Woonbootvakanties zonder rijbewijs – heel gemakkelijk met deze tips!

(Bevat advertentie voor woonboot Nicols) Huur een woonboot en cruise voor drie dagen rond de grachten in Frankrijk – dat is wat we in juni hebben meegemaakt. Aan boord waren mijn vriend Carsten, onze hond Buddy en ik. Ik zal je vertellen in dit artikel van onze eerste woonbootvakantie, onze ervaringen en tips met je delen. Zodat uw bootvakanties ook soepel verlopen.

Onze woonbootvakantie in Frankrijk

Woonbootvakantie met hondIk heb gedroomd om een ​​tijdje op een woonbootvakantie te gaan: relaxen op de langzame rit door de natuur, spontaan een verandering teweegbrengen, wandelen met Buddy, fietsen, steden en dorpen ontdekken, ontbijten in de zon en 's avonds om een ​​wijn te drinken met Carsten.

In juni gingen we met de Fransen Woonbootaanbieder Nicols in de Elzas op reis. Overigens staat Frankrijk op de eerste plaats als aanbieder van woonboten in Europa.

De Nicols-woonboten waar je in kunt Duitsland, Nederland, Frankrijk of Portugal Book. Ze gebruiken 30.000 passagiers per jaar, 80 procent zoals we dat voor de eerste keer deden.

Huur een woonboot zonder een vergunning

HausbootferienVoor onze reis naar Frankrijk hadden we dat nodig geen vaarbewijs, We waren benieuwd of het voor ons gemakkelijk zou zijn om als een beginner te beginnen.

Onze woonboot "Obernai" was er een Confort 900 DP, met één Lengte van 8,85 meter en deze uitrusting:

• 2 slaapkamers
  • 2 badkamers
  • Lounge met tafel
  • 3 zonneterrassen, waarvan een met een tafel
  • Belasting binnen en buiten
  • Zij-ingang en ingang aan de achterzijde

Sommige Instagramvolk waren verrast hoe onze woonboot eruitzag. Ze hadden een nogal vaste boot in hutvorm in het hoofd.

Met onze boot konden we op grachten en rivieren rijden, terwijl we tegelijkertijd onze accommodatie hadden. Het was een beetje zoals toen ik met mijn gezin in een caravan reisde.

Onze woonboot: exterieur en binnenaanzicht

Fiets op de woonboot
Woonboot vanaf de buitenkant
Belasting woonbootDe woonboot was behoorlijk ruim vanbinnen. En veel groter dan het van buitenaf leek.

Praktisch, dan zijn we alle drie lang: Carsten 1,87 meter, ik 1,80 meter en maatje meer dan 60 centimeter. Meestal konden wij mensen rechtop staan.

We hadden de Tarief "All inclusive", Het bevatte brandstof, 2 fietsen, rivierkaart, badhanddoeken, theedoeken en eindschoonmaak.

De juiste kleding voor de woonbootvakantie

Op de woonbootWe hebben in juni drie dagen geweldig weer, dat was het opwarmen tot 27 graden, Bij het inpakken van mijn bagage heb ik de mijne Paklijst zomervakantie georiënteerd.

Belangrijk zijn zeker:

• antislip schoenen
  • in de zon: zonnebril en hoofddeksels
  • een weerbestendig jasje
  • Indien nodig, Handschoenen voor de touwen

Goed dat we een woonboot met twee slaapkamers hadden. We kunnen dus een kamer gebruiken als opslagruimte en onze koffers op het bed leggen.

Anders vouw je je kleding liever in een inklapbare weekendtas te brengen. U kunt ze dus gemakkelijk opbergen.

Er waren verschillende om op te hangen hanger in twee hoeken.

Keuken en salon van onze woonboot

Keuken op de woonbootOnze boot had er een Spoelbak, koelkast, vriezer, fornuis en oven.

Het was ook goed uitgerust met keukenaccessoiresBorden, bestek, bekers, graanschalen, drinkglazen, wijnglazen, ovenschaal, saladekommen, lucifers, theeketel, koffiepot, potten en pannen.

Gerechten op de woonbootU kunt theedoeken en handdoeken gebruiken breng van huis, Of bij Nicols voor een vergoeding lenen,

Eten en zon op de woonboot

Ontbijt op de woonbootIk hou vooral van ontbijt op de boot, met croissants en stokbrood. Daarnaast heerlijke kaas of sinaasappeljam.

Maar ook overdag waren de zonneterrassen geweldig om te lezen, om naar muziek te luisteren of om te zonnebaden.

