Wandelen door Spitzbergen Noorwegen reisverslag

Dag 1. Adventdalen, Svalbard. (Spitzbergen, Noorwegen), -25 graden.
We lopen en trekken een slee door het ijs naar een kamp en blijven daar een paar dagen; dat is het idee. De sleeën werden geladen en een lokaal team reed ons uit de hoofdstad Longyearbyen naar de Adventdalen. Iedereen denkt altijd dat deze vallei verbonden is met "Advent". Het lijkt echter meer op "avontuur". De vallei is daarom puur avontuur. Aangekomen bij een tak in put 7 (kolenmijnen), worden onze sleeën gelost en strekken we ons uit als paarden voor de sleeën. Kort daarna begint het. Meter voor meter trekken we onze sleeën volgeladen in de witte eeuwigheid. Omlijst door ruige hellingen lopen we een vallei van wit in. Langzaam gaat elke vorm van beschaving uit, langzaam verdwijnt het geluidsniveau en hoor je alleen het gefluit van de wind in onze oren. Kraken en knarsen we sjokken ons een weg in de sneeuw. Het landschap voor ons wordt steeds groter, de scherpe bergen stijgen steeds steiler. De kou komt geleidelijk in onze kleren terecht. Iedereen trekt zijn capuchon, bivakmutsen en skibril aan. Kleine sneeuwkristallen worden opgerold en in elke beschikbare spleet van onze kleding gestopt.
Langzaam bevriezen we …

De lucht is zwak, het licht blauwachtig. We gaan steeds weer een portret van eindeloze ruimte in. De horizon neemt af. Na een goede twee uur nemen we een pauze. Onmiddellijk haasten velen zich naar hun eten en drinken thee of koffie. Ik voel ook dierlijke honger. We lopen rond de -25 °. Hoe langer we buiten zijn, hoe meer ons lichaam energie nodig heeft. Na een korte pauze gaan we verder. We krijgen weer grip en gaan verder met onze sleeën richting de "Foxtoppen", een berg met een plateau ervoor. Na nog een uur komen we op een helling. Vanaf nu vertragen we het tempo en stampen we de helling op. Het gewicht van de slee duwt ons naar beneden en we worstelen om onze apparatuur naar het plateau te transporteren. Na een tijdje word ik zo heet dat ik mijn jas uitdoe en alleen in een wollen trui loop. De weg blijft stijgen en de lading wordt zwaarder. Maar als je denkt hoe slecht de tour waarschijnlijk zal zijn, kom je aan op de bestemming. Met alle moeite bouwen we ons kamp.

Later zitten we samen in de relatief warme groepstent en eten we in een pot ontdooide rendierstoofpot met aardappelpuree. Na slechts vier uur in de kou is onze uitrusting bevroren, behalve onze slaapzak en matras. Telefoons werken niet meer. Batterijen van camera's geven de kou in de kou op. Na slechts vier uur buiten onze kleding, rugzakken, eten, drinken, horloges, bevriest alles gewoon. Als je je jas niet goed trekt, bevriest de rits en kun je hem niet meer sluiten. De kap op de jas bevriest ook. Gelukkig hebben we de groepstent.

Langzaam gaat de zon onder en dompelt het landschap in diepblauw onder. Alleen de bergtoppen worden verlicht door de wanhopig worstelende zon voordat deze zinkt. Daarna wordt Spitsbergen gedomineerd door duisternis.
Binnenkort zijn de sterren zichtbaar met de poolster direct boven onze tent. Het voelt als de poolnacht. Voor het eerst heb ik het helemaal koud. Snel glijd ik in mijn slaapzak, eet wat rijstwafels, die gelukkig niet bevroren zijn. De energie is goed voor me en helpt me in slaap vallen. Wassen of borstelen is ondenkbaar. Als u met water wast, bevriest het. De huid barst en de tandenborstel is bevroren. Wat maakt het uit? Ik moet slapen. Dringend. De temperatuur daalt deze nacht tot -30 ° C.

Dag 2. Foxtoppen, Svalbard, -28 graden
Het ontbijt werd geopend met nette havermout. Snel pakten we onze rugzak en trokken onze sneeuwschoenen aan. Toen begon het al. We gingen de witte eenzaamheid in en de diepe vallei in. De zon stond al hoog aan de hemel en brandde op ons af. Zonder gletsjerbril is het na een korte tijd voorbij. Langzaam baant de groep zich een weg richting Foxtoppen. Het wordt steiler en steiler, en opnieuw komt de kou in ons lichaam. Het is tegelijkertijd een zegen en een vloek. Toen we goed op de volgende heuvel aankwamen, opent een onvergelijkbaar uitzicht in de vallei beneden. Ver weg in de verte lopen een paar rendieren rond. Anders is dit het rijk van witte schoonheid. Een portret als een documentaire trekt onze aandacht. We doen onze bivakmutsen en handschoenen uit en nemen zo veel foto's als we kunnen zonder aandacht te besteden aan de koude die onze huid bevriest. Het is gewoon te leuk. Maar we zijn te lang op één plek en krijgen langzaam verschillende deelnemers koud. We lopen wat verder.

