriftelijk).

Vanaf het Oude Stadsplein gaat het pad verder over kasseien naar het Kleine Plein en door kleine, smalle straatjes naar de Karelsbrug.

De must van Praag – de Karelsbrug

Karelsbrug Praag

De Karelsbrug in Praag is met recht een absoluut gezicht.

Ik zou achteraf geïrriteerd zijn geweest als ik deze specifieke brug niet had gezien tijdens mijn nachtelijke wandeling. Natuurlijk was ik niet alleen, die claim heb ik nooit gehad, maar ik had genoeg tijd om rond te slenteren en foto’s te maken.

De romantische charme is de volgende dag verdwenen. Grijze luchten, zingende mannen die geld inzamelen, toergroepen en pre-wedding fotoshoots.

Gelukkig had ik mijn mooiste momenten op de Karelsbrug al bewaard. En dus keerde ik halverwege terug en ging koffie drinken en wat broodjes eten. Tot snel, mooi Praag!

Praag in de winter – informatie en reistips

1. Ik had veel geluk met het weer. Zaterdagochtend en zaterdagmiddag heeft het de hele dag gesneeuwd. Hoewel het glad en een beetje avontuurlijk was, denk ik nog steeds dat Praag een geweldige manier is om te voet te verkennen. Ik heb daarvoor gekozen Mix van stadstour, gratis verkenningen en prikkels van mijn reisgids. Doe hetzelfde en laat je door de stad drijven zonder een strak dagschema. Dit geeft je de mogelijkheid om je eigen persoonlijke Praag te ontdekken.
  2. Ik heb vooral genoten van de mijne nachtwandeling door de oude binnenstad van Praag. Terwijl de dagen in de winter meestal grijs gekleed waren, schitterde de nacht in een heel bijzondere flair. Etalages, gevels en architectonische hoogstandjes worden sfeervol verlicht door “antieke” lantaarns. Ik zou je deze optie willen aanbevelen. Verken de hoofdstad ‘s nachts en laat je betoveren door haar charme.
  3. brengt genoeg tijd voor Praag bij ons of plan alvast uw volgende bezoek. Mijn lijstje bevat in ieder geval al genoeg punten die ik absoluut wil doen tijdens mijn volgende verblijf.

Aankomst in Praag

• Op Expedia.de heb ik een acceptabel vluchtaanbod bij me Tsjechische luchtvaartmaatschappijen geboekt. Ik gebruikte het openbaar vervoer om naar Hamburg Airport Helmut Schmidt te komen.
  • Ik compenseer vrijwillig de uitstoot van mijn vlucht via atmosfair.

Openbaar vervoer in Praag

• Op het vliegveld in Praag stapte ik op het lokale openbaar vervoer. Ik was van plan om de Airport Express te gebruiken (60 CZK). In tegenstelling tot de informatie in mijn reisgids vertrok de laatste bus om 21.00 uur en niet om 22.00 uur zoals vermeld. Voor Terminal 2 is een vertrekpunt voor bussen van het openbaar vervoer (lijn 119 naar Metro A) en een andere buslijn die naar Metro B gaat. Verbinding A bracht me het snelst op mijn bestemming. Het was vervelend dat er maar één automaat was om de kaartjes te kopen en die accepteerde geen kaartjes. Betalen met creditcard is zonder problemen mogelijk.
  • Eenmaal aangekomen op het metrostation brengen de metrolijnen je razendsnel naar het centrum. Ik was verrast hoe weinig er in Praag gebeurde en hoe gemakkelijk het systeem werkte. Zorg dat je altijd genoeg munten bij je hebt voor de kaartjes. Met de goedkoopste rit (24 CZK) kun je maximaal 60 minuten rijden.
  • Praag heeft drie metrolijnen: A (groen), B (geel) en C (rood).
    Hierdoor zijn alle bezienswaardigheden snel te bereiken. Trams rijden ook bovengronds, maar die heb ik niet gebruikt omdat we veel liepen.

Praag in de winter – mijn tips voor een weekend

Wat is het eerste dat in je opkomt als je aan Praag denkt? Voor mij waren het romantische wandelingen, middeleeuwse gebouwen, cafés, Trdelnik en alle mensen die enthousiast waren over deze geweldige stad. Praag biedt voor elk wat wils en dus zijn er volop mogelijkheden om uw individuele programma samen te stellen.

Tijdens deze eerste korte trip naar Praag kon ik me niet zo intensief met de geschiedenis van de stad en de bezienswaardigheden van Praag bezighouden. Dus vroeg ik de Prague Tourist Board op Twitter (@Prague_eu) wat zij mij aanraden om verliefd te worden op de stad. Er waren enkele interessante tips, maar dat was niet genoeg. Ik wilde iets anders.

Alternatieve rondleidingen door de stad

• Via Google, Twitter en Facebook kwam ik op de een of andere manier terecht bij Like A Local Guide. Na een paar tips was het me duidelijk dat ik deze look erg mooi vond en bleef ik steken bij Dana’s tourbeschrijving Prague Behind The Scenes. De boeking en bevestiging ging heel snel en zo wist ik al dat ik een vast item op het programma had staan.
  • De rest van de tijd gebruikten we om gewoon rond te slenteren, iets te drinken of foto’s te maken. Hoe u uw verblijf in Praag plant, hangt sterk af van uw voorkeuren. Deze keer was ik erg blij dat ik een stadstour had geboekt. Omdat er geen andere deelnemers waren, hadden we een privétour. Echt een luxe en een ideale manier om een ​​stad te verkennen.
  • Gelukkig zag ik niet veel van de geprofeteerde menigten in Praag. Ik voelde me heel veilig in Praag en liep ‘s nachts wat rond om foto’s te maken.

Insidertip voor de zomer

Van juni tot september verbindt Regiojet Praag met de Kroatische Adriatische kust, meer precies met Rijeka. Sinds Kroatië is toegetreden tot het Schengengebied, zijn er geen nachtelijke paspoortcontroles. De reis duurt ongeveer 17 uur. Een stop in Slovenië staat op het programma.

Lees hier:

Ben jij al in de winter in Praag geweest? Hoe vond je het? Heb je tips voor mij?

Vind je mijn tips leuk? Dan zou ik het leuk vinden als je hieronder een reactie schrijft, je inschrijft voor mijn nieuwsbrief of het artikel deelt. Je bent van harte welkom om mij te volgen op Facebook, Pinterest, Instagram, TikTok en Flipboard.

Wie schrijft hier?

Sonja

Leuk dat je op mijn reisblog terecht bent gekomen. Het is hier kleurrijk. Ontdek samen met mij de wereld, wijk even af ​​van de klassieke route en ontdek iets nieuws. Ga uit, heb plezier, wees aardig!