Wandeling naar de Piumogna-watervallen in Ticino

Er zijn kleine, gelukkige verrassingen. Een daarvan is onze ontdekking van de Piumogna-watervallen in Ticino. Vooral de minder bekende van de twee watervallen, die alleen met een wandeling te bereiken zijn, betoverde ons.

Ik kijk twijfelend naar de gondel. Ziet het er niet een beetje oud uit? Is het nog rijklaar? Ik zou het liefst helemaal niet naar binnen gaan, maar ik wil natuurlijk niets laten zien in het bijzijn van de kinderen, dus ik stap in en doe de deur achter me dicht.

Maar laten we bij het begin beginnen, want eigenlijk stond er iets heel anders op de planning. Dat wilden we Piumogna-waterval kijk wat een bekende attractie is in Faido is. Het is prachtig en stort zich uit in turkooisblauw water in een prachtige baai. Een prachtig doel en makkelijk te bereiken met kinderen. De parkeerplaats ligt recht voor de val en is ook goed met de trein te bereiken. Het wordt dan ook goed bezocht.

Wandeling naar de Piumogna-watervallen in Ticino

De Piumogna-waterval in Ticino.

De avond ervoor kregen we de informatie dat het stil was een tweede waterval geeft. Eentje die wat meer verborgen is en alleen te bereiken is via een wandeling. We zijn uitgerust om te wandelen, de weersvoorspellingen zijn goed en we besluiten spontaan om de volgende dag te gaan wandelen. We weten nog niet wat we kunnen verwachten.

Van Faido naar de Alp Piana Selva

In Faido nemen we eerst een kijkje bij de grote, bekende waterval. Maar we blijven niet te lang want we willen hier op het einde even bijkomen. We lopen dus doelbewust naar de gondel nadat we de kinderen langs de grote speeltuin hebben geloodst.

Om eerlijk te zijn: de wandeling die volgt is geweldig. Maar de hele reis is de moeite waard vanwege deze gondeltocht. Als Zwitser ben ik gewend aan allerlei soorten gondels, maar ik heb er eigenlijk nog nooit zo een gezien.

Wandeling naar de Piumogna-watervallen in Ticino

De gondel die ons naar Alp Piana Selva brengt.

En hier gaat het omhoog!

Het staat daar alsof het een antiek stuk is om te bewonderen, rechtstreeks uit het museum. Als ik het niet van tevoren had geweten, zou ik waarschijnlijk aannemen dat deze gondel hier alleen om nostalgische redenen is. Maar ik ga zitten en sluit de deur achter me.

Binnen is precies wat we moeten doen:

1. Ga zitten
  2. Sluit de deur
  3. Druk op de “Bellen” knop
  4. Wacht
  5. Betalen bij aankomst
  6. Goede reis

Tot punt 3 is het ons duidelijk wat er moet gebeuren en we wachten met spanning af wat er nu gaat gebeuren. Plots klinkt er een stem uit de luidspreker die ons instructies geeft in het Italiaans. Tot mijn schande begrijp ik er niet veel van en dus zitten we maar met verlies. Maar we zijn lang niet de eerste Zwitsers die geen idee hebben en dus komt de gondel ineens in beweging.

Wandeling naar de Piumogna-watervallen in Ticino

Stap in, bel, stap uit de gondels.

Zo ziet het er van binnen uit.

Ik moet lachen, iets heel grappigs hier. De gondel gaat steil omhoog en we genieten van het uitzicht over Faido. Als we de bergkam oversteken, bereiken we Alp Piana Selva al en worden we al verwacht. We betalen onze gondelrit bij aankomst en krijgen informatie over onze geplande route. Overigens kan met dit speciale apparaat de deur van de gondel geopend worden.

Wandeling naar de Piumogna-watervallen in Ticino

Hierdoor kan de gondeldeur weer geopend worden.

