3 dagen treinwandelen in Zwitserland

Zwitserland telt voor ons absolute topbestemming de hike in Europa. de hoogste bergen. ongelooflijke bergpanorama's en een goed ontwikkeld spoorwegsysteem maak reizen zeer comfortabel.

Daarom hoefde ik niet twee keer na te denken om Zwitserland Toerisme te vragen of ik mee wilde doen aan de #bloggerhikechallenge. Het onderwerp? train Hiking,

Wandelen en treinrit. Klinkt goed toch?

Het kwam er dus op neer dat Dom en ik samen naar Zwitserland gingen. Drie wandelingen wachtten ons op en namen ons mee naar de Regio's Luzern (Schwyz en avonturenmythes) ook Graubünden,

In zomerse hete temperaturen hadden we het beste weer. Dankzij dat Zwitserse reispas – een soort "all-inclusive pas" voor reizen per trein Rondreizen voor en na de wandelingen was zeer comfortabel.

Hier is een overzicht van onze 3 fasen "Bahnwandern" in Zwitserland!

Veel leesplezier!

Fase 1: Hike on the Great Myths

Het monument van Schwyz zien we bij aankomst bij de stationsfontein: de grote mythen!

De beklimming wordt als een hoogtepunt in de regio beschouwd. Hoewel de berg alleen op de 2.000 meter hoogte krabde, torent hij indrukwekkend uit over het bassin.

dan "Matterhorn de Zwerver" hij werd genoemd. Omdat ons van bovenaf wordt beloofd, het uitzicht op de omliggende valleien en bergen is geweldig.

Dus gingen we vroeg in de ochtend op weg om het bergstation van de Rotenfluebahn in Schwyz-Rickenbach per bus en gondel te bereiken.

Parallel aan de grote mythe neemt de gondel ons mee. Beneden kijken we naar het turquoise meer van Luzern, naast de Lauerzersee. Naast ons: de grote mythen. Op de achtergrond: The Prealps. Hoe dichter we komen hoe dichter we de serpentijnen zien, die ons ook naar de top moeten leiden.

Grote mythen zien eruit
Al vanaf de gondel van de Rotenfluebahn kunnen we duidelijk de serpentines zien, waarover we de grote mythen zullen beklimmen.

Maar eerst moeten we ten onder gaan

Een korte wandeling brengt ons naar de berghut Holzegg, waar het volgende hoogtepunt op ons wacht: Armin Schelbert, "de man" zoals ze in de mythische regio noemen.

Armin Schelbert mythen mens
Armin Schelbert, de Mythe of Man was vorig jaar meer dan 400 keer op de top.

Ondertussen is Armin bekend tot ver buiten de regio. dan "Mythen-man" de fit 75-jarige staat bekend als een kleurrijke hond. Respectvol fluisteren tegemoetkomende wandelaars fluisteren: "Is dat de man?" – "Ja" ontmoet ik trots. Omdat niet iedereen de eer heeft om met Armin 'zijn' berg te beklimmen.

Hij wandelt immers minstens één keer per dag, soms tot vier keer per dag over de Grote Mythen. Dat verdient respect bij alle wandelaars.

Na een korte welkom en introductie gaan we wandelen. Voor Armin is het vandaag al de derde reis naar de top! 46 haarspeld buigt de weg door de flank naar de top op 1899 m.

Rise myths Schwyz
De klim naar de Great Myths: kort maar steil.

Kortom we gebruiken het prachtige 360 ​​° zicht rondom. Omdat de mythen aan alle kanten gratis zijn. Er zijn geen bomen die ons zicht blokkeren. Het ontbreekt ons dus ook aan zonnebrandcrème op deze hete zomerdag. Hoofdbescherming en veel water, gecombineerd met zonnebrandcrème LF +50 helpt ons een zonnesteek te voorkomen.

Na een leuke 1,5 uur bereiken we de top van Schwyzer Hausberg. Meer dan 44.000 wandelaars komen hier elk jaar. Zelfs als het niet erg hoog is, is het een van de beroemdste bergen in Zwitserland.

Outlook Big Myths
Uitzicht vanaf de Großen Mythen op het meer van Luzern en Brunnen. De plaats waar we overnachten.

In het toprestaurant Mythenhaus verwonderen we ons over het uitzicht en versterken we onszelf met amandel- en notenbovenkant, die de hutmanager verkoopt. De geur lokt ons en geeft ons de nodige motivatie om terug te keren naar de vallei.

Mythenhaus Big Myths
Het mythe-huis. Een plek om te ademen, een snack en geniet van het uitzicht.

Je kunt niet genoeg krijgen van de mythen. Het vertrek is moeilijk, vooral omdat we veel minder graag bergaf gaan dan bergop.