Zonnedek op de woonboot
Zomer op de woonbootSlapen & douchen aan boord

Slaapkamer op de woonbootEr was geen airconditioning en werd erg warm in juni. Maar dat deed er niet toe, zoals we vaak gedurende de dag deden onder een parasol (ook aan boord) gestopt en laat ons afkoelen van de wind.

'S Nachts koelden de temperaturen aangenaam afdus ik sliep goed in de slaapkamer.

Bovenin zie je een van de slaapkamers, een echtpaar en een kind kunnen daar slapen.

Voor het douchen haalden we de kraan uit de verankering en douchten we in de badkamer voor de gootsteen. Het water liep naar beneden. Dit werkte verbazingwekkend goed en het water was lekker warm.

Woonbootvakantie met hondWoonbootvakantie met hond

We waren blij dat op de woonboot honden zijn toegestaan ​​(extra kosten: 40 Euro). Ik had alleen een kleine aarzeling, omdat Buddy de hitte niet goed verdraagt ​​en veel lichaamsbeweging nodig heeft. Maar het werkte heel goed!

We hebben hem bijna opgepakt, hier vind je de Vakantie verpakken met hond, een Zwemvest voor de hond met handvat is net zo nuttig als een zelfkoelende mat,

We hebben altijd die Buddy bekeken in de schaduw lag en werd gekoeld door de mat. Het was altijd voldoende water klaar voor hem.

Als we er een hebben slot hij ging naar de woonruimte, Omdat hij anders de gewoonte heeft om ons tussen de benen te krijgen en nieuwsgierig om zijn neus echt in alles te steken.

Hij huiverde veel tijdens het eerste slot, verstoord door de onbekende geluiden en schommels. Maar hij raakte snel gewend aan de sloten.

Toen hij aanmeerde kwam hij aan de leiband. Omdat hij, zodra hij een eend of een andere hond zag, niet meer voor hem zou stoppen.

vooral ochtend en avond we gingen met hem mee wandelenals het nog niet zo warm was.

Start- en eindpunt: Saverne (Zabern) in de Elzas

Woonboot van NicolsWe hebben de woonboot overgenomen op een zaterdag na zestien in Saverne, op ongeveer 40 kilometer van Straatsburg.

We hadden de documenten en dat eerder logboek lezen.

Een medewerker gaf ons er een Instructie in het Duits, Dus we leerden hoe we de boot konden besturen en zo sluizen konden passeren.

Toen ging hij met ons mee een eerste reis, terwijl hij met ons meeging ook een slot, Zeer behulpzaam! Want dat bracht ons als een beginner een beetje van onze onzekerheid.

Eerste dag in Saverne

Saverne in de ElzasDe nacht die we in Saverne hebben doorgebracht om de volgende dag te beginnen.

omdat Rijden is alleen toegestaan ​​tot zonsondergang, Al eerder gesloten om 18.00 uur de sluizen deze zondag. En omdat er veel sluizen op de route zijn, is de reis voor de dag voorbij.

Saverne is erg mooi en werkt goed als je wat tijd wilt doorbrengen. Toen we aankwamen was er alleen een ambachtelijke markt langs het kanaal.

Onze spullen van de auto die we aan boord hebben meegenomen. En we konden onze auto tijdens de bootvakantie op een van de gratis parkeren Stoppen.

Toen gingen we wandelen met Buddy en kochten een van de supermarkten a. Wat we van thuis hebben meegenomen of gekocht:

• Stokbrood en croissants
  • boter
  • kaas
  • jam
  • Ingrediënten voor lunch en diner
  • Drinkwater (het water aan boord dat we alleen gebruikten voor douchen, poetsen en afwassen)
  • Wijn voor de avond
  • Afwasmiddel en borstel
  • vuilniszakken
  • toiletpapier
  • zonnebrandolie
  • insectenwerend middel

'S Avonds maakten we van de gelegenheid gebruik om pizza in de stad te eten (vegetarisch voor mij) en een van de vele ijssalons te proberen. Er volgde een prachtige zonsondergang, die we aan boord volgden.

Pizza in Saverne
IJs in Saverne
Nacht in SaverneIs het moeilijk om de woonboot te besturen?

Iets enthousiasts we begonnen op zondag. Om de woonboot te besturen, moesten we eerst oefenen.

Omdat het reageerde veel omslachtiger dan een auto op het stuur. En in plaats van een rem was er achteruit. Gelukkig had de boot de zijkanten aan de zijkanten wrijfhout (Protective lichaam).

We reden in het midden van het kanaal aan de hand. Pas toen andere schepen ons benaderden, keerden we naar rechts.

Carsten en ik namen om beurten aan het stuur. Bovendien hebben we de buitenbelasting gebruikt, omdat we dan in de zon konden zitten en vanuit een hoger oogpunt een beter overzicht hadden.