Op de Alp Piana Selva is een vriendelijk agrotoerisme met een zwembad, enkele dieren en een schitterend uitzicht over de vallei. Een tochtje hier is dus de moeite waard, ook zonder wandeling.

Aangekomen op de Alp Piana Selva.

Wandeling naar de Piumogna-watervallen in Ticino

Het gondelstation op Alp Piana Selva.

Door het bos naar Piumogna

Achter het gondelstation gaan we rechts en lopen een paar meter rechtdoor. Het uitzicht is hier al prachtig! Bij de eerste wegwijzer staat Piumogna al aangegeven met een looptijd van 1 uur en we rennen naar links het bos in.

Vanaf hier leidt het pad ons door een prachtig bos. We zijn alleen, we ontmoeten even een boswachter. Anders horen we onze stappen alleen op zacht mos. Prachtig groen en veel varens geven het bos iets mystieks.

Sla hier links af.

Door het bos richting Piumogna.

Onderweg nemen we een lunchpauze en eten we onze picknick op de bosbodem. Het gaat verder bergopwaarts. Ik draag onze jongste in mijn kinderwagen. De dochter speelt nog wat stukken, maar zit ook af en toe op de schouders van Jürgen.

Door de spontane beslissing om te gaan wandelen, hebben we niet alle details onderzocht en zijn we verbaasd hoe steil en vermoeiend het pad voor een deel is. We zouden de tour waarschijnlijk niet hebben gedaan als we echt goed onderzoek hadden gedaan. We zouden het te steil en te lang voor ons hebben gevonden. Soms is het niet zo erg als je gewoon naar binnen rammelt en begint te rennen, zoals we nu doen.

Ik ben blij dat we hier onderweg zijn. Het parcours is uitdagend met jonge kinderen, maar we zijn uit onze comfortzone gestapt en hebben ons gerealiseerd dat er veel meer mogelijk is dan gedacht. Onze kinderen hebben nog geen lange wandelingen gemaakt en we zijn verbaasd hoe goed het nu werkt.

Op de weg boven Faido.

Uitzicht vanaf onderweg.

In Polpiano, op 1365 meter boven zeeniveau, maken we een kleine omweg, zoals Piumogna wordt geschreven en we nemen aan dat dit de waterval is. We lopen naar de alp en beseffen al snel dat we hier verkeerd zitten. Toch is de omweg perfect, want de kinderen zijn moe en we pauzeren. We gaan liggen en ontspannen. De bergstroom raast langs ons heen.

Het voelt alsof we ergens heel anders zijn dan in Ticino. Het gebied doet me denken aan foto’s uit Canada. Het is hier een heel andere wereld en als er daarna een beer om de hoek zou komen, zou ik dat niet zo gek vinden.

Altijd langs de rivier.

Diverse wandelroutes die hier kruisen.

We lopen een kleine omweg naar Piumogna.

Wandeling naar de Piumogna-watervallen in Ticino

Canadese sfeer in Ticino.

Naar de bovenste waterval van Piumogna

We wandelen de 10 minuten terug en slaan na de brug rechtsaf en lopen naar binnen Richting Dalpe. Het pad gaat weer deels steil bergafwaarts, maar onze dochter doet het super. We houden ze blij met verhalen en puzzels en ineens staan ​​we voor de wegwijzer die de waterval aangeeft.

Een paar meter naar beneden en we staan ​​voor de indrukwekkende waterval, waarvoor we eigenlijk de hele tocht hebben gedaan. Hij is schattig. Door de lichtinval glinsteren de druppels en is de sfeer perfect.

De bovenste Piumogna-waterval.

De bovenste waterval van Piumogna is alleen te bereiken met een wandeling.

Watervallen zijn op de een of andere manier iets met mij, ze fascineren me altijd erg. Gelukkig is Zwitserland een land met veel watervallen en hebben we er al een paar bezocht. Maar ik heb ook prachtige watervallen over de hele wereld kunnen zien, bijvoorbeeld op het Big Island in Hawaï, de Iguazu-watervallen in de driehoek van Brazilië, Argentinië en Uruguay of veel verborgen watervallen in Laos, de Filippijnen of Mexico.