Maar voordat we gaan, toont Armin ons zijn eigen topboek.

Mythen human summit book
Armin Schelbert, de mythe-man toont ons zijn persoonlijke topboek.

Op de afdaling besluiten we om naar het middenstation van de Rotenfluebahn te gaan en nog een paar kilometer in de natuur te genieten.

• Daarom is het de moeite waard: Prachtig uitzicht.
  • route: 2,4 km, 800 meter hoog en 800 meter naar beneden. Moeilijkheidsgraad: T3 ("lastig"). We denken dat de opkomst kort en scherp is. Voor iedereen eigenlijk haalbaar.
    Wij adviseren goede schoenen. Het kan glad en gevaarlijk zijn in de regen. Vooral tijdens de afdaling. Wie problemen heeft met duizeligheid en lengte, moet overwegen of het mogelijk is.
    Het pad wordt elk jaar opnieuw bevestigd en voorzien van kettingen om op steile plaatsen te blijven.
  • Tip: Bij bocht 29 wacht een stenen bank op je. Ga even zitten en geniet van het uitzicht! Er zijn geen waterbronnen tijdens de beklimming. Neem genoeg om mee te drinken of om je benodigdheden op te vullen in de economie van het Mythenhaus.
  • mythen huisWanneer je het huis vanuit de vallei ziet, lijkt het onwerkelijk ver weg. Het torent 1898 meter boven de zee uit. Het eten wordt geserveerd per helikopter. Een kooi van Faraday beschermt het Mythenhaus tegen blikseminslag.
  • Accommodatie in de vallei: Hotel Schmid Alfa in Brunnen aan de oever van het meer van Luzern.
  • Hoe komt u er: Met de trein naar het station Schwyz. Neem vanaf hier bus 3 of 5 naar het dalstation Rotenfluebahn (elke 30 minuten)
  • kosten: Retour per gondel: 42 CHF, inclusief de Swiss Travel Pass.
Afdaling van de grote mythen
De afdaling is op sommige plaatsen steil. Door puin in de weg moet je je concentreren om niet te struikelen.
Bekijk Little Myths Haggenegg.
Uitzicht op de kleine mythen en Haggenegg.
Uitzicht op de Alpen vanaf de grote mythen.

Fase 2: Het Zwitserse pad

Op de tweede dag van de Hike Challenge starten we ongepland, omdat de trein van Brunnen naar siliconen faalt. Zo flexibel als het Zwitserse openbaarvervoersysteem, we hebben nu de keuze: per bus of veerboot over het Vierwoudstrekenmeer. Geen twijfel, we nemen de veerboot.

Veerboot Vierwoudstrekenmeer
De veerboot gaat eerst van Brunnen via Rütli naar Sisikon.

Het is dus laat naar Sisikon aan het zuidelijke deel van het Vierwoudstedenmeer (het meer van Uri).

Pad van het Vierwoudstrekenmeer van Zwitserland

We wandelen langs het meer van Uri en passeren Tellsplatte. Ondanks de hernieuwde hitte beheersen we de 80 treden naar de Tell-kapel met het grootste beiaard in Zwitserland.

De beiaard bevat 37 grote en kleine klokken en is elk uur gedurende het hele uur gedurende 10 minuten in gebruik. Natuurlijk hebben we ze gewoon gemist. Het mooie is dat je de melodie kunt bepalen door op een knop te drukken. We hadden het graag willen proberen.

Het pad leidt ons verder omhoog door schaduwrijk bos aan de kust. De verhoogde uitzichten geven ons steeds weer ongelooflijk mooie panorama's. Ondanks het wazige uitzicht kunnen we niet genoeg krijgen van de aanblik van besneeuwde bergtoppen en een turkoois glanzend meer.

Pad van Zwitserland Flüelen
Het Zwitserse pad voert u rond het meer van Uri.

Onze eindbestemming van het podium is Flüelen. De laatste meters lopen langs de Axenstrasse, door het idyllische dorp naar de aanlegsteiger.

Axenstraße naar Flüelen
Langs de Axenstrasse in de richting van Flüelen hebben we ongelooflijk mooie uitzichten!

Daarom is het de moeite waard: Ongelofelijk uitzicht op het meer en de bergen. Voor William Tell fans even de moeite waard, omdat op de Tellsplatte Tells sprong plaatsvond van de boot naar het meer.

route: De volledige etappe van Brunnen naar Flüelen is 15,8 km lang. We hebben er een deel van gewandeld. Van Sisikon naar Flüelen is de afstand ongeveer 8 km. De classificatie is T1 (eenvoudig). Duur ca. 2 uur.