We lachen, we maken grapjes, we zijn blij dat het ijs om ons heen in de zon ligt. Ik barst van de energie. Ik kan doorgaan. "Wat is de Noordpool! "Ik zal het voor je weglopen!"

Na nog een uur, wordt de zon langzamer en neemt de duisternis langzaam in. We lopen terug naar de groepstent. Later is er zalm en rijst, als dessert, dan stukjes appel en vla. We eten tot we barsten. Op een laat uur gaan de eerste hun tenten in en begint zo een nieuwe nacht.
En deze nacht zal heel lang duren.

De Bear Watch begint om 22.00 uur. Het eerste team rent rond het kamp met fakkels, seinpistolen en fluitjes tot 23.30 uur. Ik zal het daarna overnemen. Omdat het nutteloos is om zo kort in de slaapzak te kruipen, blijf ik gewoon in de groepstent terwijl de anderen naar bed gaan. Ik schenk mezelf een warme koffie in en ontspan me zo goed mogelijk in de groepstent.
Om 23.30 uur begint het horloge voor mij. Ik maak mijn rondes tot 1 uur Steeds weer schijn ik ronde voor ronde in de diepe duisternis en probeer ik me warm te houden met beweging. Er gebeurt niets, niets is zichtbaar. Om 1.00 uur is het dan zover: ik ben opgelucht en trek me terug in mijn tent. Ik glijd snel in mijn slaapzak en trek aan de gesp en … hij scheurt weg. De rits is kapot en de slaapzak kan niet meer worden gesloten.

Wat volgt is een eeuwig gevecht tegen de kou die in mijn lichaam komt.

Ik doe mijn handschoenen uit en probeer de rits te repareren. Maar steeds opnieuw moet ik de handschoenen aantrekken omdat mijn vingers te koud worden en ik ze niet kan bewegen. Buiten kraakt de sneeuw en hoor ik de bewakers rondlopen. Ik ga zitten, trek mijn slaapzak uit en probeer mijn best te doen. om een ​​soort deken te maken met een noodslaapzak (een dunne hoes voor noodgevallen buiten) en de open slaapzak zonder sluiting. De temperatuur daalt tot -35 °. Langzaam beginnen mijn benen te trillen, dan mijn armen, en mijn tanden rammelen. Zonder beweging is het te koud. Steeds opnieuw leg ik de dingen opzij en doe ik pushups in de tent, zodat mijn bloed circuleert. Ik probeer mezelf constant te bedekken, maar ik voel geen hitte en moet steeds opnieuw push-ups doen om mijn bloedsomloop "up" te houden. Ik moet zachtjes tussendoor lachen, omdat ik deze situatie zo absurd vind en tegelijkertijd denk ik dat ik dit de hele nacht zo zou moeten doen. Op een dag zouden mijn krachten echter verdwijnen. Het is 02:30 uur en ik kan geen warmte of slaap vinden. Ik klim uit mijn tent en loop naar onze lokale gids.
"Mirko?"
"Wat?"
"Heb je geen andere slaapzak of bivakzak? Ik kan mijn oplossing niet meer krijgen. "
Hij snuffelt wat rond in zijn kleren en steekt dan zijn bivakslaapzak uit.
"Bedankt, Mirko!"
Ik ren terug naar mijn tent en maak een deken van de bivakzak en mijn slaapzak en wikkel me erin. Het is nu 2:45 uur. Mijn horloge is bevroren, mijn telefoon ook, ik ben net begonnen met mijn kleren en mijn baard is wit van het ijs.
Langzaam sluiten mijn ogen.

De volgende ochtend word ik schokkerig wakker. "Dennis staat op! We moeten inpakken! Er komt een storm aan. "
Zo snel als ik kan, klim ik uit mijn slaapdeken en begin ik mijn rugzak in te pakken. Alles lijkt troebel om me heen en mijn zicht reikt niet tot een meter. De wind wordt sterker. We moeten opschieten. Zo snel als we kunnen, zullen we het kamp slopen zonder aan ontbijt of warme koffie te denken. We laden de sleeën, bijten kort in een sneetje brood en trekken de lading vervolgens terug naar de bewoonde wereld.
Dik ingepakt trekken we het kamp terug naar de straat. De wind zwaait ons, duwt ons terug en de kou bijt snel in onze ledematen. Mijn gezicht, mijn ogen, alles brandt en twee dagen en twee nachten. Nauwelijks slapen. Het constante gevaar van ijsberen.

– "Verdomme, breng het ding nu veilig thuis!"

De kou was onze uitdaging. Niet de belasting van de slee, niet de claim van sportiviteit tijdens de wandelingen. Het was gewoon de misantropische omgeving die voor korte tijd ons thuis werd. Paradoxerweiuse we voelden ons in deze uitersten goed, zelfs als het veel van ons eiste. Wat we hebben gedaan, is vanuit een toeristisch perspectief in dit formaat niet door velen ondernomen. Natuurlijk zijn er tours die langer, harder en nog extremer zijn. Maar juist het feit dat we deze stap hebben gezet en dat we buiten waren, doet ons groeien in ons vermogen en onze ervaring. En daar gaat het toch om, niet?