Beloning in Dalpe

Vanaf de bovenste waterval van Piumogna gaan we verder naar Dalpe. Het mooie bergdorpje wacht op ons met een beloning: een leuke speeltuin voor de kinderen. En wat zijn ze blij! Dus hier doen we onze laatste Wandelvakantie en laat de kinderen naar hartelust spelen en drijfnat spetteren in de fontein. Ondertussen genieten we van het uitzicht en het dorp.

Op pad in Dalpe.

Een speeltuin op een perfecte locatie.

Bergidylle in Dalpe in Ticino.

Het laatste stuk terug naar Piana Selva duurt niet lang en voert over een aangenaam bospad langs de rivier terug naar Agrotourismo, waar de gondel al op ons wacht. De hele tour duurde ongeveer 4 uur – met veel pauzes, bezoeken aan de speeltuin, fotostops en een kleine omweg.

We laten ons terugbrengen naar Faido en komen uitgeput maar dolgelukkig aan.

Terug naar Piana Selva.

En terug naar Faido.

De lagere Piumogna-waterval

Hier genieten de kinderen van de grote speeltuin en aan het eind is er voor iedereen een ijsje. Ik loop nog steeds langs de lagere waterval en kijk naar de omgeving. Ik vind een ontspannen educatief pad dat van de waterval langs de beek terug naar de speeltuin leidt. In het bos staan ​​houten tafels voor picknicks en barbecueplekken.

Er is ook de mogelijkheid om van bovenaf naar de waterval te kijken, maar helaas is de weg ernaartoe vanaf halverwege afgesloten vanwege houtkap. Jammer, maar we hebben eigenlijk genoeg watervallen gezien voor vandaag.

Wandeling naar de Piumogna-watervallen in Ticino

De beroemde Piumogna-waterval in Faido.

Mooi!

De Piumogna-waterval is van dichtbij te bewonderen.

De tour naar de Piumogna-watervallen is absoluut een van de mooiste excursies die we deze zomer hebben gemaakt. Hier is gewoon alles: spectaculaire natuur, veel water, kleine uitdagingen en mooie wandelroutes en ook veel aanbiedingen voor de kinderen. Bovendien is de wandeling naar de bovenste waterval niet erg bekend en dienovereenkomstig slechts een paar mensen op pad – ondanks zomervakantie en mooi weer.

Bij de Piumogna-waterval.

In de omgeving zijn er barbecueplekken en zitjes.

Het natuurpad bij de Piumogna-waterval.

Verder in Tessin

Deze excursie is zelfs de moeite waard als dagtrip vanuit Zürich voor ambitieuze mensen. Leuker is het natuurlijk om in de omgeving te overnachten. Onze eet- en overnachtingstip is de Bed & Bike Tremola. Een klein, zeer mooi hotel met uitstekend eten. Er zijn geen familiekamers, maar de operators zijn ongecompliceerd en behulpzaam en we zouden gewoon een groot matras in de kamer kunnen krijgen. Het is groot genoeg en Airolo is een mooi dorp waar je kunt overnachten.

Als alternatief is het de moeite waard om verder te gaan naar het Bedrettotal, waar de onbekende kanten van de Ticino laat het verder onderzoeken. Degenen die de voorkeur geven aan het meer en het zuiden, kunnen verder reizen naar Locarno en de Verzasca-vallei. Maar uiteindelijk is het niet zo belangrijk, want in Ticino is het eigenlijk overal mooi!

Wandeling naar de Piumogna-watervallen in Ticino

De Piumogna-waterval in Faido in Ticino.

Kende je de Piumogna-waterval al?

Disclaimer: We werden ondersteund door Ticino Tourismo als onderdeel van een onderzoeksreis. Heel erg bedankt.