Zie meer informatie over het Zwitserse pad

Bekijk Flüelen-meer van Luzern.
Uitzicht op Flüelen en het Vierwoudstrekenmeer.

Fase 3: Spoorweg-avonturenpad Albula: Preda – Bergün

Of je kunt zeggen dat de 3e fase de mooiste was? Ze was hoe dan ook de meest speciale. Omdat het vanuit Chur met de Bernina Express over serpentijnen ging tot Preda. Maar dit is niet een treinreis. Het leidt ons over viaducten en door tunnels. De spoorweg slingert en laat ons kijken naar het prachtige landschap van de Albula-vallei.

Bernina Express Zwitserland
Reizen is nergens beter dan met de Bernina Express in Zwitserland.

hoogtepunt is de drive daarover Landmeterviaduct van 65 meter hoog bij Filisur, Het herkenningspunt van de Rhätische Bahn.

Landwasser Viaduct Filisur
Rij over het Landwasser Viaduct. Hoogtepunt van een treinreis met de Bernina Express.
Landwasser Viaduct terug naar Chur.

Geen wonder dan dat Albulalinie samen met de Berninalijn sinds 2008 tot UNESCO werelderfgoed gehoord.

Nog betere bezienswaardigheden worden aangeboden, maar in de Wandel langs het avonturenpad van de spoorweg van Preda tot Bergün. De wandeling leidt ons voorzichtig naar beneden en heeft slechts kleine beklimmingen voor ons.

We steken een waterval over, koeienweiden en raken het gras met een snack om te wachten op de volgende trein die uit de tunnel komt en het volgende viaduct passeert.

Berninaexpress Chur
De Bernina Express komt uit de tunnel en rijdt over een van de vele viaducten. Het spoorwegbelevingspad leidt hierheen.

Aan het einde van de wandeling is er nog tijd om het spoorwegmuseum Albula van de Rhätische Bahn te bezoeken op het station in Bergün. Een hoogtepunt voor treinliefhebbers en liefhebbers van Märklin-spoorwegen.

Bonus: wandeling naar Lai da Palpuogna

De avond ervoor kregen we een tip: we zouden eerst vanuit Preda het idyllische meer Lai da Palpuogna moeten bezoeken. Onlangs gekozen als een van de mooiste plekken van Zwitserland in een Zwitsers tv-programma, werd onze beslissing snel genomen.

Dus namen we een van de eerste treinen in de ochtend om de opkomst door het bos naar het meer te bereiken als een van de eerste. We verwachtten een ongelooflijk idyllisch meer met verschillende barbecueplekken. Helaas is baden hier verboden. Maar zelfs geen meter diep geen wonder. De weg is het echt waard!

Lai da Palpuogna in Preda Graubünden
Lai da Palpuogna in Preda in Graubünden.

Daarom is het de moeite waard: Niet alleen treinliefhebbers zullen de rit op de Bernina Express geweldig vinden. Kijk uit voor de panoramische wagons met openslaande ramen (vaak aan het begin of het einde van de trein).

Trail voor iedereen haalbaar. Geweldig uitzicht op de natuur.

route: Wandeling is geclassificeerd als medium. Omdat we de route van Preda naar Bergün bijna uitsluitend bergafwaarts zijn gegaan (alleen kleine beklimmingen), denken we dat de wandeling voor iedereen haalbaar is. Ook geschikt voor kinderen.

Als je er met een trein doorheen loopt, duurt het ongeveer 2 uur naar Bergün. We bleven pauzes nemen om te wachten tot de volgende trein een viaduct of uit een tunnel passeerde. Het landschap is perfect voor pauzes.

• Goed om te weten: De hele route van Chur naar Tirano (Italië) loopt over 196 bruggen en 55 tunnels. Andere hoogtepunten zijn de Montebello-curve met uitzicht op het Bernina-massief, de Morteratsch-gletsjer, het meer van Bianco en het cirkelvormige viaduct van Brusio. We hadden hier liever doorgaan.
  • Kosten van de reis: Onze reis is gratis dankzij de Swiss Travel Pass.

Naar de top

De plaatsen van onze reis

Natuurlijk moesten we ergens tussen de wandelingen door blijven. Hier is een korte beschrijving van de plaatsen en accommodaties. Natuurlijk lag onze focus op wandelen, dus we konden de steden alleen 's avonds verkennen.

Fontein op het Vierwoudstrekenmeer

Brunnen heeft een ideale locatie aan het meer van Uri (dit is de naam van het gedeelte van het Vierwoudstedenmeer in deze regio).

Speciale tip voor putten: The Apero Bar to the Ox.