Trouwens, we waren langzaam aan het reizen. Op Franse kanalen en rivieren is slechts 8 km / h toegestaan. De motor van onze woonboot was gesmoord, we konden niet sneller rijden.

Sloten: Aangename verandering tijdens woonbootvakanties

Slot in woonbootvakantieSluizen ("écluse" in het Frans) waren er enkele op onze route naar Réchicourt-le-Château. We hadden naar Straatsburg kunnen gaan, maar we kenden de stad al.

De sloten zijn gratis. Ze kosten alleen tijd. Bij het plannen van de route moet je niet alleen de reistijd berekenen, maar ook de vergrendeltijd.

Heel spannend was onze eerste sluis in Saverne. De verkeerslichten daar gaven rood aan. We moesten wachten tot de schepen uit de sluis kwamen. Toen reden we naar binnen met groen.

We deden de smalle opening in, links en rechts, de zijwanden stegen op. Aan de voor- en achterzijde (dwz bij boeg en achtersteven) we zetten de boot op handgrepen in de muur. De touwen waren los gestreept (niet geknoopt) in één lus en vervolgens vastgedraaid.

Dus we konden ze aanpassen, nadat de sluisdeuren waren gesloten, steeg het water en daarmee de boot. Het werd er in positie gehouden.

We hadden een kaart met een route waarop alle sloten waren gemarkeerd. Hiervan zijn er verschillende varianten, zoals geautomatiseerd of met een lockkeeper.

Op weg naar het kanaal

Kanaal woonboot vakantieToen reden we verder, door de natuur. Op de jaagpaden naast het kanaal liepen al joggers of zagen we fietsers. En we haalden een zwanenfamilie in met hun nakomelingen.

Woonboot vakantieWoonboot vakantie
Woonboot vakantie
Woonbootvakantie met hondOnderweg konden we "Wild ", op een van de bolders metalen blok aan de zijkant. Of bij een van de havens ligplaats.

Hoe de creatie werkte? Carsten reed langzaam naar boven. Met een boothaak leg ik een lus rond de bolder, voor het voorste deel van de boot. Toen volgde het touw voor de rug, Carsten nam het over.

Pas toen de boot was beveiligd, zijn we aan land gegaan en achter ons gesloten.

Poorten voor elektriciteit, water en voedsel

Afmeren met de woonbootIn de belangrijkste haven van Lutzelbourg was er elektriciteit, water, supermarkt, bakker en restaurant voor ons. We konden ons afval hier ook afvoeren.

We gooiden er een 2 euromunt in de machine, We hebben dat drie uur elektriciteit voor de boot en water voor een kwartier,

De terugkeer van de woonboot hadden we om 9 uur in de ochtend. Daarom reden we de dag ervoor tot 18 uur 's avonds in de haven van Saverne.

Woonbootvakantie FrankrijkMijn conclusie voor de woonbootvakantie in Frankrijk

Het was leuk om een ​​van mijn favoriete reisbestemmingen in Europa vanaf het water te verkennen. Carsten, Buddy en ik hebben een leuke tijd in drieën doorgebracht. Ik vond vooral het ontbijt met croissants en baguettes, de wandelingen met Buddy en de avondstemming op de woonboot. Een tip: het is het beste om langer dan drie dagen te plannen. Omdat we een beetje tijd nodig hadden om te wennen aan de bedieningselementen en sloten. We ontmoetten nog een stel, met wie we verschillende sluizen hebben gepasseerd. Ze hadden twee weken gereisd en alles was goed vastgelegd.

Woonbootvakanties zonder rijbewijs – wilt u dit proberen?

Veel dank aan woonboot Nicols voor de uitnodiging! Op de website vindt u veel meer informatie.

Nieuwsbrief en sociale media

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe blogposts? Abonneer je dan op Travel on Toast per nieuwsbrief. Eens per maand krijg je inspiratie, insidertips en hints over wedstrijden. Volg mij op Instagram, Facebook of Pinterest. Hier kunt u meer over mij te weten komen.

Denk aan tips voor woonbootvakanties op Pinterest

De volgende twee tabbladen veranderen de inhoud hieronder.

Sinds mijn wereldreis het hele jaar door, heeft de wens om te reizen me echt gepakt. Als fulltime reisblogger reis ik ongeveer vier maanden per jaar, bij voorkeur met vriend Carsten en hond Buddy. Of het nu dichtbij of ver weg is, steden, stranden, roadtrips of vegetarische gerechten – ik breng je hier om te dromen, praktisch advies en insidertips te geven. Ik breng je live via Instagram Stories.