Federaal Charter Museum Schwyz

De oorsprong van Zwitserland ligt in Brunnen. Dat is tenminste wat de Morgartenbrief van 1291 zegt, het oprichtingsdocument van de coöperatie. U kunt deze brief zien in het Federal Charter Museum in Schwyz. Overigens wordt de brief behandeld als een nationaal heiligdom in Zwitserland. Daarom mochten we hier geen foto's maken.

Het museum is ideaal gelegen op de terugweg van de wandeling naar de mythen.

Victorinox-museum in Brunnen

In het Swiss Knife Valley Visitor Center & Victorinox Museum kunt u niet alleen alle Victorinox-producten kopen. In het museum kun je alle soorten zakmessen bewonderen die tot op de dag van vandaag zijn gemaakt. Van miniatuur tot enorm. Speciale ontwerpen en multimedia Einspielern.

Voor de toeslag van 35 CHF kunt u onder handmatige uw eigen zakmes – graveren indien gewenst. Het is echt leuk en interessant om te zien hoe de zakmessen zijn gemaakt.

Natuurlijk heb ik veel langer nodig dan de professionals die minder dan 30 seconden nodig hebben voor de volledige creatie.

Het museum ligt om de hoek van ons hotel, waardoor het ideaal is voor een beetje activiteit na de wandeling.

Verdere informatie over het museum

Tinker Victorinox zakmes
Ik maak mijn eigen zakmes bij Victorinox.
Zakmes Victorinox fontein
Het eerste eigen zakmes met viel-unterwegs.de gravure.

Overnachting in Brunnen: Hotel Schmid & Alfa

Het hotel biedt vrij kleine kamers, die een beetje oud zijn. De badkamer is nieuw en het uitzicht op het meer is prachtig.

In het bijbehorende restaurant kunt u comfortabel buiten zitten en dineren.

Het hotel ligt op ongeveer 10 minuten lopen van het treinstation, op 5 minuten van het busstation en op 3 minuten van de steiger. Ideaal om de regio te verkennen.

Bekijk Hotel Schmid & Alfa Brunnen
Uitzicht vanaf het balkon van onze kamer in het Hotel Schmid & Alfa in Brunnen.

Chur in Graubünden

Om met de Bernina Express te rijden, brengen we de nacht door in Chur. De oudste stad van Zwitserland is ook de hoofdstad van het kanton Graubünden. Het grootste kanton in Zwitserland.

De bergstad kan op twee avonden worden verkend. We slenteren door de pittoreske straten van de oude stad en eten op beide dagen in geweldige restaurants eten.

Een speciale specialiteit in Chur is het Bündner-perenbrood, dat we als souvenir mee naar huis nemen

Overnachting in Chur: Hotel Chur

Dit door een familie gerunde driesterrenhotel biedt grote tweepersoonskamers, direct aan de ingang van de oude binnenstad. Vanaf het treinstation is de afstand ongeveer 10 minuten lopen. Het ontbijtbuffet is groot en uitgebreid.

Naar de website van het hotel

Tips voor uit eten in Chur

Smaken Restaurant: Je kiest je vlees in de koelkast. Dit wordt voor u bereid op de grill. U kunt kiezen uit verschillende voorgerechten en bijgerechten. Absoluut tip! Als alternatief zijn er hamburger, die er heerlijk uitzag.

Website van de Smaak

Romantisch Hotel Stern: Het restaurant van het hotel staat vooral bekend om één ding: het Triologie van de Bündner Küche: Malnus, Capuns Sursilvans, Pizzocccheri Neri. We geven het toe: we konden ons niets voorstellen. Als we verwachtingen hadden, werden deze enorm overtroffen. De mix van smaken was geweldig!

Website naar het restaurant

Naar de top

Tip: Swiss Travel Pass – "All-inclusive pas"

Om in Zwitserland rond te reizen, is de Swiss Travel Pass ideaal. In dit treinticket zijn niet alleen ritten met de Zwitserse federale spoorwegen (SBB) inbegrepen, maar ook bussen, kabelbanen en schepen. Zelfs het ticket voor de Bernina Express is inbegrepen. Toegang tot meer dan 480 musea is ook inbegrepen (bijvoorbeeld het Bahnmuseum in Bergün).

Meer informatie over de Swiss Travel Pass hier

Heb je nog meer tips over wandelen en treinreizen in Zwitserland? Laat ons een reactie achter!

Disclaimer: Heel erg bedankt Zwitserland Toerisme voor de uitnodiging voor #bloggerhikechallenge. Dit artikel is gemaakt in samenwerking en bevat daarom advertenties. Onze mening is natuurlijk en toch onze eigen en eerlijke.